فاینانس 1.2 میلیارد یورویی روس‌ها نهایی شد

شهروند| فاینانس 1.2‌میلیارد یورویی روس‌ها برای برقی‌سازی خط آهن گرمسار- اینچه‌برون نهایی شد. آنطور که قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی گفته، وزارت راه‌وشهرسازی پروژه‌هایی برای استفاده از فاینانس 50‌میلیارد دلاری و وام 5‌میلیارد دلاری مصوب در بودجه امسال تعریف کرده که یکی از آنها فاینانس روسی برای برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون است.
آنطور که اصغر فخریه کاشان در گفت‌وگو با ایلنا توضیح داده؛ وزارت راه‌وشهرسازی پروژه‌هایی تعریف کرده که برای اجرای آن می‌تواند از وام خارجی 5‌میلیارد دلاری استفاده کند و حالا قرارداد تأمین فاینانس 1.2‌میلیارد یورویی برای برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون با روس‌ها را درحال انعقاد دارد. به ‌گفته این مقام مسئول، یکی از دلایل توقف اجرای این قرارداد تعیین سهم داخل در ساخت است. روس‌ها سهم 30‌درصدی برای ایران را پیشنهاد کرده بودند و در آ‌خرین نامه‌ای که برای طرف روس ارسال شده، سهم 40‌درصدی برای داخل پیشنهاد شده است. قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی تأکید کرد که قرار بود محمدجواد ظریف در سفر به روسیه این موضوع را مطرح کند. او درعین حال عنوان کرد که برنامه‌ریزی‌های سفر عباس آخوندی به روسیه درحال انجام است تا این قرارداد را نهایی کند.به ‌گفته فخریه کاشان درحال حاضر مشکل این قرارداد طی مراحل اداری است و یک مقام مسئول باید در سفر روسیه این قرارداد نهایی‌شده را امضا کند و بنابراین مسائل مطروحه برای اجرای این پروژه فقط طی مراحل اداری است و موضوعات اصلی حل شده است.آنطور که این مقام مسئول توضیح داده، وزارت راه‌وشهرسازی همچنین به دنبال نهایی‌کردن وام 500‌میلیون دلاری از کشور جمهوری آذربایجان برای تأمین مالی پروژه ساخت راه‌آهن رشت- آستار است.
فخریه کاشان با بیان این‌که دولت موافق صددرصدی تحقق وام آذری‌ها برای ساخت راه‌آهن رشت- آستارا است، اظهار داشت: بخشی از کار به این دلیل متوقف مانده بود که عده‌ای معتقد بودند برای نهایی‌کردن این قرارداد نیاز به موافقت نمایندگان مجلس است ولی با بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد وقتی مجلس مجوز فاینانس 5‌میلیارد دلاری را در بودجه تصویب کرده، دیگر نیازی به مجوز مجلس برای وام‌گرفتن از آذری‌ها نیست.طول راه‌آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان که راه آهن گرمسار- اینچه‌برون هم جزیی از آن است، حدود 910کیلومتر است و کارشناسان بخش حمل‌ونقل بین‌المللی معتقدند که با راه‌اندازی این خط، بیشتر از 600کیلومتر از طول مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی کشورهای مشترک‌المنافع تا خلیج‌فارس و اروپا کاسته می‌شود. حدود 700کیلومتر از این مسیر ریلی در خاک ترکمنستان، 82کیلومتر آن در ایران و 120کیلومتر باقیمانده در خاک قزاقستان قرار گرفته است. این کریدور نخستین خط ارتباطی است که به وسیله راه‌آهن، شمال را به جنوب وصل می‌کند.مهمترین مزیت این خط آهن علاوه بر اتصال سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان به هم، اتصال ریلی کشورهای آسیای میانه به دریای عمان و خلیج‌فارس و کشورهای آسیای شرقی و آسیای جنوب‌شرقی از طریق ایران است که موقعیت کشورمان را در زمینه مبادلات اقتصادی بین این کشورها افزایش می‌دهد. در واقع مسير ريلي گرمسار- اینچه‌برون بخشي از همین پروژه ريلي بزرگ بین این 3 كشور است كه از ناحيه «اوزون» كشور قزاقستان آغاز و پس از عبور از شرق درياي خزر به كشور تركمنستان رسيده و پس از عبور از محدوده اترك در خاك ايران از اينچه‌برون به سمت شمال گنبدكاووس و در نهايت به ايستگاه گرگان متصل خواهد شد‌‌‌؛ ‌اين خط ريلي در محدوده اترك واقع در منطقه داشلي‌برون و اينچه‌برون از خاك تركمنستان خارج مي‌شود. ‌طبق گفته مسئولان احداث اين راه‌‌آهن بین این سه کشور افزايش حمل‌ونقل داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي را در بردارد و تجارت بين‌المللي را در اين محدوده افزايش مي‌دهد و اين خط ريلي ترانزيتي در جهت اتصال كشورهاي آسياي ميانه با خليج‌فارس از طريق ايران و در نهايت به آسياي شرقي و جنوب‌شرقي كاربرد دارد. هدف اصلي از اجراي پروژه حجم بار ترانزيت جابه‌جايي در اين محور به سمت خليج‌فارس و اقيانوس هند است كه مي‌تواند در رونق اقتصادي كشور و همچنین استان گلستان اثرات مطلوبي داشته باشد.
