اعضای کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با « ابتکار» از تاخیر در معرفی وزیرعلوم گلایه کردند

تیغ انتقاد بهارستانی ها بالای صندلی خالی هیات دولت
پس از اینکه مراسم تحلیف رئیس جمهوری منتخب مردم در روز 14 مرداد در مجلس شورای اسلامی در حضور مقامات کشوری و لشکری و تعداد زیادی ازمهمانان داخلی و خارجی برگزار شد، طبق قانون رئیس جمهوری 2هفته فرصت داشت تا کابینه دوازدهم را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی کند. بنابراین زمانی طول نکشید که روحانی کابینه خود را منهای وزیر علوم به مجلس معرفی کرد و در جلسه رای اعتماد وزرا اعلام کرد که در آخرین لحظه، وزیر پیشنهادی علوم از انجام مسئولیت انصراف داده است. او همچنین مدعی شد که 9 گزینه را برای وزارت علوم به رهبر انقلاب پیشنهاد داده که با هیچ یک از آنها موافقت نشده است. روحانی همچنین گفت که برای انتخاب وزرای پیشنهادی تحت فشار نبوده، اما در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که تمایل داشته در کابینه دوازدهم از حضور زنان استفاده کند ولی نشده است !
نزدیک به دو ماه از تشکیل دولت دوازدهم می گذرد و پس از اینکه مجلس به وزیر پیشنهادی نیرو رای اعتماد نداد، دو وزارتخانه نیرو و علوم همچنان با سرپرست اداره می‌شوند. نکته‌ای که تذکر برخی نمایندگان را به همراه داشت. عبدالحمید خدری، نماینده مردم بوشهر در مجلس در اولین جلسه علنی پس از تعطیلات تابستانی در تذکری آئین‌نامه‌ای با اشاره به ماده 18 آئین‌نامه داخلی گفت که « ماده 18 آیین‌نامه داخلی مجلس در نحوه معرفی وزرای پیشنهادی از سوی دولت به مجلس، نقض شده است.» او با تاکید بر اینکه در ذیل تبصره 2 ماده 206 آیین‌نامه داخلی مجلس آمده است که «رئیس‌جمهوری موظف است با رعایت اصل 135 قانون اساسی، حداکثر قبل از سه ماه فرد یا افراد دیگری را برای سمت وزارت معرفی کند و لازمه آن این است که رئیس‌جمهوری فردی را معرفی کرده باشد، اما به هر دلیل انصراف داده یا در این مدت فوت کرده است، رئیس‌جمهوری موظف است فرد دیگری را به مجلس معرفی کند.»
تذکر نماینده درباره تخلفی که بارزاست


این نکته ظریفی است که رئیس جمهوری نسبت به آن بی توجهی کرده است. یعنی طبق قانون رئیس دولت باید در ابتدا وزیر مورد نظر خود را به مجلس معرفی می کرد و در صورتی که مورد تایید و اعتماد نمایندگان قرار نمی‌گرفت، اقدام به تعیین سرپرست برای وزارتخانه می کرد. تذکری که به درستی از سوی خدری مطرح شد و از سوی علی مطهری، رئیس جلسه وارد دانسته شد. علی مطهری، نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را در نبود علی لاریجانی برعهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت:«زمانی که این مشکل درباره وزیر علوم پیدا شد، دولت و رئیس‌جمهوری در برابر یک عمل انجام شده قرار گرفتند و نتوانستند در ترکیب کابینه و معرفی وزرا نام وزیر علوم را قرار دهند و معرفی وزیر علوم همچنان باقی مانده است. طبق قانون اساسی، رئیس‌جمهوری موظف است ظرف دو هفته کابینه خود را به مجلس معرفی کند، بنابراین رئیس قوه مجریه فرصت داشت که ظرف دو هفته وزیر علوم را به مجلس معرفی کند، اما به تعطیلات مجلس برخورد کردیم، لذا در حال حاضر این سه ماه برای وزیر علوم وجود ندارد و به وزیری که عزل شده و یا توسط مجلس برکنار شده باشد، مربوط می‌شود.»
