پرستاران و کارکنان بیمارستان‌ها به ناامنی شغلی و وضعیت نامساعد حقوقی اعتراض کردند

اینجا بیمارستان صدای پرستاران را نمی‌شنوید
در حالی که از اجرای طرح تحول سلامت توسط وزارت بهداشت دولت یازدهم به عنوان یکی از اقدامات مهم چند سال گذشته یاد می‌شود، به نظر می‌رسد در حوزه بهداشت و درمان در چند سال گذشته، این وزارتخانه و کارکنانِ تحت نظر آن با مشکلات بسیاری مواجه باشند. برخی از کارشناسان معتقدند اجرای این طرح به شکلی ناقص انجام شده و نامشخص بودن منابع تامین اجرای این طرح یکی از دلایل بروز این مشکل است.
از سویی در چند هفته اخیر بهیاران، پرستاران و کارمندان بیمارستان‌ها در نقاط مختلف کشور در اعتراض به عدم پرداخت حقوق، کارانه و اضافه دستمزدشان، تجمعاتی را برگزار کردند تا شاید وزارت بهداشت صدایشان را بشنود.
به گفته برخی از کارمندان معترض، اضافه‌حقوق آن‌ها بیش از یک سال است که پرداخت نشده است. این تنها بخشی از مشکل کارکنان بیمارستان‌هاست.


یکی‌دیگر از مشکلات آن‌ها به اجرای ناقص قانون ارتقای بهره‌وری نیروهای بالینی نظام سلامت برمی‌گردد؛ این قانون با هدف کاهش ساعت کار پرستاران به تصویب رسیده بود. با این حال اجرای ناقص این قانون در بخش خصوصی، باعث شده حق و حقوق پرستاران تضییع شود.
پرستاران، بهیاران، کارمندان و کارکنان بیمارستان‌ها در شهرهای تهران، لرستان، رشت و لنگرود در اعتراض به شرایط نامناسب امنیت شغلی و وضعیت بد دستمزد تجمع کرده‌اند. یکی از بهیاران شرکت‌کننده در تجمع اعتراضی اخیر بهیاران لرستان در این باره می‌گوید: بر اساس وعده‌ای که مسئولان به ما دادند، با پرداخت اقساطی سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، قرار شد یک دوره آموزشی طی کنیم و سپس مشغول به کار شویم، اما گذشته از اینکه این دوره یک‌ساله، سه سال به طول انجامید، اکنون نیز خبری از جذب این نیروها نیست و وزیر بهداشت دائم می‌گوید که می‌خواهد کمک پرستار یک‌ساله جذب کند.» این درحالی است که هنوز تعداد بسیار زیادی از پرستاران جذب بیمارستان‌ها نشده و بیکارند. از طرفی دیگر باوجود تلاش دولت در جهت مطلوب نشان دادن وضعیت طرح تحول سلامت، مشکلاتی در اجرای این طرح به‌وجود آمده است. به گزارش ایلنا، مرتضی خاتمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اخیراً گفته:«متاسفانه طرح تحول سلامت با چالش‌های مالی مواجه شده است که علت عمده آن عملیاتی نشدن منابع پایداری است که تاکنون تعریف شده.» همچنین نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز از شکننده بودن طرح تحول سلامت سخن گفت. حال اینکه علت شکست این طرح، عدم تخصیص بودجه‌ کافی به وزارت بهداشت و عدم توانایی بیمه‌ها در پرداخت بدهی‌هایشان است یا تحمل نداشتن تامین اجتماعی زیر بار سنگین هزینه‌های طرح تحول سلامت و یا ممانعت از پیاده‌شدن سیاست‌ها توسط کسانی که خود سهام‌داران بیمارستان‌های خصوصی و شرکت‌های واردات و پخش دارو هستند (و به طور کلی کسانی که از بیمارشدن مردم ارتزاق می‌کنند)، سخنی دیگر است.
