نگاهی به فیلم‌های تازه اکران شده سینمای ایران «خفه‌گیِ» جیرانی، «زرد» را به زیر کشید

با اکران «قهرمان کوچک» جای خالی سینمای کودک بیشتر از قبل احساس شد
سعید قاضی‌نژاد. سرانجام فیلم خاص و پرسروصدای جشنواره فیلم فجر سال گذشته، یعنی «خفه‌گی»، ساخته فریدون جیرانی، در آخر هفته گذشته اکران شد تا فروش روزانه‌اش بتواند در مقابل یکه‌تازی فیلم «زرد» بایستد و به صدر جدول فروش روزانه سینمای ایران برسد.«خفه‌گی» در نخستین نمایشش در جشنواره فیلم فجر، توانست نظر مثبت منتقدان را به‌خود جلب کند. جیرانی برای تولید این فیلم دست به ریسک بزرگی زد. او تصمیم گرفت تمام فیلم را به‌صورت سیاه و سفید بسازد و ریسک شکست در اکران عمومی را به جان بخرد. اما در همان نمایش نخست، تحسین غالب منتقدان را برانگیخت. حاشیه‌های فیلم اما هم‌چنان و تا اختتامیه جشنواره فیلم فجر ادامه داشت. در نخستین مواجهه با فیلم، آنچه بیش از هر چیزی به چشم می‌آمد، فیلم‌برداری خلاقانه مسعود سلامی بود. او تصاویری اصطلاحاً کارت پستالی و درخشان را خلق کرده بود. بعد از نخستین نمایش فیلم در جشنواره، آنچه همه در مورد آن حرف می‌زدند و اطمینان داشتند، سیمرغ فیلم‌برداری بود که باید به مسعود سلامی تعلق می‌گرفت. تقریباً تمام تماشاگران و اهالی سینما و منتقدان روی این یک مسئله اتفاق‌نظر داشتند؛ اگر بتوان از کارگردانی، فیلم‌نامه‌نویسی و بازیگری این فیلم ب‌سادگی گذشت، اما به هیچ عنوان نمی‌توان فیلم‌برداری درخشانِ مسعود سلامی در این فیلم را نادیده گرفت. منتقدان اعتقاد داشتند کلاس فیلم‌برداری این فیلم بالاتر از روند معمول فیلم‌برداری در سینمای ایران است. اما در کمال شگفتی، مسعود سلامی حتی برای این فیلم کاندید هم نشد!مسعود سلامی برای فیلم‌برداری فیلم سینمایی «گشت2» ساخته سعید سهیلی که فیلمی متعلق به سینمای بدنه است، ( که انصافاً فیلم‌برداری ساده، معمولی و تماشاگرپسندی داشت) کاندید شد!همین مسئله آغاز جرقه‌های اختلافات و اتفاقات جشنواره فیلم فجر سال گذشته را زد. سلامی از کاندیداتوری استعفا داد و چند سینماگر دیگر هم در اعتراض، همین کار را انجام دادند. اما درنهایت فیلم جیرانی در روزهای اخیر اکران شد و در روز نخست توانست به فروش 130میلیون تومانی برسد و با 10 میلیون تومان اختلاف، بالاتر از فیلم «زرد» در فروش روزنه قرار بگیرد. البته فروش «خفه‌گی» در باکس‌آفیس این هفته سینمای ایران منظور نخواهد شد. چون تنها سه روز از اکران آن می‌گذرد. «خفه‌گی» هفته آینده وارد لیست فروش خواهد شد. فعلاً صدرنشینی فیلم «زرد» ادامه خواهد داشت. به‌خصوص که در سینمای کم‌رمقِ این روزها، فروش فیلم از مرز دو میلیارد تومان گذشته است.
