سواري روي موج اعتراضات

مدتي است كه همگان از صداي اعتراض مال‌باختگان موسسات و شركت‌هاي اقتصادي با يكديگر زمزمه مي‌كنند ولي نتيجه چندان دلچسبي حاصل نمي‌شود و هر روز شاهد آن‌ هستيم كه مال‌باختگان يا آن‌هايي كه به دليل نبود نظارت لازم يا زياده‌خواهي ضرر كرده‌اند، مقابل نهادهاي مختلف اعتراض يا تحصن مي‌كنند. اين اواخر نيز معترضان مقابل ساختمان‌هاي دستگاه قضا تحصن كردند تا صداي خود را به گوش مسئولان برسانند. مدت‌ها بود كه اين نوع اعتراض‌ها ادامه داشت ولي روز گذشته، همزمان با ادامه اعتراض‌ها، احمدي‌نژاد فيلمي را منتشر كرد كه شايد در ظاهر و به ادعاي اين جريان براي دلسوزي بود ولي به گفته رسانه‌ها بعد از اين فيلم با متحصنان برخورد شد.
ژست منجي
احمدي‌نژاد در اين فيلم خود را به عنوان بلندگوي اعتراضات مردمي معرفي مي‌كند و مي‌گويد:« همان گونه كه در گذشته عرض كردم، قرار شد كه ما خواسته ها و مطالبات مردم را كه مراجعه مي كنند و مي خواهند كه به گوش ديگران برسانيم،اين كار را انجام بدهيم. يكي از اين مسائل، مشكلاتي است كه امروز مردم در رابطه با موسسات مالي - اعتباري و بنگاه‌هاي پولي - اعتباري، با آن ها دست به گريبان هستند».
پاي اصلاحات به ميان كشيده‌شد


احمدي‌نژاد در ادامه با شريك كردن دولت هشتم در تاسيس تعاوني‌هايي كه در دولت او به اوج رسيد و به دليل عدم مديريت صحيح به اين‌جا ختم شد، مدعي مي‌شود:« در فاصله سال هاي 80 تا 84 اتفاقات مهمي در اقتصاد ايران افتاد. اصل 44 تفسير شد، سند چشم انداز نوشته شد و در واقع يك گشايشي در اقتصاد به سمت بازار آزاد اتفاق افتاد. تا قبل از آن اجازه داده‌نمي شد كه مردم بانك خصوصي يا موسسات مالي - اعتباري داشته باشند ولي از سال 80 به بعد اين اجازه داده شد و تعداد فراواني تحت عنوان تعاوني مالي - اعتباري، موسسات مالي - اعتباري در كشور تشكيل شد و مردم رفتند سپرده گذاري كردند. دولت بعدنيز سعي كرد كه اين ها را ساماندهي كرده و تحت چارچوب كنترلي بيشتري قرار دهد، در واقع نه دولت بعد، بلكه بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار سعي كردند اين كار را انجام بدهند».وي در ادامه با عاطفي كردن فضا ادامه داد:« مردم خبر داريد، من هم خبر دارم، عده زيادي از مردم، 10 ميليون، 20 ميليون، 5 ميليون، 100 ميليون، بسياري زندگي و خانه يا ماشين خود را فروختند، پاداش پايان خدمت و بازنشستگي خود را فروختند و گذاشتند آن جا تا چندرغاز سودي بگيرند و به زخم زندگي‌شان بزنند. برخي مي خواهند دختر شوهر بدهند، منزل خود را اصلاح كنند، بيماري دارند، آموزش فرزندان را دارند، با حقوق بازنشستگي امورات‌شان نمي‌گذرد. با 900 هزار، يك ميليون، يك ميليون و دويست هزار يا يك‌ميليون و هشتصد هزار، امورات زندگي نمي گذرد». در سال هاي اخير با ورود برخي نهادهاي نظارتي و ورود بي حساب و كتاب آن ها، يك دفعه خبري از صدا و سيما پخش مي شود، يك نفر موضع مي گيرد، يك نفر دستگير مي‌شود يا احضار مي شود! اوضاع بسياري از اين بنگاه‌ها به‌هم ريخته است.
