ضرر خروج از برجام متوجه آمریکاست

رئیس‌جمهوری در دیدار جمعی از نخبگان سیاست خارجی آمریکا، خروج از توافق برجام یا مقابله‌کردن یا تضعیف آن را به معنای تضعیف جامعه بین‌المللی، دیپلماسی و مذاکره و تضعیف سازمان ملل و شورای امنیت دانست و تأکید کرد: خواست ما آن است که مشکلات را از طریق مذاکره و توافق حل کنیم و وقتی به توافق رسیدیم، بر توافق خود پایبند بمانیم، والا این به معنای نفی کل دیپلماسی و راه‌حل صحیح برای حل مشکلات است.
حسن روحانی شامگاه روز دوشنبه به وقت محلی نیویورک در این دیدار گفت: ملت ایران در 29 اردیبهشت در انتخابات رقابتی، بسیار شکوهمند و پرشور، با شرکت 73‌درصد واجدین شرایط، به دنیا نشان دادند که ایران بر مبنای اراده مردم و دموکراسی اداره می‌شود. رئیس‌جمهوری با بیان این‌که مردم نظرات خودشان را در این انتخابات به صراحت بیان کردند، افزود: مردم ایران خواهان روابطی بسیار خوب با کشورهای مختلف جهان هستند و می‌خواهند در سایه این روابط خوب و همکاری سازنده، کشور خودشان را بسازند.
روحانی با اشاره به این‌که مهمترین هدف مردم ما ساخت کشور و رفاه عمومی است، اظهار داشت: مهمترین برنامه‌ای که این دولت در انتخابات وعده آن را به مردم داد، مبارزه با فقر، رشد اقتصادی و همچنین تعامل سازنده و گسترده با جهان بود.
رئیس‌جمهوری تصریح کرد: در طول 4‌سال دولت گذشته این ادعا را در مقام عمل به اثبات رساندیم که خواهان حل مشکلات جهانی و مسائل منطقه از طریق دیپلماسی و مذاکره هستیم. امروز هم اگر در منطقه ما و دیگر مناطق جهان مشکلات و معضلاتی وجود دارد، راه‌حل آن را نه تهدید، نه تحریم و نه جنگ، بلکه راه‌حل آن را دموکراسی، آرا و نظرات مردم و میز مذاکره و تبادل نظرات و منطق‌ها و رسیدن به یک راه‌حل می‌دانیم.


روحانی خاطرنشان کرد: منطقه ما بزرگترین شاهد این مدعاست که کشورهایی که از طریق زور و قدرت نظامی خواستند مسائل را به نفع خودشان حل‌وفصل کنند، در هیچ کجا موفق نبودند؛ نه در افغانستان، نه در عراق و نه در سوریه و نه در یمن و نه در لیبی. همه این مسائل به ما نشان می‌دهد که برای حل‌وفصل مسائل باید اول مشکل را به خوبی بشناسیم و ثانیا راه‌حل درست را برای آن مدنظر قرار دهیم.
رئیس‌جمهوری اظهار داشت: معتقدیم اگر صاحبان توافقی که از طریق منطق و مذاکره به دست آمده، آن را حفظ نکنند و عهدی که بسته‌اند زیر پا بگذارند، این به معنای آن است که دیگر هیچ‌کس به دیپلماسی و مذاکره اعتماد نکند. وی تصریح کرد: وقتی کشورهایی ماه‌ها در کنار هم نشستند و برای خط به خط و جمله به جمله و کلمات توافقی، روزها و ماه‌ها با هم بحث کردند و به توافق رسیدند و آن توافق بعدا به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسید، این به معنای تعهد همه آن کشورهایی است که در آن مذاکره حضور داشتند و شرکت کردند.
رئیس‌جمهوری گفت: برجام بعد از سال‌ها فرازونشیب و بعد از این‌که آمریکا ابتدا راه فشار و تحریم را نسبت به ایران انتخاب و فکر می‌کرد با فشار و تحریم می‌تواند ایران را تسلیم کند، حاصل شد. بعد از این‌که از راه تحریم به موفقیت نرسیدند، آماده شدند راه گفت‌وگو را شروع کنند.
