پرداخت وام ۳۵ میلیون تومانی ساخت مسکن به زلزله‌زدگان

۷ بانک برای پرداخت تسهیلات به زلزله زدگان استان کرمانشاه مشخص و سهمیه آنها نیز تعیین شده که از دیروز، روند پرداخت تسهیلات در این بانک‌ها آغاز شد.به گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی، مسعود کرباسیان در جلسه ستاد بحران استان کرمانشاه که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی‌در سرسرای شهدای دولت استانداری برگزار شد افزود:وزارت امور اقتصادی و دارایی مصوبات هیات وزیران در ارتباط با حادثه زلزله کرمانشاه را به بانک‌ها ابلاغ کرده و روند اجرای آن را نیز پیگیری می‌کند. وی تاکید کرد: بانک‌ها نباید روند اجرای مصوبات هیات وزیران در ارتباط با زلزله کرمانشاه را به تاخیر بیندازند. 
کرباسیان تصریح کرد: روند اجرای مصوبات هیات دولت به صورت ویژه از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی پیگیری می‌شود.وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه از بانک‌ها خواست در زمینه استهمال تسهیلات اعطایی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه نیز همراهی و همکاری کنند.کرباسیان در مورد معافیت مالیاتی برای مناطق زلزله زده استان کرمانشاه نیز گفت: برای این موضوع جلسه‌ای در وزارتخانه تشکیل و با حضور مسئولان و کارشناسان مربوطه موضوع مطرح و پیگیری خواهد شد. 
همچنین روزگذشته یک مقام مسئول در نظام بانکی از پرداخت ۳۵ میلیون تومان تسهیلات ساخت مسکن به ساکنان شهرهای زلزله زده استان کرمانشاه با نرخ سود ۵ درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله خبر داد.بنابر این گزارش،محمدهاشم بت شکن مدیرعامل بانک مسکن در نشست خبری درباره تمهیدات بانک عامل حوزه مسکن برای زلزله زدگان کرمانشاه گفت: نخستین گام امهال (مهلت) دو ساله برای بازپرداخت تسهیلات اعطایی به زلزله‌زدگانی است که از تسهیلات بانک مسکن استفاده کردند.
وی ادامه داد: بر اساس مصوبه هیات وزیران و بانک مرکزی که بخشنامه آن برای کلیه شعب بانک مسکن در استان کرمانشاه ابلاغ شده زلزله زدگان می‌توانند برای دریافت تسهیلات بازسازی واحدهای مسکونی تخریب شده به شعب بانک مراجعه می‌کند.به گفته بت شکن، بانک عامل حوزه مسکن به واحدهای روستایی تخریب شده به تعداد ۵ هزار و ۵۰۰ واحد تا سقف ۲۵ میلیون تومان و بازپرداخت ۱۵ ساله شامل سه سال دوره مشارکت مدنی و ۱۲ سال بازپرداخت اصل وام با سود ۴ درصد مراجعه کنند. همچنین این بانک به دو هزار واحد مسکن شهری تخریب شده در اثر زلزله اخیر استان کرمانشاه ۳۵ میلیون تومان وام با بازپرداخت ۱۵ ساله و نرخ سود ۵ درصد که مابه التفاوت آن را دولت در یارانه‌ها پیش بینی کرده پرداخت خواهد کرد.وی تاکید کرد: این بانک به ۵ هزار واحد مسکونی ۱۲ میلیون تومان با بازپرداخت ۷ ساله و سود ۵ درصد وام بازسازی می‌دهد. ضمن اینکه دو هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۵ ساله به صورت قرض الحسنه وام خرید لوازم خانگی به زلزله زدگان پرداخت می‌کند. وی خاطرنشان کرد: بنابراین به طور کلی بانک مسکن ۱۵ هزار فقره انواع وام به روستاییان و ساکنان شهرهای زلزله زده شامل تسهیلات ساخت، تعمیر و خرید لوازم خانگی پرداخت می‌کند.وی در خصوص پوشش بیمه ای تسهیلات بانک مسکن به زلزله زدگان اظهار داشت: تسهیلاتی که واجد بیمه نامه خسارات زلزله و آتش سوزی باشند بر‌اساس برآورد کارشناسان و بر اساس ضوابط شرکت‌های بیمه مشمول دریافت خسارت خواهند شد.بت شکن ادامه داد: عموم تسهیلاتی که دارای پوشش بیمه عمر مانده بدهی هستند در صورت فوت وام گیرنده بر اثر زلزله علاوه بر خسارتی که بابت بیمه نامه زلزله و آتش سوزی دریافت می‌کنند از پرداخت باقی مانده اقساط از سوی بازماندگان معاف شده و شرکت بیمه کل بدهی آن را تقبل خواهد کرد. 


وی افزود: بانک مسکن از جهت منابع مالی مشکلی نخواهد داشت و هر آنچه دولت بر عهده این بانک قرار دهد پرداخت خواهد کرد و از امروز کلیه مشمولان طرح‌های تسهیلات و بیمه ای زلزله می‌توانند به شعب این بانک در استان‌های زلزله زده مراجعه کنند. ضمن اینکه امهال دو ساله محدود به مسکن مهر نیست و همه واحدهایی که تسهیلات بانکی دریافت کرده‌اند شامل این امهال خواهند شد.وی تاکید کرد: آسیب دیدگان در اثر زلزله اخیر برای دریافت تسهیلات از طریق بنیاد مسکن به این بانک معرفی شده و اگر فردی کندی در پرداخت تسهیلات از سوی بانک مسکن مشاهده کرد حتما به بانک مسکن اطلاع دهد تا برطرف شود.