طبق گفته یک پژوهشگر حوزه بیمه‌های اجتماعی، چالش‌های پیش رو که وزیر بهداشت به دنبال رفع و رجوع آن‌هاست، پس از اجرای غلط طرح تحول سلامت پیش آمد. طرحی که تعرفه‌های درمان را بالا برد و حتی نتوانست زیرمیزی‌بگیری پزشکان را کنترل کند، چه برسد به اینکه بخواهیم مدعی شویم زیرمیزی‌بگیری حذف شده است. وی با مقایسه طرح تحول سلامت در ایران و ترکیه گفت: فرق طرح تحول سلامت ایران و ترکیه از زمین تا آسمان است، به گونه‌ای این طرح در ترکیه در خدمت مصرف‌کننده درمان و بیمه‌ها بوده اما در ایران کاملاً برعکس. در ترکیه منابع لازم برای پیشبرد آن تعریف شده اما در ایران منابع آن هیچ‌گاه پیش‌بینی نشد و صرفاً در فکر پیشبرد آن با هر منطق کارشناسی نشده بودند، به گونه‌ای که حتی نمی‌توان از اجرای عادلانه آن سخن گفت. در نتیجه باید گفت که باید نگران آثار اجتماعی طرح تحول نظام سلامت باشیم. آنچه طرح تحول سلامت را به وضعیت پرستاران گره می‌زند، «نارضایتی ٩٧‌ درصدی پرستاران» از این طرح است. این نارضایتی آنگاه تجلی پیدا می‌کند که تعداد بسیار زیادی از پرستاران برای دریافت شماره نظام پرستاری خود به سازمان نظام پرستاری مراجعه نکرده‌اند. نبودِ نیروی کافی، فشار کاری بالا، عدم پرداخت دستمزدها، استخدام نیروهای نامتخصص در قبال دستمزد پایین و شکاف زیاد میان درآمد پرستاران و پزشکان، مهم‌ترین علل نارضایتی پرستاران و کارکنان از طرح تحول سلامت است؛ طرحی که دولت روحانی آن را از بزرگ‌ترین دستاوردهای خود می‌داند.
هرساله تعداد بسیار زیادی پرستار از ۱۸۰ دانشگاه پرستاری کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند که در صورت فراخوان جذب نیرو، مایل به استخدامند اما دولت بجای استخدام این نیروها، با وعده‌های مختلف، به کارورزی و بیگاری‌کشیدن از بهیاران می‌پردازد که این مسئله موجب بیکاری گسترده پرستاران، فشار کاری بسیار بالا بر پرستاران شاغل و مهم‌تر از همه، پایین آمدن سطح کیفی خدمات درمانی می‌شود. عرصه‌ بهداشت، عرصه‌ جان و سلامت انسان‌هاست و کارورزی در محیط بیمارستان‌ها مسئله‌ای نیست که به راحتی بتوان از آن چشم پوشید. بنابر گفته‌ معاون آموزشی-پژوهشی سازمان نظام پرستاری، در ایران به ازای هر ١۵ بیمار، یک پرستار مراقب وجود دارد اما در استاندارد جهانی برای یک تا چهار بیمار، یک پرستار. پیش از انتخابات ۹۶، هاشمی، وزیر بهداشت و درمان، در جمع پرستاران، با عذرخواهی از آنان وعده‌ بالا رفتن حقوق و پرداخت معوقات را داد اما آنچه در واقعیت رخ داده است، چیزی خلاف این مسئله را نشان می‌دهد.
سایر اخبار این روزنامه
پرستاران و کارکنان بیمارستان‌ها به ناامنی شغلی و وضعیت نامساعد حقوقی اعتراض کردند مولوی عبدالحمید: جلوی اختلافات قومی در ایران را بگیریم دکتر داوری اردکانی در مقاله ای با عنوان «دانشگاه چیست؟» مطرح کرد: دانشگاه هنوز نگران فرهنگ است گزارش «همدلی» از مشکلات شکل‌گیری دانشگاه ملی در ایران:‌ ما «موضوع» خودمان نیستیم گفت‌وگوی «همدلی» با شکرخدا گودرزی درباره وضعیت امروز تئاتر ایران و نمایش تازه‌اش «سهروردی» در 120 سالگی نیما یوشیج آب در خوابگه مورچگان می‌ریزم لایحه ممنوعیت حیوان‌آزاری در ایران آماده شد ای کاش حال حیوانات بهتر شود ابراهیم فیاض، استاد مردم‌‌شناسی دانشگاه تهران در تازه‌ترین حرف‌هایش که این روزها به صورت کلیپی دست‌به‌دست می‌شود شکاف میان مردم و نظام سیاسی، محرک قوای بیگانه است صدای مردم را بیشتر بشنوید ولی‌الله شجاع‌پوریان مراسم اربعین و مدیریت شهری تحول‌خواه تهران نفس می‌خواهد لایحه ممنوعیت حیوان‌آزاری در ایران آماده شد ای کاش حال حیوانات بهتر شود مرکز نگهداری کودکان دختر و پسر معتاد در زاهدان دیگر ظرفیت ندارد! در ایران معتاد متجاهر زیر 18 سال هم داریم!