اولتیماتوم به نخست وزیر مستعفی

فرانسه در یکی دو قرن اخیر همواره نقش مهمی در تحولات لبنان داشته و به نوعی در برابر این کشور، احساس مسئولیت می کند.
«امانوئل مکرون» ، رییس جمهور جوان و این روزهای فرانسه نيز مثل پیشینیان خود، بی‌میل نیست که در اوضاع لبنان خودی نشان بدهد. او در سفر خاورمیانه ای خود که چندی پیش انجام شد، سعی کرد تا با نخست وزیر مستعفی لبنان دیدار کند اما گویا شاهزاده سعودی، محمد بن سلمان اجازه نداده بود که این دیدار انجام شود. درنهايت سعدحریری، شال و کلاه كرد و در این پاییز «عجیب و غریب» به پاریس رفت تا با همسر خود در الیزه با رییس جمهور فرانسه،دیدار داشته باشد.
تمام پروتکل ها و تشریفات در سطح استقبال از یک نخست وزیر و نه یک نخست وزیر مستعفی و از قدرت کنار رفته، صورت گرفت.
سفر حریری به پاریس


سعد حریری، روز شنبه (۱۸ نوامبر/ ۲۷ آبان) وارد فرودگاه پاری – لوبورزه شد و برای دیدار با امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه به کاخ الیزه رفت.
به گفته ریيس‌جمهور فرانسه این دعوت و دیدار «تلاشی برای یافتن راه‌حلی به‌منظور خروج از بحران سیاسی بوده که استعفای حریری در لبنان ایجاد کرده است».
سعد حریری در پاریس به‌طوررسمي اعلام کرد که در روزهای آتی به‌شخصه در مورد موضوع استعفا با میشل عون، گفت‌وگو خواهد کرد.
وی افزود که تصمیم دارد «روز چهارشنبه در بیروت در مراسم جشن استقلال شرکت کند».
حریری همچنین ضمن تشکر از دعوت امانوئل‌مکرون از او و خانواده‌اش‌،گفت:« او با این دعوت، دوستی بی‌نظیرش را به اثبات رساند و من این را هیچ‌گاه فراموش نخواهم کرد».
حاشیه در الیزه
وقتی گفت‌وگوها بین مکرون و حریری تمام شد، همسر حریری و یکی از پسران او، ناهار را میهمان کاخ الیزه بودند. نکته جالب اینجاست که دو فرزند حریری در عربستان مانده‌اند! هیچ یک از رسانه‌های بین المللی و داخلی ایران روی این مساله، حساسیتی نشان نداده‌اند اما به نظر می رسد شاید پای یک گروگانگیری در میان باشد. در واقع، مقامات سعودی و در رأس آن‌ها، بن سلمان به احتمال زیاد دو فرزند حریری را نزد خود نگهداشته اند تا حریری در سفر خود، افشاگری نکند. جان دو فرزند حریری شايد در خطر است و امكان دارد روز چهارشنبه در لبنان، حریری با میشل عون فقط به‌صورت محرمانه «اصل ماجرا» را در میان بگذارد و در ظاهر قضیه، تغییری ایجاد نشود.
گفت‌وگوی سرد و بی روح با وزیر خارجه آلمان
زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان روز پنج‌شنبه (۱۶ نوامبر/ ۲۵ آبان) پس از دیدار با همتای لبنانی خود، جبران باسیل تاکید کرد که لازم است این پیام به طور مشترک ازسوی کشورهای اروپایی ارسال شود که ماجراجویی‌های ماه‌های گذشته در لبنان به سادگی و در سکوت پذیرفته نخواهد شد.
جدال بین برلین و ریاض
وزیر خارجه آلمان، رفتار عربستان با سعد حریری را «غیرمعمول» دانسته است. پس ازاین حرف ها، عربستان در واکنشی عجولانه درست مثل اخراج سرمربی‌های فوتبال در مملکت سعودی ، سفیر خود در برلین را فراخواند.
نکته وقتی مشکوک تر می شود که حریری در توییتی فوری ، خطاب به وزیر خارجه آلمان نوشت که:«باید گفت به زور نگه‌داشتن من در عربستان سعودی و اجازه خروج نداشتن، دروغی بیش نیست. من در راه فرودگاه هستم آقای گابریل!».
اگر پای گروگانگیری فرزندان حریری در میان نباشد، این‌گونه هزینه کردن در مقابل آلمان آن ‌نيز از سوی نخست وزیر مستعفی لبنان، عجیب به نظر می رسد.
حریری روز یک‌شنبه با عمه خود، بهیه حریری نیزدر پاریس دیدار کرد.
اولتیماتوم برای بازگشت حریری
از سوی دیگر، وزیر خارجه لبنان گفته است اگر حریری تا روز یک‌شنبه ۱۹ نوامبر به لبنان بازنگردد، بیروت«تصمیمات و گام‌های جدیدی را که در این زمینه در نظر دارد» اعلام خواهد کرد. از چند و چون این گام‌های جدید اطلاع دقیقی در دست نیست اما برخی ناظران ارجاع این مساله به سازمان ملل را منتفی نمی‌دانند.
به نظر می رسد پرونده نخست وزیر لبنان، ابعاد پیچیده‌ای دارد که شاید حالا حالاها از آن رمزگشایی نشود اما آنچه روشن است اینکه استعفای حریری به اختیار خودش نبوده است. در طول تاریخ معاصر، هیچ مقام سیاسی مهمی در این سطح را نمی توان نام برد که در کشوری بیگانه و بدون هیچ مشکلی با مردم و مسئولان کشور خودش، به یک‌باره استعفا دهد!