جلسه ویژه بانک‌ها برای کمک به زلزله‌زدگان
جلسه ویژه بانک‌ها در رابطه با تصمیم‌گیری برای نحوه کمک‌رسانی به مناطق زلزله زده برگزار شد و طی آن سه پیشنهاد از سوی نظام بانکی برای انجام اقدامات اساسی در مناطق زلزله زده و به ویژه استان کرمانشاه مطرح شده است.بر اساس این گزارش، مجموعه بانک‌های دولتی و خصوصی با حضور مدیران ارشد بانک مرکزی از جمله کمیجانی -قائم مقام بانک مرکزی- و فرشاد حیدری -معاون نظارت بانک مرکزی- به میزبانی بانک پارسیان گرد هم آمده و در رابطه با کمک‌رسانی به مناطق زلزله زده بحث و تصمیم‌گیری کردند.آن طور که جمشیدی - دبیر کانون بانک‌های خصوصی- در رابطه با جزئیات این جلسه به ایسنا توضیح داده است: بانک‌ها تصمیم گرفتند در کنار تسهیلاتی که از سوی هیات دولت و بانک مرکزی برای کمک به مناطق زلزله‌زده مصوب شده، به گونه‌ای کمک‌های خاص خود را ساماندهی کرده و به طور پراکنده انجام نشود. به عبارتی منابع مالی که قرار است در این رابطه هزینه شود را متمرکز و برای انجام اقدامات بلندمدت و بازسازی زیرساخت‌ها در نظر بگیرند.در نتیجه این جلسه مشترک سه پیشنهاد مطرح شده است. اول اینکه بانک‌ها بازسازی مدارس، درمانگاه‌ها و خانه‌های بهداشت آسیب دیده در مناطق زلزله زده را تقبل کرده و انجام دهند. مورد دوم اینکه ساخت و ساز بیمارستان سر پل ذهاب که تخریب شده با تجهیز به پیشرفته‌تر ین امکانات پزشکی را به طور کامل بانک‌ها انجام دهند. در این رابطه قرار شده تا نماینده‌ای از بانک‌ها به مناطق زلزله زده اعزام شود تا بتواند در جریان کامل شرایط موجود قرار گرفته و مذاکراتی را با استاندار کرمانشاه انجام شود. بر این اساس پورزرندی - مدیرعامل بانک شهر- از سوی شبکه بانکی به عنوان نماینده ‌به استان کرمانشاه خواهد رفت.دبیر کانون بانک‌های خصوصی اعلام کرد که ما برای انجام اقدامات نیازمند دریافت اطلاعات و آمار کافی هستیم که باید از طریق استاندار و البته وزیر بهداشت دریافت شود. اگر مورد تایید قرار گرفته و اطلاعات‌مان تکمیل شود، آنگاه در هفته جاری برای اجرایی کردن تصمیمات اخذ شده وارد عمل خواهیم شد.اما اگر پیش از بانک‌ها سازمانی ساخت و ساز درمانگاه‌ها، خانه‌های بهداشت و یا بیمارستان سرپل ذهاب تقبل کرده باشد آنگاه بانک‌ها پیشنهاد سوم خود را اجرایی خواهند کرد. پیشنهاد سوم این است که بانک‌ها کانکس‌های لازم برای اسکان موقت زلزله‌زدگان تا حد امکان تهیه خواهند کرد.
درخواست برای پیگیری یارانه سود
اما در کنار این تصمیمات پیش از این هیات وزیران مصوب کرده بود که شبکه بانکی تا ۶۵۹ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار مناطق زلزله زده قرار دهند که در ادامه بانک مرکزی این رقم را تا  ۷۶۷ میلیارد تومان افزایش داده و روز شنبه به شبکه بانکی ابلاغ کرده است. این تسهیلات با سود حدود چهاردرصد پرداخت می‌شود. این تسهیلات از طریق هفت بانک عاملی که بانک مرکزی معرفی کرد، اجرایی خواهد شد. 
در همین رابطه تصمیم دیگری که در جلسه دیروز مشترک بانک‌ها اخذ شده این است که سایر بانک‌ها مبالغی را از محل منابع قرض‌الحسنه خود برای افزایش تسهیلات دهی در این رابطه اختصاص دهند، اما قرار نیست که خودشان به طور مستقیم این کار را انجام دهند بلکه این منابع را در اختیار آن هفت بانک عامل یعنی سپه، ملی، ملت، تجارت، کشاورزی، مسکن و صادرات قرار داده و آنها در قالب شرایط تعیین شده تسهیلات را پرداخت خواهند کرد.در همین جلسه که قائم مقام بانک مرکزی و معاون نظارت حضور داشتند، بانک‌ها از آنها خواسته‌اند تا جریان دریافت یارانه سود که قرار است از سوی دولت پرداخت شود را به طور جدی پیگیری کند. به هر صورت سود تسهیلات بانکی در حال حاضر ۱۸ درصد است که برای پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت باید مابه‌التفاوت آن در قالب یارانه از سوی دولت به نظام بانکی پرداخت شود.