شبه تشويش
احمدي‌نژاد كه در طول سال‌هاي حضورش در صدر قدرت نشان داد به خوبي مي‌تواند با استفاده از كلمات و واژگان، آشفتگي‌هاي بسياري را رقم بزند، افزود:«من بحث تخلف و اين ها را ندارم، مراجع نظارتي بايد بروند تخلفات را رسيدگي كنند ولي بايد مراقب باشند كه به اصل كار لطمه وارد نشود. برخي از اين ها متوقف شدند، صدها هزار بلكه ميليون ها نفر امروز دچار مشكل شدند و نمي دانند چكار بكنند، پاسخي هم دريافت نمي كنند! از آن طرف پول‌شان سپرده شده و در اختيارشان نيست و از طرف ديگر سودي نيز دريافت نمي كنند، زندگي‌شان نمي چرخد و از دو طرف دچار خسارت‌شده اند. بعد برخي مسئولان مي گويند 35 - 30 درصد بيا بگير و برو! پس بقيه پولش چه مي شود؟! كجا رفته است؟!».
توهم ياوري
رييس دولت‌هاي نهم و دهم در بخشي از اظهاراتش به نوعي سخن مي‌گويد كه گويي مردم او را ياور خود مي‌دانند و مدام براي حل بحران‌هاي زندگي‌شان به سمت او مي‌آيند. وي در اين زمينه مي‌گويد:«عده فراواني نيز اكنون مدت زيادي است كه تحصن كرده اند. اين‌همه نماينده هاي‌شان مراجعه مي كنند به درب منزل يا دفتر ما كه آقا شما چيزي بگوييد، كاري بكنيد!خب من از مقامات مسئول مي خواهم كه رسيدگي كنند. اجازه ندهند كسي بي جهت وارد شود. يك بنگاهي كه دارد كار مي‌كند تعطيل شود يا متوقف شود. اگر تخلفاتي هست حين فعاليت بروند و رسيدگي بكنند. يك جو عمومي درست مي كنند و مردم را ناراحت و نگران مي كنند و مي ريزند سر بنگاه ديگر! مسئولان آن بنگاه را يا مي‌گيرند يا متوقف مي‌كنند!خب چه بايد كرد؟ طبيعي است كه اين بار روي دستگاه حكومتي مي‌افتد! يا بايد بانك مركزي يا قوه قضاييه جواب بدهد. چرا اين كار را مي كنيد؟! در حين فعاليت برويم و رسيدگي و اصلاح كنيم، موظف كنيم و تضمين هاي لازم را بگيريم كه مردم اين وسط آسيب نبينند. چند هزار نفر در شهرهاي مختلف تحصن، تجمع و تظاهرات مي كنند، بر آن ها سخت مي گذرد. از مراجع مسئول، بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار يا قوه قضاييه بيايند و ورود كنند و با كار مدبرانه و كارشناسي، حقوق مردم را برگردانند يا اجازه بدهند آن ها فعاليت كنند و در حين فعاليت رسيدگي‌هاي قضايي و نظارت ها را انجام بدهند، ولي همين گونه مردم را بلاتكليف گذاشته اند با يك عده اي كه الان اختياري ندارند، اموال‌شان مسدود شده، رو در روي يكديگر بگذاريم! يا بدهيم دست يك دادستاني و بگوييم تو برو اين را حل كن! چگونه مي تواند حل كند؟ بايد افرادي باشند كه آشنا به كار بانكي و پولي و مالي - اعتباري و مورد اعتماد باشند و بروند اين كارها را سامان بدهند».
اعتراض به عملكرد ديگران
اين عضو مجمع‌تشخيص مصلحت نظام به انتقاد از مديريت‌هاي كشور ادامه داد:«بسياري از بنگاه هاي بزرگي كه با پول مردم مي چرخيد امروز دچار آسيب شده است، حتي بعضي هاي‌شان را برگرداندند ولي ديگر آن اعتماد از بين رفته است. پول مردم رفته، آن شخص نيز نمي تواند كارش را ادامه دهد تا پول مردم را برگرداند، اين وسط سرمايه گذاري هاي نيمه كاره فراواني نيز انجام شده است! حال نه سرمايه گذاري مي تواند تمام شود، نه پول مردم برمي‌گردد، نه آن شخص مي تواند ادامه دهد! خب اين چه مدلي است؟!» احمدي‌نژاد در ادامه با تكرار مشكلات مردم مي‌گويد:«من فكر مي كنم بايد اين فريادها را شنيد. بعضي از اين مردمي كه با تحصن كنار خيايان ها مي خوابند، به نان شب‌شان محتاجند! زندگي ها دارد متلاشي مي شود!
