دیپلماسی فشرده روحانی در نیویورک

رئیس جمهور که برای حضور در نشست عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، با تعدادی از رؤسای جمهور کشورهای حاضر در نیویورک دیدار کرد. یکی از محور‌های مورد بحث در این دیدارها سرنوشت توافق هسته‌ای بود و شاید بتوان گفت مهم ترین دیدار دکتر روحانی که درباره برجام در آن گفت و گو شد، دیدار وی و رئیس جمهور فرانسه بود. جایی که ماکرون «هرگونه مذاکره مجدد درباره برجام» را «بی معنا» دانست و روحانی نیز بر نقش مهم اروپا و پاریس در حفظ فضای مثبت پس از توافق هسته‌ای تاکید کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور، حجت الاسلام روحانی در دیدار "امانوئل ماکرون " رئیس جمهور فرانسه،  نقش اروپا و پاریس را در حفظ فضای مثبت پسابرجام مهم دانست و تاکید کرد که تهران علاقه مند است در فضای جدید،  همکاری‌های خود را با فرانسه در همه عرصه‌های مورد علاقه تعمیق بخشد. دکتر حسن روحانی همچنین با بیان این که نباید اجازه داد دستاوردهای برجام تضعیف شود و همه طرف‌ها  باید علاوه بر پای بندی، به دیگر اعضا هم اجرای کامل تعهدات خود را یادآور شوند، اظهارکرد: برجام حاوی این پیام بود که مسائل پیچیده بین المللی را می‌توان از طریق گفت وگو ‏و در چارچوب رویکرد برد – برد حل و فصل کرد و هر آسیبی به آن می‌تواند انتقال دهنده این پیام خطرناک به جهان باشد که دیپلماسی قادر به رفع ‏مشکلات نیست.‏ دکتر روحانی رفتارهای دولت فعلی آمریکا درباره برجام را برای جامعه جهانی نگران کننده برشمرد و تاکید کرد: تنها نهادی که باید بر برجام نظارت کند، آژانس  است که تاکنون هفت بار صراحتا بر پای بندی ایران بر این توافق تاکید کرده است و نباید برخی‌ها  توافق روشنی همانند برجام را به مسائل دیگر مشروط کنند. دکتر روحانی در ادامه به موضوع عراق و اهمیت حمایت قاطع جامعه جهانی و از جمله فرانسه از قانون اساسی و تمامیت ارضی این کشور اشاره کرد و افزود: بحث همه پرسی در اقلیم کردستان عراق و هرگونه حرکت در جهت تغییر مرز و جغرافیای کشورهای منطقه، بسیار خطرناک است و می‌تواند درگیری‌های دراز مدت در این منطقه ایجاد کند که به نفع هیچ کشوری نخواهد بود.
ماکرون: هرگونه مذاکره مجدد درباره برجام بی‌معناست
رئیس جمهور فرانسه نیز در این دیدار با تاکید بر عزم کشورش برای گسترش و تعمیق روابط با تهران گفت: دوره پسابرجام، فرصت مناسبی برای گسترش همکاری‌های مشترک ایجاد کرده و پاریس به برجام متعهد است و از آن حمایت می‌کند. امانوئل ماکرون تاکید کرد: فرانسه خواستار اجرای کامل برجام است و هر گونه مذاکره مجدد درباره آن را بی معنا می‌داند. وی درباره بحث همه پرسی در اقلیم کردستان عراق نیز اظهارکرد: باید کردهای عراق درباره جایگاه خود در ساختار قانونی قدرت در عراق ترغیب شوند.
گوترش: همه باید از برجام حفاظت کنند


