پوزخند پيرمردها به قانون

اسفند 1395 بود كه وزارت ورزش در آيين‌نامه‌اي شرايط احراز صلاحيت داوطلبين روساي فدراسيون‌هاي ورزش را در 18 ماه و 17 تبصره تدوين كرد. آيين‌نامه‌اي كه از 14 فروردين 96 لازم‌الجرا بود. هرچند كه بندهاي مختلف اين آيين‌نامه مثل داشتن مدرك كارشناسي و يا نداشتن سوء پيشينه درباره تمام روساي فدراسيون فعلي صدق مي‌كند اما بند سوم از ماده ششم اين آيين‌نامه در روزهاي اخير مورد بحث بسياري از كارشناسان قرار گرفته‌ است. بندي كه در آن به صراحت عنوان شده كمترين سن داوطلبين براي رياست فدراسيون 30 و بيشترين آن 70 سال است. وزارت ورزش تصميم به جوانگرايي در روساي فدراسيون‌ها گرفته اما حضور سه رييس فدراسيون بالاي 70 سال سبب شده تا اين موضوع مورد بحث و جدل باشد. در حال حاضر محمود مشحون، رييس فعلي فدراسيون بسكتبال با 76 سال، سيد مصطفي ميرسليم، رييس پيشين فدراسيون غريق نجات با 70 سال و 3 ماه و احمد ناطق‌نوري، رييس پيشين فدراسيون بوكس با 80 سال اجازه حضور مجدد را به عنوان رييس فدراسيون ندارند هرچند كه مشحون به دليل آنكه انتخابات دو سال پيش برگزار شد، تا دو سال آينده مي‌تواند در پست خود باقي بماند زيرا در قوانين كيفري تفسير به نفع متهم و قوانين عطف به ما سبق مي‌شود اما در قوانين حقوقي و شكلي عطف به ما سبق نمي‌شود اما با توجه به اينكه انتخابات فدراسيون غواصي و بوكس در حال برگزاري است، ميرسليم و ناطق‌نوري حق حضور در انتخابات را ندارند.
بازنشسته‌اي شاكي از بازنشستگان
محمود مشحون، در دوم خرداد1394 به مدت چهارسال رييس فدراسيون بسكتبال شد. رييس فدراسيوني كه بازنشسته آموزش و پرورش است در خرداد امسال، 16 كارمند بازنشسته فدراسيون را اخراج كرد. فدراسيون بسكتبال در ماه‌هاي اخير به دلايل مختلف از جمله قرارداد عجيب با درك بائرمن، عدم برگزاري منظم ليگ بسكتبال و عدم فعاليت در رده پايه‌ها، زير فشار منتقدان قرار دارد اما رييس فدراسيون همچنان به كار خود ادامه مي‌دهد و به نظر مي‌رسد با توجه به آيين‌نامه وزارت ورزش حق حضور در دوره بعدي انتخابات فدراسيون را ندارد. او پيش از اين در نامه‌اي خطاب به 16 كارمند بازنشسته‌اي كه بركنارشان كرد، گفته بود: «مدت یک سال است در مورد دستور صادر شده تحمل کردم و بسیار متاسفم اما وظیفه دارم قانون را اجرا کنم». بايد ديد مشحون كه تلاش براي اجراي قانون را در اولويت دارد، راضي به اجراي قانون درباره خودش مي‌شود يا خير. شنيده‌ها از تلاش او براي گرفتن مجوز ادامه فعاليتش حكايت دارد اما وزارت ورزش بر اجراي آيين‌نامه مصر است.
فدراسيون غريق نجات


چند روز پيش بود كه محمدرضا يزداني‌خرم، رييس كارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامي از مسعود سلطاني‌فر، وزير ورزش و جوانان خواسته بود كه زمينه بازگشت سيدمصطفي ميرسليم را به فدراسيون غريق نجات فراهم كند. نامه‌اي كه البته از سوي وزير ورزش بي‌پاسخ ماند و شنيده‌هاي «قانون» حاكي از آن است كه سلطاني‌فر اصرار بر اجراي آيين‌نامه دارد. هرچند كه در روزهاي اخير برخي مربيان و منجيان غريق تلاش مي‌كنند اين آيين‌نامه را به انتخابات ربط بدهند اما به نظر مي‌رسد ميرسليم بعد از 28 سال رياست بر فدراسيون نجات غريق، هيچ اقدام خاص و قابل دفاعي نداشته كه به واسطه آن، رياستش را ادامه بدهد. اما نكته جالب اظهارنظر دبير فدراسيون در اين‌باره است. حبيب خمجاني در گفت‌وگويي عنوان كرده است: «ميرسليم به تازگي 70 سالش تمام شده و بدون شك در انتخابات شركت خواهد كرد. او مي‌خواهد بيايد». ميرسليم كه در سال 1392 براي سومين‌بار به عنوان رييس فدراسيون انتخاب شده بود، تصميم قطعي گرفته كه از طريق اطرافيانش به وزارت ورزش فشار آورده و زمينه حضورش را فراهم كند. دبير فدراسيون در بخش‌هاي ديگري از اين گفت‌وگو عنوان كرده آيين‌نامه وزارت ورزش به صراحت مشخص نكرده كه منظور از حداكثر سن كانديداهاي فدراسيون 70 سال و 365 روز است يا 70 سال تمام. مازيار ناظمي، رييس مركز روابط عمومي وزارت ورزش و جوانان در اين باره به «قانون» گفت: «نمي‌خواهم به طور مشخص درباره فدراسيون يا شخص خاصي صحبت كنم اما آيين‌نامه صراحت دارد و در آن تمام موارد ذكر شده است. براساس آيين‌نامه افرادي با بيش از 70 سال حق حضور در انتخابات را ندارند. حال اگر شخصي 70 سال و يك روز نيز داشته باشد، براساس آيين‌نامه نمي‌تواند در انتخابات حاضرشود. او در ادامه گفت: جوانگرايي در وزارت ورزش و جوانان در حال انجام شدن است و ما سه نفر از مديران كل حوزه جوانان را انتخاب كرده‌ايم كه ميانگين سني معاونت جوانان را 10 سال كاهش داده‌اند». آيا ممكن است كه يك رييس فدراسيون با گرفتن مجوز و بعد از 70 سالگي در انتخابات فدراسيون‌ها كانديدا شود؟ ناظمي در اين باره عنوان كرد: ممكن است اين اتفاق رخ بدهد اما به طور معمول چنين اتفاقي نمي‌افتد و بعيد مي‌دانم اين مجوز داده شود. ناظمي در پايان گفت: «جالب است بدانيد در حال حاضر جوان‌ترين مدير دولت تدبير و اميد در وزارت ورزش و جوانان حضور دارد؛ اميد محدث كه به عنوان مدير كل دفتر هماهنگي و سازماندهي امور جوانان انتخاب شده، 30 سال دارد و جوان‌ترين مدير دولت دوازدهم است».
