هشـدار یک تجـزیه

اقلیم کردستان عراق اعلام کرده است که همه‌پرسی استقلال کردستان را در روز سوم مهر برگزار خواهد کرد، این امر بازتاب وسیعی در جهان داشته و بسیاری از کشورها نسبت به آن واکنش نشان داده اند. البته نباید از یاد برد که تاریخ برگزاری این همه‌پرسی بارها به تعویق افتاده‌است. سال 2005 نيز مردم این اقلیم در یک همه پرسی غیر رسمی با همين موضوع شرکت كرده و به آن رای مثبت داده اند. ايران، دولت عراق و بسياري از كشورهاي ديگر نيز مخالف اين همه‌پرسي هستند. با این حال باید توجه داشت این همه پرسی که از نظر حقوقی الزام آور نيست و نمی‌تواند به استقلال اقلیم کردستان منجر شود و هدف اصلي، کسب جايگاه و فرار از مشکلات سیاسی داخلی اقلیم و گرفتن امتیاز از دولت مرکزی است. آنچه که بدیهی به نظر می‌رسد این است که در صورت برگزاری رفراندوم، بيشتر افراد به استقلال کردستان رای خواهد داد ولي مشكلات فراواني را براي منطقه ايجاد مي‌كند. از طرفي بايد ديد كه موضع جهاني و مراودات با اين خودمختاری چگونه خواهد بود. همان‌گونه كه پيش از اين اشاره كرديم، ایران بار‌ها از طریق منابع مختلف اعلام کرده است که با برگزاری این همه‌پرسی مخالف است و مقامات سياسي و نظامي كشورمان در اين باره اظهارات متفاوتي را بيان كرده‌اند. حال اين مساله در ميان نمايندگان نيز به يك موضوع مهم تبديل شده‌است و هرچه به زمان انجام همه پرسي نزديك مي‌شويم، نگراني آن‌ها نيز افزايش پيدا مي‌كند. در ادامه، به بخشي از اظهارات مختلف نمايندگان مجلس كه در اين زمينه بيان شده است، اشاره مي‌كنيم.
ابوالفضل حسن بیگی/ عضو کمیسیون امنیت ملی
شيطنت آمريكايي
آمریکا نزدیک به نیم قرن است که درپی تجزیه کشورهای منطقه است تا آن‌ها را تضعیف و از این بین برای خود و حامیانش، قدرت و منفعت کسب كند. عراق یکپارچه، باثبات و دموکراتیک، ضامن منافع همه مردم این کشور از تمام اقوام و مذاهب آن خواهد بود. نباید برخی آرامش و وفاق در عراق را فدای خودخواهی خود کنند‌ چون مردم این کشور باید آرامش و ثبات را شاهد باشند.مسئولان اقلیم کردستان باید موارد اختلاف را در چارچوب های قانونی پیگیری و بدون ایجاد تنش و مشکل، راهکارهای قانونی و سالم را به‌دست آورند. آمریکا به دنبال آن است که کشورهای کوچک را به‌واسطه خرد‌کردن کشورهای بزرگ به‌وجود آورند تا به‌راحتی بر آن‌ها تسلط یابند. همه کشورهای قدرتمند منطقه مخالف این همه پرسی و اعمال نفوذ دیگر کشورها در امور داخلی عراق هستند ، چرا که این اقدام باعث برهم خوردن امنیت و ثبات منطقه خواهد شد. مسئولان اقلیم کردستان مطمئن باشند که اولین نقطه ای که دچار ضرر و زیان می‌شود اهالی و مردم این منطقه خواهند بود چرا که این اقلیم جزيی از خاک عراق است و باید قوانین و مقررات حاکمیت مرکزی را به رسمیت بشناسد. اقلیم کردستان نباید شادی عراق از شکست تروریست‌های تکفیری را با رفتار جدایی‌طلبانه را تلخ کند و تنش های جدیدی ایجاد کند و همه مردم عراق باید نسبت به توطئه های دشمنان جهت برهم زدن آرامش و وحدت این کشور هوشیار باشند و اجازه ایجاد تنش و التهاب را به دشمنان ندهند.