در همین خصوص محمود صادقی، نماینده حقوق خوانده مردم تهران در مجلس هم ضمن تایید اظهارات مطهری به «ابتکار» گفت :«به نظرم رئیس جمهوری
نمی تواند ابتدا به ساکن وزیر معرفی نکند و به معرفی سرپرست اکتفا کند. حتما باید اول گزینه‌اش را به مجلس معرفی می کرد و در صورت رای نیاوردن سرپرست معرفی می‌کرد.» نکته‌ای که مطهری، نایب رئیس مجلس به آن اشاره کرد و مورد تایید دیگر نمایندگان قرار گرفت تاکید بر بروز تخلف از سوی رئیس جمهوری در این باره است. صادقی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره ضمن تایید اظهارت مطهری تصریح کرد: « ایراد اصلی من به سبک و روش آقای روحانی است و اساسا اینکه بخواهد به رهبری لیست گزینه‌های مدنظر وزارت علوم را بدهند و تاییدیه بگیرند بعد وزیر را به مجلس معرفی کند؛ بدعتی است که مغایر با موازین قانونی است. همچنین این رفتار ضربه به جایگاه ولایت فقیه است چون جایگاه رهبری بالاتر از این است که در جزئیات مداخله کند. هرچند که دفتر رهبری هم این موضوع را تکذیب کرد و گفت که رهبری درباره وزیر علوم دغدغه و ملاحظای دارند، ولی در این امور مداخله نمی کنند.» همچنین صادقی نماینده دیگری است که در این باره در صحن علنی مجلس به رئیس جمهوری تذکر داده است. او هفته جاری در تذکری به روحانی گفت: «آقای رئیس‌جمهور متاسفانه جنابعالی در حوزه‌هایی که مطابق وعده‌های انتخاباتی شما انتظار تحول بیشتری در جهت خواسته ها و مطالبات رای دهندگان می‌رفت، ضعف و انفعال نشان داده‌اید. رویه‌ای که در رایزنی‌های مربوط به وزیر علوم در حال انجام است، هم باعث سرخوردگی و سلب اعتماد دانشگاهیان شده که بدنه اصلی حامیان و رای دهندگان به شما بوده‌اند و هم برخلاف تصور ظاهری به جایگاه رفیع مقام رهبری در ذهنیت جامعه دانشگاهی آسیب می زند.» این عضو کمیسیون آموزش مجلس همچنین بیان کرد: «از حضرت عالی انتظار داریم بدون فوت وقت نسبت به معرفی وزیری کارآمد، عالم، پایبند به موازین علمی، اخلاقی و قانونی و مسلط به مسائل کلان آموزشی، تحقیقاتی، فناوری و توسعه علمی در فضای کنونی و نیز مورد قبول جامعه دانشگاهی به مجلس اقدام کنید.»
بهانه تراشی روحانی جایگاه رهبری را خدشه دار می کند
مسئله مهمی که نباید از نظر دور داشت این بخش از اظهارات روحانی در جلسه رای اعتماد به وزرا است. او مدعی شد که از بین 9 گزینه پیشنهادی به رهبری برای این سمت، هیچ یک مورد تایید قرار نگرفته اند. موضوعی که صادقی آن را قابل قبول ندانست و به «ابتکار» گفت: «این بهانه‌ها باعث خدشه‌دار شدن جایگاه رهبری می شود و باید از رئیس جمهوری خواست هرچه سریعتر گزینه مناسب وزارت آموزش عالی را به مجلس معرفی کند.» البته محمود نگهبان سلامی، دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با «ابتکار» درباره دلیل تاخیر رئیس جمهوری در معرفی وزیر علوم به مجلس گفت: «وزارت علوم حساسیت‌های خودش را دارد و با توجه به حساسیت‌های جایگاه علم و فناوری، باید دقت نظر بیشتری در انتخاب و رای به وزیر مربوطه از سوی دولت و مجلس به کار برده شود.
فرجی دانا گزینه پیشنهادی مجمع تهران برای تصدی وزارت علوم
گفتنی است؛ به دنبال اظهارنظرات هفته جاری نمایندگان، مجمع نمایندگان استان تهران به رئیس جمهوری نامه نوشتند و از او خواستند تا فرجی دانا گزینه اصلاح طلب مورد حمایت اکثریت جامعه دانشگاهی اعم از دانشجویان و اساتید دانشگاهی را برای تصدی آموزش عالی به مجلس معرفی کند. محمود صادقی، در تشریح این نامه گفت مجمع نمایندگان تهران کمیته‌ای متشکل از او و بهروز نعمتی و داوود محمدی را برای پیگیری گزینه پیشنهادی وزارت علوم تشکیل داد که قبل از سفر رئیس جمهوری به نیویورک گفت‌وگوهایی با واعظی و لاریجانی داشته اند. صادقی تاکید کرد: «نتیجه این گفت‌وگوها این شد که تنها گزینه مجمع نمایندگان تهران برای وزارت علوم آقای
فرجی دانا است، موضوعی که مورد استقبال آقای واعظی و دولت قرار گرفت، قول پیگیری نیز دادند ولی هنوز نتیجه‌ای اعلام نکرده‌اند.» نماینده تهران درباره نظر لاریجانی نسبت به فرجی دانا گفت که «رئیس مجلس فرجی دانا را گزینه مناسبی برای این وزارتخانه دانسته است. بنابراین باید رایزنی‌هایی صورت گیرد تا سوء تفاهم‌ها برطرف شود.» این در حالی است که پیش از این فرجی دانا از سوی دولت یازدهم برای تصدی وزارت علوم به مجلس نهم معرفی شده بود ولی با ادعاهای واهی تندروهای مجلس و برچسب های سیاسی، موفق نشد از آن مجلس اصولگرا رای اعتماد بگیرد و روحانی مجبور شد برای چندمین بار گزینه ای دیگر به نام محمد فرهادی را معرفی کند. ولی فرهادی گزینه ای نبود که بتواند از پس موضوعات و چالش های مربوط به این وزارت خانه مهم بربیاید. به همین دلیل روحانی تصمیم گرفت در دولت دوازدهم، گزینه دیگری را به جای او برای تصدی وزارت علوم به مجلس معرفی کند. گزینه ای که با گذشت 50 روز از تشکیل دولت جدید همچنان نهایی نشده است.
