۳ هیئت اقتصادی آلمان فرانسه و روسیه در تهران

روز گذشته تهران شاهد حضور همزمان سه هیئت اروپایی بود. فرانسوی ها در قالب 40 شرکت با محوریت انجمن کارفرمایی این کشور، در نشستی مشترک با اتاق بازرگانی ایران از احتمال امضای چند توافق اقتصادی طی هفته های آینده خبردادند. همچنین در ملاقات وزیر راه و شهرسازی با دبیر هیئت دولت فرانسه نیز در زمینه فاینانس 70 میلیون یورویی و نوسازی 17 هزار کامیون فرسوده مذاکراتی انجام شد. از سوی دیگر در نشست تخصصی کارآفرینان و صاحبان صنایع آلمان با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هلدینگ ها و شرکت های تابعه، از آمادگی ایران برای مراودات تجاری با کارآفرینان و صاحبان صنایع آلمان خبر داد. همچنین شورای اقتصادی روسیه و هیئت تجاری همراه با حضور در تهران، قرارداد  دو میلیارد دلاری فاینانس تولید مشترک هزار واگن با ایدرو به امضا رساند.
به گزارش خبرنگار خراسان، رئیس انجمن کارفرمایان فرانسه دیروز درهمایش فرصت های تجاری ایران و فرانسه با اشاره به امضای دو قرارداد شرکت نفتی توتال و خودرو سازی رنو فرانسه با ایران، گفت: در هفته‌های آینده شاهد امضای قراردادهای مهمی از این نوع بین دو کشور خواهیم بود. ایوتیبو دو سیلگی افزود: شرکت‌های فرانسوی فقط برای تجارت و کاسبی و گرفتن سهمی از بازار ایران نیامده‌اند، بلکه ما به دنبال توسعه روابط تجاری درازمدت هستیم و به عنوان  نمونه می‌توان به قرارداد توتال فاز 11 پارس جنوبی و همچنین قرارداد شرکت رنو برای تولید سالانه 300 هزار خودرو در ایران اشاره کرد. غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز دراین همایش با بیان این که ایران و فرانسه از دیرباز دارای روابط اقتصادی مستحکمی بوده‌اند افزود: هم اکنون یکی از اهداف مشترک دو کشور ارتقای حجم مبادلات تجاری از سطح کنونی دو میلیارد و 400 هزار دلار به میزان حداقل دو برابر در سال آتی است.
درخواست از فرانسه برای ‌نوسازی ۱۷ هزار کامیون
‌در همین حال وزیر راه و شهرسازی در نشست با دبیر دولت فرانسه در امور اتحادیه اروپا و امور خارجه این کشور و سرمایه‌گذاران و مدیران شرکت‌های فرانسوی با بیان این که در آستانه تفاهمی مشخص با دولت فرانسه بر سر تأمین مالی پروژه‌ها هستیم، افزود: اعطای تسهیلات ۷۰ میلیون یورویی پاریس به تهران، شروع دوره جدیدی از جهت اعطای اعتبارات مالی بین فرانسه و ایران است. به گزارش فارس، وی ضمن اشاره به نیاز ایران به نوسازی ناوگان هوایی و خطوط ریلی، به موضوع نوسازی ناوگان جاده‌ای ایران اشاره کرد و گفت: به دنبال نوسازی 65 هزار کامیون ایرانی هستیم. برای 17 هزار کامیون قرارداد نوسازی داریم و علاقه‌مندیم از سیستم‌های بین‌المللی برای این مهم کمک بگیریم.


۲ فروند ای. تی. آر ظرف ۱۰ روز آینده به ایران می‌آید
به گزارش مهر عباس آخوندی در دیدار با دبیر دولت فرانسه در امور اتحادیه اروپا به اقدام اخیر مجلس آمریکا در ممنوعیت فروش هواپیما به ایران اشاره کرد و گفت: این اقدام هر چند بیشتر در حد یک اقدام نمایشی است، لذا ما علاقه‌مندیم در سطح قراردادهای هوایی ایرباس و ای.تی. آر به فوریت علامت واقعی را به بازار در دنیا دهیم. خوشبختانه دو فروند ای. تی. آر ظرف ۱۰ روز آینده به ایران می‌آید و این علامت خوبی است. وی همچنین از پیشرفت مذاکرات قراردادی با ایرباس خبرداد و گفت: نمایندگان ایرباس فردا (امروز) به ایران می آید تا بتوانیم مسائل باقی‌مانده را نهایی کرده و تصمیم آخر را اعلام کنیم.
ربیعی در دیدار صاحبان صنایع آلمان: بازار ایران یک بازار ٣٠٠ میلیون نفری است
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشورمان نیز با هیئتی از فعالان اقتصادی آلمان دیدار داشت. به گزارش ایسنا، علی ربیعی در نشست تخصصی با کارآفرینان و صاحبان صنایع آلمان گفت: سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی از بزرگ ترین صندوق‌های داخل ایران هستند؛ بزرگ‌ترین مزیت این شرکت‌ها این است که مبتنی بر بنگاه‌داری خصوصی اداره می‌شوند اما دولت نیز آن ها را تحت حمایت خود قرار می دهد. وی با بیان این که ایران کشوری امن در منطقه است، افزود: بازار ایران به گونه ای است که به راحتی می‌توانیم با 300 میلیون نفر از کشورهای همسایه مراودات داشته باشیم.
قرارداد 2 میلیارد دلاری ایران و روسیه برای تولید ۱۰۰۰ واگن
روس ها نیز روز گذشته در تهران قراردادی دو میلیارد دلاری برای تامین واگن امضا کردند. به گزارش ایسنا، در تفاهم‌نامه‌ای که میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شورای توسعه اقتصادی روسیه صورت گرفت، قرارداد دو میلیارد دلاری فاینانس تولید مشترک هزار واگن با کاربری‌های مسافری، باری و استفاده در قطارهای مترو و چند قرارداد دیگر به امضا رسید. همچنین در حوزه‌های مختلف دیگر مانند نفت و گاز، انرژی خورشیدی، توربین‌ها، خودرو، قطعات یدکی و بالگردهای غیرنظامی نیز تفاهم‌نامه میان دو کشور منعقد شده است. شورای توسعه اقتصادی و تجاری روسیه یک نهاد غیر انتفاعی است که بیش از ۱۰ هزار شرکت مهم اقتصادی این کشور را شامل می‌شود.