دفاع «سوچی» از اقدامات ارتش میانمار

شهروند| آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار دیروز پس از سکوتی طولانی، «همه خشونت‌ها و اقدامات ناقض حقوق بشری» در ایالت راخین میانمار را محکوم کرد و گفت كه عاملان این خشونت‌ها طبق قانون مجازات می‌شوند.
سوچی در نخستین خطابه خود از آغاز خشونت‌ها علیه اقلیت مسلمانان و مهاجرت دسته‌جمعی آنها به بنگلادش، مراتب تأسف عمیق خود را بابت رنجی که غیرنظامیان در این درگیری‌ها می‌کشند، ابراز داشت و گفت که می‌خواهد هر چه سریع‌تر این خشونت‌ها پایان یابد. وی پس از فرار بیش از 400‌هزار مسلمان روهینگیایی گفته است: «ما نگران مهاجرت تعداد زیادی از مسلمانان به بنگلادش هستیم. من این خشونت‌های ضد بشری را بشدت محکوم می‌کنم و میانمار آماده بازگشت آوارگان است.»
آنگ سان سوچی همچنین گفت که میانمار از بررسی‌های دقیق جامعه بین‌الملل درباره رخدادهای صورت‌گرفته در راخین نمی‌ترسد و به دنبال راه‌حلی مناسب برای این درگیری‌هاست. با این حال، برنده جایزه صلح نوبل گفته است که «وضعیت روهینگیایی‌ها در میانمار ایمن است» و «روستاهای مسلمان‌نشین در راخین تحت‌تأثیر خشونت‌ها در میانمار قرار نگرفته‌اند.» او همچنین از دیپلمات‌ها دعوت کرده تا «بیایند و خودشان مشاهده کنند.»
با وجود آن‌که سوچی پس از انتقاد گسترده فعالان و گروه‌های حقوق بشری سکوت خود را شکست، اما پناهندگان روهینگیایی که موفق به فرار از خشونت‌ها در میانمار شده‌اند، اظهار نگرانی خانم سوچی را در مورد وضع وخیم خود رد کرده‌اند. فعالان حقوق بشری نیز همچنان او و دولتش را متهم می‌کنند که در مورد خشونت‌ها علیه ساکنان ایالت راخین «سر خود را زیر برف پنهان کرده‌اند.» به گزارش خبرگزاری الجزیره، روز سه‌شنبه پناهندگان روهینگیایی در کمپی در یک روستای مرزی میان میانمار و بنگلادش ادعای آنگ سان سوچی مبنی بر امن‌بودن شرایط برای اقلیت مسلمان در میانمار را رد کرده و گفته‌اند که وعده او برای بازگرداندن پناهجویان روهینگیا هیچ اعتباری ندارد. «سلطان احمد» 80 ساله یکی از کسانی که دو هفته پیش، به همراه صدها‌ هزار پناهجو به بنگلادش گریخته است، می‌گوید: «سوچی خائن است. ما نمی‌توانیم به حرف‌های او اعتماد کنیم.» سلطان احمد به الجزیره گفته است که باور ندارد سوچی به حرف‌هایی که زده، عمل کند؛ چرا که «همه تصمیمات توسط ارتش صورت می‌گیرد و عمل می‌شود.» او می‌گوید که «سوچی» تنها یک اسم است که برای هیچ‌کس اهمیتی ندارد. سوچی که برنده جایزه صلح نوبل است، به خاطر سکوت در مورد خشونت‌ها علیه مردم روهینگیایی مورد انتقاد شدید گروه‌های بین‌المللی قرار گرفته است. او روز گذشته سکوت خود را شکست و «همه موارد نقض حقوق بشر» را در ایالت راخین محکوم کرد و قول داد تا کسانی را که مرتکب تخلفی شده‌اند، مجازات کند؛ اما خانم سوچی در مورد رفتار نیروهای ارتش که منجر به فرار بیش از 420‌هزار روهینگیایی به بنگلادش شده و سازمان ملل از این عملیات، به‌عنوان «پاکسازی قومی» یاد کرده، سخنی نگفته و آن را محکوم نکرده است. عبدالحافظ یکی دیگر از روهینگیایی‌ها از سخنان خانم سوچی مبنی بر این‌که «مردم روهینگیا، خود مسئول بدبختی‌شان هستند» عصبانی شده است. عبدالحافظ با انتقاد از سخنان رهبر دوفاکتوی میانمار در مورد وجود امنیت روستاهای ایالت راخین و دعوت از دیپلمات‌ها برای مشاهده وضع مردم گفته است: «بسیار خب به دیپلمات‌ها اجازه دهید تا بیایند و بدبختی مردم را از نزدیک ببینند.» عبدالحافظ به آسوشیتد‌پرس گفت: «آنها مردم را زندانی کرده‌اند؛ اجازه دهید رسانه‌های دنیا از وضع مردم مطلع شوند و ببینند که ما در خوشی زندگی می‌کنیم یا در شکنجه‌گاه!» «شاه احمد» 60 ساله که از روستایی در شمال راخین فرار کرده است، می‌گوید که دیگر به سخنان آنگ سان سوچی اعتمادی ندارد؛ اما گفته است: «اگر دولت خانم سوچی صلح را تضمین کند و دارایی‌های از بین رفته ما را بازگرداند، حاضرم دوباره به روستای خود برگردم.» گروه‌های حقوق بشری، همچنان به انتقاد از خانم سوچی ادامه می‌دهند و به سخنان او شکاکانه می‌نگرند. یکی از این گروه‌ها، در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «گر چه موجب خرسندی است که خانم سوچی درنهایت نقض حقوق بشر در ایالت راخین را محکوم کرد، اما او همچنان در مورد نقش نیروهای امنیتی و ارتش در این خشونت‌ها، سکوت کرده است.» این گروه حقوق بشری در ادامه آورده است: «امروز، خانم سوچی و دولتش در مورد وحشت و خشونت، همچنان سر خود را در زیر برف پنهان کرده‌اند و سخنان روز سه‌شنبه خانم سوچی چیزی بیش از تلفیق دروغ‌ها با متهم‌کردن قربانیان نبود.»