از مهر جا نماندند

آفتاب یزد-گروه سیاسی: در میان برخی رفتارهای کج دار و مریز دولتی‌ها و سیاسیون در کابینه یا حتی کمی آن سوتر از پاستور در ساختمان بهشت، سید محمد بطحایی از معدود افرادی است که شروعی عالی در حوزه کاری خود داشته است. بطحایی علیرغم آن که چهره‌ای کمتر شناخته شده به حساب می آمد و با توجه به انتظارات برای سمتی که او متصدی آن شد در ابتدا شاید تصویر تماما مثبتی از او برای خیلی ها وجود نداشت، با این همه او در میدان عمل نشان داد که می شود روی حرف و برنامه هایش حساب کرد.
وزیرجدید آموزش و پرورش اولین روز کاری خود در دولت را با انتشار یک ویدئو شروع کرد تا سه محور اصلی برنامه هایش را در عناوینی کلی، شعاری و کلیشه ای عنوان کند. او سه وعده اقدام برای تحول در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر سند تحول بنیادین تدوین شده، تربیت نسلی متدین، خلاق و با نشاط و همچنین تلاش برای ارتقای معیشت و منزلت بیش از یک میلیون و هفتصدهزار معلم شاغل و بازنشسته را در پیام ویدئویی خود ابراز کرد. با این همه چنین کلی‌گویی‌هایی از یک مقام دولتی چندان نوید بخش نمی رسید.
بطحایی اما نشان داد که تحولات و مطالبات به خصوص در فضای مجازی را به خوبی رصد می کند و شاید به همین خاطر بود که نخستین سخنانش را در فضای مجازی منتشر کرد. با درگرفتن دغدغه تحصیل مهاجران غیرایرانی و ترند شدن هشتگ توئیتری «از مهر جا نمانند» در حمایت از این کودکان، بطحایی به سرعت واکنش نشان داد. او وعده داد که تلاش می کند تا این مشکل را رفع کند. بطحایی در توئیتر خود با استفاده از همان هشتگ طراحی شده از سوی کاربران نوشت: «تحصیل علم و دانش در هر شرایطی حق تمام افراد است، تلاش می کنم تا دانش آموزان هیچ ملیتی از مهر جا نمانند». وعده ای که در 29 مرداد ماه از سوی آقای وزیر منتشر شد، حالا در پنج شنبه 23 شهریور ماه محقق شده یا لااقل از سوی او این طور عنوان شده است. بطحایی در حساب کاربری توئیتر خود ضمن انتشار تصویری از کودکان افغان در پوشش مدرسه و با به کار گیری همان هشتگ نوشت: «به قولم عمل کردم. 370هزار دانش‌آموز افغانی‌ و‌ خارجی از مهر جا نماندند. درتلاشیم آنهایی که نتوانسته‌اند مدارک برسانند هم جا نمانند.» عملکردی بسیار قابل تحسین که اگر ادامه پیدا کند می‌توان به تحول حقیقی در نظام آموزش و پرورش به دست بطحایی امیدوار شد. عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت اصلاحات در واکنش به این اقدام وزیر آموزش و پرورش، به تحسین از این اقدام پرداخت و نوشت: «دست مریزاد!»
از سوی دیگر به نظر می رسد که او باقی وعده های خود را نیز فراموش نکرده است. وزیر آموزش و پرورش که به نظر می رسد با جدیت در حال پیگیری شرایط بد معوقات فرهنگیان و صندوق مربوط به این قشر است در سخنانی وعده داد: «دولت این جدیت را دارد تا معوقات فرهنگیان را به صفر برساند و امیدواریم ظرف دو سال آینده بدهی‌ها را به صفر برساند.» این در حالی است که اگر چنین اتفاقی در دولت بیفتد می توان با جدیت اظهار کرد که پس از سال‌ها در حوزه آموزش و پرورش اتفاقات قابل تقدیری در حال رخ دادن است. سید محمد بطحایی که در روزهای آمد و شد به مجلس شورای اسلامی زیر سایه سنگین قضاوت ها قرار داشت، حالا با عملکرد خود در حال جلب اعتماد اذهان عمومی است. تداوم اقدامات بطحایی بدون شک پس از چهارسال از جمله نکات درخشان کارنامه دولت دوازدهم


خواهد بود.