رئیس جمهور کشورمان همچنین در دیدار آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد، ضمن اعلام آمادگی ایران برای تقویت همکاری خود با این سازمان جهت حل و فصل مشکلات منطقه‌ای تاکید کرد: برجام می‌تواند الگوی خوبی برای صلح و ثبات در منطقه و جهان باشد و مسئولیت آژانس بین المللی انرژی اتمی و دبیر کل سازمان ملل در حمایت و تقویت برجام به ویژه در برابر آن‌هایی که خلاف تعهدات گام بر می‌دارند، بسیار با اهمیت است. دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار و گفت وگو با رئیس جمهوری اسلامی ایران، به ضرورت اجرای کامل و دقیق برجام از سوی همه طرف‌ها  اشاره کرد و گفت :حقیقت این است که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده است. برجام، گام مهمی در تقویت صلح است و معتقدم همه باید از آن حفاظت کنند.
آمریکایی‌ها  به هیچ یک از تعهدات بین المللی خود متعهد نیستند
رئیس جمهور همچنین با رئیس جمهور بولیوی نیز دیدار کرد. روحانی در این دیدار با بیان این که آمریکایی‌ها  به هیچ یک از تعهدات بین المللی خود متعهد نیستند، افزود: امروز شاهدید که آمریکایی‌ها  قراردادهای خود با کوبا و دیگر کشورها را یکی پس از دیگری زیر پا می‌گذارند و درباره توافق هسته‌ای نیز به دنبال بهانه تراشی هستند و دنیا اکنون آن چه را که ایران پیوسته تکرار می‌کرد که آمریکا قابل اعتماد نیست، شاهد است. در ادامه دیدار‌های دوجانبه دکتر روحانی در نیویورک وی با نخست وزیر سوئد و رئیس جمهور اتریش هم دیدار و گفت و گو کرد.
رایزنی‌های فشرده ظریف در نیویورک
همزمان با دیدارهای رئیس جمهور کشورمان در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد،  محمد جواد ظریف وزیر خارجه نیز در چهارچوب دیپلماسی سازمان‌های بین المللی،  دیدارهای دو جانبه‌ای با همتایان خود در دیگر کشورها با محوریت برجام،  مسائل منطقه‌ای و روابط دو جانبه برگزار کرده است.  
تاکید وزیران خارجه ایران و انگلیس  بر توقف خشونت‌ها  در منطقه
به گزارش ایرنا، 'بوریس جانسون' وزیر امورخارجه بریتانیا بعد از ظهر دوشنبه به وقت نیویورک با دکتر «محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت وگو کرد. در این دیدار دو طرف ضمن تاکید بر گسترش روابط دو کشور، در خصوص مسائل مختلف روابط دو جانبه از جمله روابط بانکی‌ و مناسبات کنسولی گفت وگو و تبادل نظر کردند.
وزیر امور خارجه انگلیس با بیان این که لندن از برجام قاطعانه حمایت می‌کند بر لزوم حفظ و اجرای آن تاکید کرد.مسائل منطقه‌ای از جمله عراق، سوریه، یمن، بحرین و افغانستان نیز از دیگر محورهای گفت وگوی دو وزیر امورخارجه بود که طی آن بر لزوم توقف خشونت‌ها  در این‌ مناطق و انجام گفت وگو برای پایان دادن به تنش‌ها  و اختلافات تاکید شد. وزیر امورخارجه سوئیس نیز  با ظریف دیدار کرد. بورخالتر در این دیدار در خصوص روابط دو جانبه و دیگر مسائل مورد علاقه با دکتر ظریف گفت وگو و تبادل نظر کرد.
ظریف : ایران مخالف همه‌پرسی در اقلیم کردستان است
همچنین در حالی که کمتر از یک هفته تا همه پرسی اقلیم کردستان عراق باقی مانده،  روز گذشته وزیر خارجه کشورمان در دیدار با یان کوبیش نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق، ضمن ابراز مخالفت ایران با برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کرستان، بر لزوم احترام به حاکمیت ملی، رعایت قانون اساسی و حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق تاکید کرد و گفت‌وگوی بغداد - اربیل را تنها راه حل رفع اختلافات خواند.
 
   خبر مرتبط
ولایتی : مذاکره مجدد درباره برجام به هیچ وجه انجام نمی‌شود
از سوی دیگر و به گزارش تسنیم، علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل راجع به پیشنهاد فرانسوی‌ها برای مذاکرات مجدد درباره برجام گفت: به‌هیچ‌وجه تجدید مذاکره برجام از طرف جمهوری اسلامی ایران اجرا نمی‌شود. یک بار این مذاکره انجام شده است و مدت‌های طولانی ایران با کشورهای 1+5 مذاکره کرده و به این نتیجه رسیدند و به‌هیچ‌عنوان هیچ تردیدی از سوی هیچ کشوری در این موافقت‌نامه پذیرفته نیست و چنین پیشنهاد‌هایی را قبول نمی‌کنیم.