زرد
فیلم سینمایی «زرد» به کارگردانی مصطفی تقی‌زاده، با فروش آخر این هفته توانست به رقم فروش 2 میلیارد تومانی برسد، «زرد» در هفته دوم اکرانش توانست با اختلاف فروش بالا نسبت به سایر فیلم‌ها این هفته هم در صدر جدول باقی بماند. این فیلم در سه روز ابتدایی اکران توانست 500 میلیون تومان فروش داشته باشد. میرزایی مدیرفروش «فیلمیران» اعلام کرد تا پایان هفته گذشته و بعد از گذشت 13 روز، فروش فیلم از مرز 2 میلیارد تومان در سینماهای کشور گذشته است. فروش این فیلم در تهران 1 میلیارد و 400 میلیون تومان بوده و از شهرستان‌ها هم 600 میلیون تومان درآمد کسب کرده است. فیلم «زرد» قبل از آغاز اکران خود، در جشنواره شانگهای و هنرهای روسیه به‌نمایش درآمد و در این دو جشنواره مورد توجه قرار گرفت.


خانه دختر
فیلم «خانه دختر» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی و نویسندگی پرویز شهبازی، که اولین هفته اکرانش را پشت سر می‌گذارد، توانسته در آخر این هفته فروش 602,919,000 تومان داشته باشد و در رتبه دوم پرفروش‌ترین‌های این هفته قرار گیرد.
 فیلم «خانه دختر» که به‌مدت سه سال توقیف بود، اولین‌بار در سی و سومین جشنواره فیلم فجر به‌نمایش در آمد و طی آن توانست نظر منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کند. فیلم «خانه دختر» نخستین تلاش شهرام شاه‌حسینی برای جدا شدن از سینمای بدنه بود. شاه حسینی در ابتدای ورودش به سینمای ایران در فیلم‌های مهمی به‌عنوان دستیار حضور داشت. حضور در فیلم‌های «سفر به چزابه»، «نجات‌یافتگان» و «هیوا»ی زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور، «سگ‌کشی» استاد بهرام بیضایی و «لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند» بهمن قبادی به‌صورت طبیعی او را به سمت سینمای هنری سوق داد اما وقتی به‌عنوان کارگردان فیلم اولش را ساخت، نشانی از آن نوع سینما وجود نداشت. «کلاغ‌پر»، «زن‌ها فرشته‌اند» و «آقای هفت‌رنگ» که همگی محصول دفتر «پویا فیلم» هستند، اساساً فرسنگ‌ها با آثاری که او در آ‌ن‌ها به‌عنوان دستیار حضور داشت فاصله داشتند. اما شاه‌حسینی درنهایت با ساخت «خانه دختر» از آن نوع سینما فاصله گرفت. ولی توقیف سه‌ساله این فیلم باعث شد تا او به تلویزیون برود و سریال بسازد. فیلم، این‌روزها روی پرده است و اکرانش عملاً باعث هیچ جاروجنجالی نشده است. سئوال اصلی اینجاست، چرا باید توقیف سه‌ساله یک فیلم مانعی برای ادامه زیست هنری یک کارگردان باشد؟ در این فیلم، بازیگرانی چون حامد بهداد، باران کوثری، پگاه آهنگرانی، رعنا آزادی‌ور، بابک کریمی، بهناز جعفری، امیرعلی نبویان، نسیم ادبی، پردیس احمدیه، نادر فلاح و رویا تیموریان ایفای نقش دارند. ماجرای فیلم «خانه دختر» داستان دو دختر دانشجو است که به‌دنبال فهمیدن علت مرگ مشکوک هم‌دانشگاهی خود هستند، که هم‌زمان یک روز قبل از مراسم عروسی‌اش قتل وی رخ داده است و...
قهرمان کوچک
در رتبه سوم جدول پرفروش‌ترین‌های هفته گذشته سینمای ایران، فیلم سینمایی «قهرمان کوچک» به کارگردانی حسین قناعت قرار دارد. فیلمی که به ما یادآوری می‌کند دیگر چیزی به اسم «سینمای کودک» در ایران وجود ندارد و انگشت‌شمار فیلم‌های کودکی که در طول سال اکران می‌‌شوند، نمی‌توانند تداومی داشته و جریانی به اسم «سینمای کودک» را شکل بدهند.