وزیر علوم راه سختی پیش رو دارد
البته نگهبان سلامی درباره توقعاتی که از وزیر پیشنهادی علوم وجود دارد به «ابتکار» گفت: «با توجه به شرایط خاص بازگشایی دانشگاه‌ها کسی که به عنوان گزینه نهایی رئیس جمهوری برای وزارت علوم به مجلس معرفی می‌شود، باید برنامه مدونی برای سال تحصیلی جدید و سال آینده داشته باشد و با توجه به اینکه سال اول شروع شده و او از وسط راه و برنامه وارد می شود، شرایط سختی پیش رو دارد. همچنین باید بتواند انتظاراتی که اساتید و دانشجویان دارند را محقق کند. او با بیان اینکه دانشگاه‌ها هم در حوزه آموزشی و هم رفاعی و هم جذب هیات علمی با مشکلاتی مواجه هستند افزود: «گزینه وزارت باید برنامه مدونی داشته باشد تا بتواند این انتظارات را برآورده
کند.
بنابراین مجلس درباره هر شخصی که برای این سمت معرفی شود اعم از وزیر زن یا مرد، با حساسیت بیشتری برنامه هایش را رصد می کند و با حساسیت رای می دهد.»
انتخاب گزینه شایسته وزارت علوم آبی بر آتش انتظارات
آنچه قابل توجه است تاخیر رئیس جمهوری در معرفی وزیر پیشنهادی علوم به مجلس است که نمایندگان درباره تاخیر به وجود آمده و روش روحانی در معرفی سرپرست پیش از معرفی وزیر معتقدند که تخلفی صورت گرفته است. بنابراین همانطور که پیش از این اعلام شده بود که در هفته اول مهر دو وزیر پیشنهادی علوم و نیرو به مجلس معرفی می شوند و بعد اعلام شد که این مهم به هفته‌های دوم و سوم مهر موکول شده است، باید منتظر بمانیم تا روحانی از گزینه های خود برای تصدی این دو وزارتخانه رونمایی کند. بنابراین به دلیل طولانی شدن بررسی گزینه های روحانی برای وزارت علوم توقع می رود فرد شایسته‌ای که مورد وثوق اکثریت جامعه دانشگاهی و نمایندگان باشد برای این کرسی معرفی شود تا شاید آبی بر آتش این تاخیر غیرقانونی باشد. حالا این گزینه می تواند فرجی دانا یا گزینه‌ای بکر باشد که تاکنون حرفی درباره او به میان نیامده است.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب: بینید چه غوغایی در کشور به خاطر شهادت این جوان به راه افتاده است وداع ایران با پیکر بی سر محسن حججی در فاصله چند روز مانده به تصمیم ترامپ در مورد توافق هسته‌ای، آمانو با بند T برجام ابهام آفرینی کرد رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت: فرهنگ عاشورا و زندگی امام حسین (ع) برای جامعه انسانی نجات‌بخش است رضا دهکی بحران‌سازی و بحران‌بازی! «ابتکار» از گام های شورای شهر و شهرداری تهران در مقابل با فساد گزارش می دهد راهکارهای موقتی دولتی برای خروج صنایع از شرایط بحرانی چقدر موثر هستند؟ مُسکن های مقطعی جایگزین درمان های قطعی اعضای کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با « ابتکار» از تاخیر در معرفی وزیرعلوم گلایه کردند فاینانس های خارجی به بدهی برای آیندگان تبدیل می شود؟ چالش پول‌های پس دادنی! آیت‌الله قائم مقامی در گفت‌وگو با « ابتکار» از نتایج محصور کردن فهم قرآن در ظواهرآن می گوید آماده مذاکره با دمشق درباره خودمختاری کردها در شمال سوریه هستیم یک مقام وزارت خارجه روسیه: ایران ممنوعیتی برای آزمایش‌های موشکی ندارد تابش خبر داد مسائل امنیتی و اجتماعی علت تاخیر در خصوصی‌سازی سرخآبی‌ها معاون سازمان بازرسی کل کشور: واگذاری‌های اصل 44 باعث کاهش نظارت شد