در نشست خبری رییس سازمان فضایی کشور مطرح شد؛

صدف عباسی- نشست خبری سازمان فضایی ایران به مناسبت هفته جهانی فضا برگزار شد. در این نشست رییس سازمان فضایی کشور در مورد وضعیت ماهواره‌های ایرانی خبر داد و گفت: ماهواره «دوستی» دانشگاه شریف در نوبت پرتاب قرار دارد. آماده‌سازی ماهواره امیرکبیر تا شش ماه آینده به طول می‌انجامد و امیدواریم ماهواره «ظفر» نیز تا سال آینده آماده شود.
محسن بهرامی همچنین به اجرایی شدن ماهواره «پارس یک» با هدف ارتقای فناوری اشاره کرد که یک پروژه سنجشی است و توضیح داد: روال پرتاب ماهواره‌ها، فرآیندی زمانبر است و قرارداد پرتاب ماهواره‌های «ناهید1»، «ناهید2» و «ظفر»، منعقد شده است. رییس سازمان فضایی کشور با اشاره به تاکید رییس‌جمهور در سال 94 برای شکل‌دهی کنسرسیومی برای اجرای پروژه‌های فضایی خاطرنشان کرد: پروژه‌های فضایی در دانشگاه‌های امیرکبیر و علم و صنعت ایران وارد مراحل جدیدی شده‌اند و تلاش برای وارد کردن شرکت‌های دانش‌بنیان به این عرصه نیز ادامه دارد. بهرامی همچنین گفت: مسابقه دانشجویی کوچک و ماهواره مکعبی، با همکاری دانشگاه بیهانگ چین و دانشگاه‌های امیرکبیر و خواجه‌نصیر اجرا خواهد شد. سری دوم ماهواره مکعبی نیز در روز فناوری اعلام می‌شود که تعیین ماموریت آن برعهده دانشگاه کاشان است که در این پروژه قصد داریم دانش‌آموزان و دانشجویان را جذب پروژه‌های فضایی کنیم. علاوه بر این در نظر داریم مرکز یکپارچگی و آزمون ماهواره تا وزن 500 کیلوگرم را در ماهدشت راه‌اندازی کنیم. وی ادامه داد: ریاست ایران بر شورای اپسکو(APSCO) -سازمان همکاری فضایی آسیا- در دوره دو ساله بسیار پربار بوده است که نشان می‌دهد ایران می‌تواند در سطح بین‌المللی فعالیت‌های درخشانی داشته باشد.
سازمان ملل متحد در سال 1999 طی مصوبه‌ای چهارم تا دهم اکتبر را با هدف ترویج دانش فضایی و آَشنا کردن مردم با فناوری فضایی، هفته جهانی فضا نامگذاری کرد. سازمان فضایی ایران نیز به همین مناسبت با همکاری مراکز و دانشگاه‌های مختلف از 12 تا 18 مهرماه، برنامه‌هایی را با شعار «اکتشاف جهان‌های جدید در فضا» برگزار می‌کند.
Sadaf. abbassi@yahoo. com