روحانی با اشاره به این‌که البته به ظاهر در همان سال‌ها هم گفت‌وگو بود، اما نه گفت‌وگوی واقعی و جدی که بخواهند به یک راه‌حل برسند، اضافه کرد: مذاکره ماه‌ها ادامه پیدا کرد، برای این‌که دو طرف بتوانند به توافق برسند. امروز این توافق اجرایی و عملیاتی است. ایران صددرصد به تعهدات خودش عمل کرده و شاهد آن، گزارشات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. روحانی افزود: اگر بنا شد توافقات بین‌المللی بر مبنای خوشایند یک فرد زیر پا گذاشته شود، پس به قول ما ایرانی‌ها سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. یعنی هیچ‌کس دیگر هیچ راهی را برای حل مشکلات از طریق دیپلماسی نمی‌بیند. این به معنای دعوت دنیا به هرج‌ومرج، زورآزمایی و قدرت نظامی است.
دکتر روحانی اضافه کرد: راه‌حل‌هایی پیش پای ما وجود دارد و نگران هیچ چیزی نیستیم، به دلیل این‌که همواره اتکای ما بر مردم بوده و در این زمینه اتفاقا همه مردم متحد خواهند بود. آمریکا امروز کشوری است که با خروجش از این پیمان، کل ملت ایران را کاملا متحد می‌کند و همه جهانیان خواهند دید آن کسی که تعهد، قانون بین‌المللی و اخلاق را زیر پا گذاشته، چه کسی خواهد بود. بنابراین هیچ ضرری نخواهیم کرد و این ضرر صددرصد متوجه آمریکاست و ما برای هر شرایطی خودمان را آماده کردیم و مشکلی نخواهیم داشت.
بهای سنگینی می‌دهید
رئیس‌جمهوری ایران شب گذشته در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان نسبت به خروج آمریکا از برجام هشدار داد و اعلام کرد که اگر آمریکا دست به چنین کاری بزند، بهای سنگینی خواهد پرداخت. روحاتی همچنین اعلام کرد که آمادگی پاسخگویی به امکان خروج ترامپ از برجام را دارد.
روحانی که با کریستین امانپور، مجری شبکه سی‌ان‌ان سخن می‌گفت، در پاسخ به سوالی درباره پاسخ ایران به خروج احتمالی آمریکا از برجام گفت: «با توجه به این‌که کنش‌ها و واکنش‌های آقای ترامپ و سیاست‌هایش غیر قابل پیش‌بینی هستند، ما درباره واکنش‌های احتمالی خود به خوبی اندیشیده‌ایم.»
روحانی گفت که پاسخ ایران به چنین اقدامی بسیار سریع و شاید در عرض یک هفته خواهد بود و اگر ایالات متحده آمریکا بخواهد به تنش‌ها دامن بزند با واکنش ایران مواجه خواهد شد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه هفته گذشته در سخنانی توافق هسته‌ای را بدترین توافقی نامید که تا به‌ حال دیده است و گفت: «به زودی خواهید دید که با این توافق چه خواهم کرد.»
حسن روحانی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان با در نظر گرفتن خروج احتمالی آمریکا از برجام این اقدام را دارای اثرات منفی در خصوص بحران کره‌شمالی دانسته و گفت: «فکر می‌کنم که تجربه توافق هسته‌ای نشان می‌دهد که می‌توان از این مدل در جاهای دیگر و موارد دیگر نیز استفاده کرد؛ اما در نظر داشته باشید که اگر ایالات متحده آمریکا بخواهد از برجام خارج شود، دیگر چرا کره‌شمالی باید وقتش را تلف کند و با آمریکا بر سر میز مذاکره بنشیند! چون کره‌شمالی با خود خواهد گفت که ممکن است چند‌ سال بعد دولتی جدید در آمریکا بر سر كار بیاید و تصمیم بگیرد از توافق خارج شده و زیر همه قرارها بزند.»
موضوع سوریه و میانمار نیز در بخشی از گفت‌وگوی روحانی با سی‌ان‌ان مطرح شد. روحانی در خصوص پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه گفت: «اقدامات ما موفق بود و امروز شاهد آخرین ‌نفس‌های داعش هستیم. آینده سوریه به وسیله گفت‌وگو محقق خواهد شد و درنهایت مخالفان سوری باید با دولت سوریه به توافق برسند و خواسته مردم از طریق صندوق‌های رأی تعیین می‌کند که آینده سوریه چه باشد.»
در ادامه امانپور در خصوص موضع ایران در مورد بحران میانماراز روحانی پرسید که روحانی در پاسخ گفت: «این اقدامات میانمار باید محکوم و کمک‌های بشردوستانه باید به بنگلادش ارسال شود؛ جایی که صدها ‌هزار روهینگيایی به آن پناه آورده‌اند.» روحانی همچنین در خصوص احتمال روی‌آوردن داعش و القاعده از عراق و سوریه به بنگلادش و میانمار ابراز نگرانی کرد.