بوكس، اسير حواشي
دوشنبه (24 مهر)، ثبت نام مجمع انتخاباتي فدراسيون بوكس به پايان رسيد و 10 نفر، كانديداي رياست فدراسيون شدند. مدت‌هاست كه فدراسيون بوكس با سرپرستي افشين داوري اداره مي‌شود. او كه پيش از اين سوابق زيادي در چند رشته ورزشي دارد و به نوعي آچار فرانسه اداره فدراسيون‌هاست، اين بار در فدراسيون بوكس ثبت نام كرده و به نظر مي‌رسد فاصله چنداني تا رياست ندارد. احمد ناطق نوري نيز كه به عنوان رييس افتخاري فدراسيون بوكس منصوب شده، مشكلي با اين موضوع ندارد و تا به حال سكوت كرده است. نكته جالب اينجاست كه ناطق نوري در 31 ارديبهشت‌ 1393 به عنوان رييس فدراسيون انتخاب شد و سال آينده بايد دوره رياست او تمام شود اما بركناري رييس 80 ساله‌اي كه 28 سال بر فدراسيون بوكس حكومت كرد، او را به پايان خط نزديك كرد؛ هرچند كه شايعاتي درباره احتمال تعويق انتخابات به دليل حساس شدن كميته بين‌المللي المپيك و فدراسيون جهاني بوكس وجود دارد. فراموش نكنيد كه در صورت دخالت دولت در امور فدراسيون‌ها، ورزش ايران در خطر تعليق قرار مي‌گيرد و همين موضوع سبب شده تا مسئولان فدراسيون در سكوت خبري به دنبال برگزاري انتخابات باشند.
شرط سني خوب است
سيد مصطفي هاشمي‌طبا، رييس پيشين سازمان تربيت‌بدني درباره آيين‌نامه وزارت ورزش و تلاش براي جوانگرايي به «قانون» گفت: «جوانگرايي خوب است و بايد از نيرو و انگيزه جوانان استفاده كرد. وزارت ورزش در آيين‌نامه‌اي كه فروردين‌ سال‌جاري تصويب كرده اين موضوع را مدنظر قرار داده و عمل به آن مي‌تواند سبب شود تا نشاط به ورزش كشور بازگردد». هاشمي‌طبا در ادامه درباره انتقادات به عدم حضور افرادي مثل مشحون و ميرسليم عنوان كرد: «در هر مرحله‌‌اي از كار، انتقادات وجود دارد. وقتي جوانگرايي انجام نمي‌شود مي‌گويند چرا اين كار را نمي كنيد؟ و وقتي جوانگرايي مي‌شود مي‌گويند بايد از تجربه پيشكسوتان استفاده كرد. هر اقدامي انتقاداتي را در پي خواهد داشت،‌ به نظر من اين جوانگرايي خوب و مناسب است و بايد اجرايي شود». كانديداي پيشين رياست جمهوري درباره برخي شايعات كه حكايت از سياسي بودن اين آيين‌نامه دارند و گفته مي‌شود به‌دليل حذف ميرسليم، شرط سني گذاشته‌اند، گفت: «من چنين ديدگاهي ندارم و فكر مي‌كنم اين موضوع به طور كامل ورزشي بوده است».
انتخابات در پيش است
حضور پيشكسوتان و افراد باتجربه در فدراسيون‌ها مي‌تواند به پيشرفت و جلوگيري از خطا كمك كند اما نبايد فراموش كرد كه آنچه ورزش اين روزها نياز دارد، نيروي جواني است. با توجه به پيشرفت تكنولوژي و توسعه فضاي مجازي، مديران جوان‌تري نياز است كه شناخت كافي را از اتفاقات پيرامون خود داشته باشند. حضور مديراني كه سال‌هاست در فدراسيون‌هاي مختلف فعاليت دارند و تشنه موفقيت و پيشرفت نيستند، مي‌تواند زمينه پسرفت را فراهم كند. انتخابات فدراسيون بوكس و غريق نجات در پيش است. اميدواريم با استناد كامل به آيين‌نامه، كانديداهايي اجازه حضور در انتخابات را داشته باشند كه انگيزه كافي را براي نمايش توانايي‌هاي خود دارند. اين ورزش سال‌هاست در حسرت جوانگرايي مي‌سوزد.