دلسوزي براي مردم
احمدي‌نژاد در سخنانش به نوعي، تقصير خود را نيز اعتراف مي‌كند و در قامت يك دلسوز براي مردم مي‌گويد:«من خواهش مي كنم از مقامات مسئول در بخش هاي گوناگون، يك مقدار دل بدهند و با توجه بيشتر و يك نگاه عميق‌تر؛ اين مشكلي است كه بايد حل كنيم. در نهايت اين مشكل در همين جمهوري اسلامي به‌وجود آمده، حال گردن يكديگر بيندازيم. مردم رفته اند از نهادي يك مجوزي گرفته اند و يك نهادي نيز موظف بوده كه نظارت كند. حالا يكي كوتاهي كرده، يكي اشتباه كرده...! مردم اين وسط چه مي شوند؟ بايد مراعات حال مردم را بكنيم. اميدوارم اين حرف را كه خواسته اين مردم است و مراجعات فراواني نيز هست، اين را بشنوند و از كسي كه دلسوز آن هاست و مي خواهد مساله را حل كند، اميدواريم بشنوند و دل بدهند و پاي كار بايستند و زود اين مساله را جمع كنند. خوب نيست در شرايطي كه دشمنان مي خواهند اساس و موجوديت ما را تحت فشار قرار بدهند و مردم را تحت فشار مضاعف قرار بدهند، اين گونه صحنه ها و اتفاقات در كشور ما مشاهده شود».
سخنان تامل برانگيز
گرچه سخنان احمدي‌نژاد درست است ولي اينكه امروز از زبان او بيان مي‌شود، چندان به دل نمي‌نشيند زيرا سال‌ها بود كه مردم از مشكلات خود سخن مي‌گفتند ولي زماني كه او در قدرت بود اهميتي به مشكلات نمي‌داد. از طرف ديگر، سوال اينجاست چرا اين روزهايي كه دستگاه‌هاي نظارتي، او و اطرافيانش را زير سوال برده و وادار به پاسخگويي مي‌كنند، او نيز تلاش مي‌كند با استفاده از ابزار مردم و به عنوان فردي كه دلسوز ملت است، بر دستگاه‌هاي ديگر فشار وارد كند؟!
حس خودبزرگ‌بيني
نكته جالب ديگري كه در اين بين وجود دارد ادعاي رسانه‌هاي نزديك به احمدي‌نژاد است كه مدعي مي‌شوند پنج‌شنبه‌ پس از انتشار پیام تصویری احمدی نژاد درباره مسائل و مشکلات مردم در موسسات مالی و اعتباری، ماموران با حضور در محل تجمع تحصن‌کنندگان تهران و مشهد، ضمن جمع آوری بنرهای نصب شده، اين افراد را متفرق کردند. ادعايي كه به نوعي در آن سعي مي‌شود تا فعاليت‌هاي احمدي‌نژاد را بزرگ‌جلوه داده و به گونه‌اي نمايش دهند كه وي مي‌تواند با پيام‌هاي تصويري خود نهادهاي نظارتي را وادار به واكنش كند.بي‌شك سخناني كه احمدي‌نژاد به زبان مي آورد سال‌هاست به وسيله مردم بيان مي‌شود و نهادهاي مسئول واكنش چنداني به اين اعتراض‌ها نشان نمي‌دهند و همچنان روندي را در پيش گرفته اند كه چندان با تدابير ادعايي دولت و ساير نهادها هم‌خواني ندارد. به نظر، بهترين راهكار، تشكيل يك كارگروه با حضور نمايندگان قواي مختلف و دستگاه‌هاي مسئول است كه بتوانند در آن با همگرايي، مشكل مردمي را كه ولي نعمت اين كشور هستند، حل كرده و اعتمادهاي از دست رفته به سيستم مالي كشور را بازگردانند.