شهروز برزگر کلشانی/ عضو کمیسیون امنیت ملی
دلارهای استکباری و همه پرسی
همه‌پرسی برای استقلال اقلیم کردستان، ریشه در تبلیغات از نوع صهیونیستی دارد و استعمار پیر انگلیسی دوباره به دنبال تجزیه و برهم زدن آرامش در منطقه است و اکنون بعد از شکست‌های داعش در پی مطرح کردن همه‌پرسی در اقلیم کردستان هستند.
مسئولان اقلیم کردستان با پیروی از سیاست‌هايی که از بیرون به آن‌ها دیکته می شود و با استفاده از دلارهای وهابیون و استکبار جهانی در پی ایجاد تنش جدیدي در قلب خاورمیانه هستند که این امر به سرانجام مطلوبی دچار نخواهد شد. مسئولان این اقلیم باید بدانند که با مخالفت کشورهای قدرتمند منطقه و حکومت مرکزی عراق، آن‌ها شرایط بسیار سختی را خواهند داشت و اعلام استقلال به هیچ عنوان به صلاح مردم این منطقه نخواهد بود؛ چراکه با مشکلات و آسیب‌های فراوانی روبه‌رو خواهند شد.
شعارها و تفکرات توسعه طلبی که مسئولان اقلیم کردستان سر می دهند، برای آرامش منطقه بسیار خطرناک است و باید جلوی این مسائل گرفته شود و بدون‌شک تفکرات انگلیسی و رژیم صهیونیستی در پشت این تجزیه و تفرقه وجود داشته و باید مراقبت های دقیقی برای ایجاد این مشکل در منطقه صورت بگیرد. برگزاری این همه پرسی و اعلام استقلال، عاقبت خوشی را برای این منطقه در پی نخواهد داشت و مردم و سیاسیون این منطقه باید هوشیار بوده و اجازه برهم خوردن آرامش و امنیت منطقه را به هیچ ‌كس ندهند.
قاسم جاسمی/ عضو کمیسیون امنیت ملی
طناب پوسیده و استقلال يك منطقه
این مساله از سوی سیاست‌های استکباری و انگلیس طراحی و پیگیری می شود تا بتوانند آرامش در منطقه را برهم زده و شروع به تجزیه و تنش در بین کشورهای خاورمیانه كنند. طرح موضوع مدار 36 و 32 درجه، سال‌های فراواني است که از طرف آمریکا و رژیم صهیونیستی دنبال می شود تا با ایجاد تفرقه و تجزیه در منطقه به اهداف خود دست پیدا کنند. بدون شک سیاست‌های تفرقه افکنانه و مداخله جویانه آمریکا و انگلیس در جهت ایجاد التهاب و برهم زدن امنیت و ثبات منطقه است که مردم اقلیم کردستان، باید نسبت به این امر هوشیاری لازم را داشته باشند. برگزاری همه پرسی غیرقانونی در اقلیم کردستان، نادیده گرفتن حاکمیت مرکزی و تمامیت کشور عراق است. این امر، تبعات فراوانی برای اقلیم کردستان خواهد داشت و مردم آنجا را دچار مشکلات فراوانی خواهد کرد و مردم کرد باید با این امر مقابله کنند. از سویی بارزانی نباید با طناب پوسیده آمریکا و انگلیس وارد چاهی شود که بیرون آمدن از آن ممکن نخواهد بود. تلاش مسئولان اقلیم کردستان برای برگزاری رفراندوم استقلال بی ثمر است و جهان و کشورهای منطقه این اقدام را غیر قابل قبول می‌دانند. بدون شک عراق یکپارچه و با ثبات، ضامن منافع همه کشورهای منطقه و مردم این کشور است. برگزاری رفراندوم استقلال به نفع عراق و به خصوص اقلیم کردستان نخواهد بودو به عدم ثبات در منطقه منجر خواهد شد. باید تمامیت ارضی عراق حفظ و از هر گونه تجزیه و مشکل خودداری شود.