این فیلم که هفته دوم اکرانش را پشت سر می‌گذارد، این هفته توانست  321,296,000 تومان فروش داشته باشد و مجموع فروش خود را به 427,569,000 تومان برساند. در این فیلم بازیگرانی چون برزو ارجمند، بیژن بنفشه‌خواه، بهنوش بختیاری، آناهیتا همتی، ارژنگ امیرفضلی، نادر سلیمانی و شهرام قائدی ایفای نقش دارند. در خلاصه داستان فیلم آمده که چهار کودک و نوجوان هفت تا یازده ساله تکواندوکار، که پدرانشان، کارگران یک کارخانه تولید لوازم التحریرِ در شُرُفِ تعطیلی هستند، برای جلوگیری از بیکاری پدرانشان و گیر انداختن قاچاقچیانِ این کالا، که در واقع عاملانِ اصلی این تعطیلی هستند، به تعقیبِ آن‌ها می‌پردازند و ماجراهایی شاد، اکشن و سرگرم‌کننده را رقم می‌زنند.
ایتالیا ایتالیا
فیلم سینمایی «ایتالیا ایتالیا» به کارگردانی و نویسندگی کاوه صباغ‌زاده که دومین هفته اکرانش را پشت سر می‌گذارد، یک پله سقوط کرد و به جایگاه چهارم رسید. نخستین فیلم کاوه صباغ‌زاده این هفته توانست 301,754,000 تومان فروش داشته باشد و مجموع فروش خود را به 589,098,000 تومان
برساند.
ملی و راه‌های نرفته‌اش
فیلم سینمایی «ملی و راه‌های نرفته‌اش» به کارگردانی تهمینه میلانی در فروش آخر این هفته توانست 245,743,000 تومان کسب کند، این فیلم که پنجمین هفته اکرانش را پشت سر می‌گذارد تا به الآن توانسته به فروش کلی 1,224,569,000 تومان دست یابد. فیلم تهمینه میلانی بعد از پنج هفته، به‌آرامی در حال خروج از جدول فروش است. هرچند که فیلم میلانی هیچ‌وقت به صدر جدول نرسید اما باقی ماندنش در طی پنج هفته، در میان پنج فیلم پرفروش هفته، نشان داد فروش فیلم همیشه استاندارد قابل‌قبولی داشته است.
سایر اخبار این روزنامه
رکوردار دوچرخه‌سواری بانوان ایران از قهرمانی تا دست‌فروشی را برای «همدلی» روایت کرده است تحلیلی به‌بهانه سخنرانی اسحاق جهانگیری در افتتاحیه سازمان دی- 8 مفاهمه و همگرایی منطقه‌ای چگونه شدنی است برایان اونسن، خالق «زبان آلتمن» در گفت‌و‌گو با کالین وینت، روزنامه‌نگار آمریکایی، از ساموئل بکت و سه‌گانه‌اش چه گفت؟ یک روان‌شناس گفته ترنسکشوال همچون سرطان یک بیماری است در اصفهان برای ترنس‌ها شغل ایجاد می‌شود گپی با اولیای مدرسه و خانه، به بهانه روز پیوند اولیا و مربیان انجمن اولیا و مربیان و چند پرسش نگاهی به فیلم‌های تازه اکران شده سینمای ایران «خفه‌گیِ» جیرانی، «زرد» را به زیر کشید گوشی‌های کارنکرده‌ را فعال کنید توضیح «همدلی»درباره یک گزارش اهالی محترم شهرستان سورشجان بخوانند دولت امارات زنان بیشتری را در کابینه خود گنجانده است که یکی از آن‌ها ایرانی‌تباری بلوچ است انتصاب در امارات؛ استقبال در ایران محمود احمدی‌نژاد، کوهنورد یا متخلف؟