کریستین امانپور در ادامه این مصاحبه از روحانی درباره برخی شهروندان دو تابعیتی که در ایرانی زندانی هستند، پرسید. امانپور به ‌طور مشخص از نازنین زاغری که بیش از یک‌ سال پیش بازداشت شده و به 5‌ سال زندان محکوم شد و سیامک و باقر نمازی، پدر و پسری در ایران بازداشت و به 10‌سال زندان محکوم شده‌اند، سوال کرد.
روحانی در پاسخ به امانپور گفت: «من نظارت خودم را در خصوص افراد خارجی و دوتابعیتی بازداشتی دارم اما متعهد هستم که براساس قوانین ایران پیش بروم و شما می‌دانید که در ایران اصل تفکیک قوا وجود دارد و دولت و قوه قضائیه مشمول اصل تفکیک قوا هستند.
نباید اجازه داد دستاوردهای برجام
تضعیف شود
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه یکی از نخستین رهبران اروپایی بود که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران دیدار کرد. رئیس‌جمهوری در دیدار با «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه، نقش اروپا و پاریس را در حفظ فضای مثبت پسابرجام مهم دانست و تأکید کرد که تهران علاقه‌مند است در فضای جدید، همکاری‌های خود را با فرانسه در همه عرصه‌های مورد علاقه تعمیق بخشد.
حسن روحانی در این دیدار که عصر دوشنبه و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد، به اشتراکات فرهنگی گسترده دو ملت ایران و فرانسه اشاره کرد و با تأکید بر ضرورت ارتقاي مناسبات فرهنگی، علمی، فناوری و دانشگاهی دو کشور، گفت: از حضور سرمایه‌گذاران فرانسوی برای همکاری‌های مشترک در بخش‌های مختلف در ایران حمایت می‌کنیم. رئیس‌جمهوری همچنین با بیان این‌که نباید اجازه داد دستاوردهای برجام تضعیف شود و همه طرفین باید علاوه بر پایبندی، سایر اعضا را به اجرای کامل تعهدات خود یادآور شوند، اظهارداشت: برجام حاوی این پیام بود که مسائل پیچیده بین‌المللی را می‌توان از طریق گفت‌وگو ‏و در چارچوب رویکرد برد-برد حل‌وفصل کرد و هر آسیبی به آن می‌تواند انتقال‌دهنده این پیام خطرناک به جهان باشد که دیپلماسی قادر به رفع ‏مشکلات نیست.‏
دکتر روحانی رفتارهای دولت فعلی آمریکا را در ارتباط با برجام  برای جامعه جهانی نگران‌کننده برشمرد و تأکید کرد: تنها نهادی که باید بر برجام نظارت کند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که تاکنون هفت‌بار صراحتا به پایبندی ایران بر این توافق تأکید کرده است و نباید برخی‌ها توافق روشنی همانند برجام را به مسائل دیگر مشروط کنند. رئیس‌جمهوری همچنین همکاری‌های مشترک ایران و فرانسه را در زمینه مسائل منطقه‌ای و به‌ویژه مبارزه با تروریسم ضروری خواند و با تأکید بر نقش این همکاری‌ها در حل‌ و فصل مسائل منطقه‌ای گفت: ایران در حال مبارزه با تروریسم در منطقه است و در همین ارتباط مستشاران نظامی ما به درخواست دولت‌های رسمی عراق و سوریه در این کشورها حضور دارند. دکتر روحانی در ادامه به موضوع عراق و اهمیت حمایت قاطع جامعه جهانی و ازجمله فرانسه از قانون اساسی و تمامیت ارضی این کشور اشاره کرد و افزود: بحث همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق و هرگونه حرکت در جهت تغییر مرز و جغرافیای کشورهای منطقه بسیار خطرناک است و می‌تواند درگیری‌های درازمدت در این منطقه ایجاد کند که به نفع هیچ کشوری نخواهد بود.
رئیس‌جمهوري فرانسه نیز در این دیدار با تأکید بر عزم کشورش برای گسترش و تعمیق روابط با تهران گفت: دوره پسابرجام فرصت مناسبی برای گسترش همکاری‌های مشترک ایجاد کرده و پاریس به برجام متعهد است و از آن حمایت می‌کند. امانوئل مکرون تأکید کرد: فرانسه خواستار اجرای کامل برجام است و هرگونه مذاکره مجدد درباره آن را بی‌معنا می‌داند. وی در مورد بحث همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق نیز اظهار داشت: باید کردهای عراق در مورد جایگاه خود در ساختار قانونی قدرت در عراق ترغیب شوند.