‎کاهش 10‌هزار کیلومتری مسیر تجارت جهانی


بهره‌برداری از راه‌آهن ترانزیتی شرق دریای خزر ایران- ترکمنستان- قزاقستان یکی از مهمترین رویدادهای حوزه راه در‌ سال 93 بود. با این خط آهن، مسیر حمل‌ونقل تجارت جهانی میان شرق یعنی از چین تا آسیای مرکزی و غرب جهان به‌ویژه اروپای غربی حدود 10‌هزار کیلومتر راه زمینی کاهش یافت. جاده ابریشم جاده‌ای است که مسیر حمل‌ونقل تجارت جهانی میان شرق از چین تا آسیای مرکزی و غرب جهان به‌ویژه اروپای غربی را حدود 10‌هزار کیلومتر راه‌ زمینی کاهش می‌دهد و حالا سه‌سالی است که احیای آن با تدبیر ایران تحقق شده و می‌تواند زمینه رونق اقتصادی و سیاسی این منطقه را فراهم کند.کمتر از دو‌سال پیش بود که محسن پورسید آقایی، مدیرعامل وقت شرکت راه‌آهن از انعقاد قرارداد برقي‌كردن راه‌آهن گرمسار- اينچه‌برون به ارزش يك‌ميليارد و۲۰۰ ميليون يورو بین ايران و روسيه خبر داد و حالا این موضوع نهایی شده است. به گفته پورسید آقایی این مبلغ كلیه موضوعات ازجمله اصلاح خطوط، افزایش بار محوری، لكوموتیو، نصب علایم و سیگنالینگ را شامل می‌شود.آنطور که پورسید آقایی در آن مقطع زمانی توضیح داد با اجرایی‌شدن این قرارداد علاوه بر برقی‌شدن این محور، تونل‌های این مسیر بزرگ‌تر شده تا به واسطه آن واگن‌های ترانزیتی و روسی بتوانند در آن به راحتی تردد كنند. او درعین حال عنوان کرده بود که اجرایی‌شدن این قرارداد علاوه بر بهبود ظرفیت قطارهای مسافری، ظرفیت خطوط در زمینه ترانزیت را به ۸‌میلیون تن افزایش داده و امكان ترانزیت بالا در مسیر گرگان و اینچه‌برون را برای ایران مهیا خواهد كرد.
ایستگاه راه‌آهن اینچه‌برون
‌هاب صادراتی می‌شود
اما وعده‌ای که مسئولان در مورد تبدیل ایستگاه راه‌آهن اینچه‌برون به‌ هاب بزرگ صادراتی داده بودند، حالا با برقی‌کردن خط آهن گرمسار- اینچه‌برون به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود. به ‌گفته محمدرضا قربانی مدیرکل راه‌آهن شمال‌شرق ۲ هزینه‌های تعویض بوژی برای بازرگانان کاهش یافته و ایستگاه راه‌آهن اینچه‌برون می‌تواند به ‌هاب بزرگ صادراتی تبدیل شود.به ‌گفته قربانی، درحال حاضر بازرگانان و تاجرهای ایرانی برای واردات و صادرات تعویض بوژی انجام داده و بابت هربار تعویض، ۱۸۰ فرانک سوییس به کشور ترکمنستان پرداخت می‌کنند. اوایل امسال هم عملیات اجرایی احداث خط عریض اینچه‌برون و سکوی تخلیه و بارگیری آغاز شد و آنطور مدیرکل راه‌آهن شمال‌شرق ۲ گفته؛ با بهره‌برداری از این پروژه، عرض ریل به یک‌هزارو۵۲۰ میلی‌متر تغییر یافته و واگن‌ها به انجام عملیات تعویض بوژی نیاز ندارند و با وجود تخفیف ۵۰‌درصدی صادرات از گلستان و کاهش هزینه بوژی می‌تواند مشوق خوبی برای افزایش صادرات و تبدیل اینچه‌برون به یک ‌هاب بزرگ صادراتی باشد.