«ابتکار» از نوسان محبوبیت رئیس جمهوری میان مردم گزارش می‌دهد یاس‌ها و امیدها به روحانی

زهره احدی
گروه سیاسی - رئیس دولت دوازدهم در هفته ای که گذشت گزارش عملکرد صد روزه دولت خود را به مردم ارائه کرد، همین امر منجر شد تا مردم و رسانه‌ها به عملکرد وی بپردازند و مانند گزارشی که در دولت قبل از سوی وی ارائه شد این گزارش محل مناقشات بسیاری بود تا جایی که ابعاد مسئله تغییر کرد و برخی رسانه ها در خصوص کاهش محبوبیت روحانی صحبت‌هایی را مطرح کردند، با وجود اینکه بسیاری از این رسانه ها وابسته به جناح اصولگرا بودند اما به دلیل مشکلات و چالش‌هایی که دولت دوازدهم با آن مواجه بود، طرح چنین مسئله‌ای اذهان عمومی را دچار شک و تردید می‌کند. اما آیا محبوبیت روحانی کاهش پیدا کرده است؟ 29 اریبهشت امسال بار دیگر مردم به پای صندوق های رای رفتند تا دوازدهمین رئیس دولت را در نظام جمهوری اسلامی ایران انتخاب کنند. این انتخابات هم به مانند انتخابات گذشته ریاست جمهوری با حواشی متعددی همراه بود.
ماراتن انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم با مناظرات تلویزیونی آغاز شد. از همان آغاز مشخص شد که روحانی بر خلاف پیش‌بینی‌ها، کار چندان ساده‌ای در مقابل ائتلاف رئیسی و قالیباف ندارد. سفرهای انتخاباتی کاندیداها به شهرهای مختلف و برگزاری جلسه‌های سخنرانی و میتینگ‌های انتخاباتی و مطرح شدن برخی وعده‌ها در حوزه‌های گوناگون بیش از پیش بر هیجان فضا افزود. اوج این وضعیت در روز آخر تبلیغات انتخاباتی قابل مشاهده بود. در نهایت انتخابات برگزار شد و اکثریت مردم بار دیگر سکان هدایت کشور را در اختیار حسن روحانی قرار دادند. دولت دوازدهم روی کار آمد و هفته گذشته روحانی در مقابل دوبین های صدا و سیما قرار گرفت و گزارشی از صد روز اول دولت دوازدهم را به سمع مردم رساند. در روزهای گذشته رسانه های گوناگونی دررابطه با کاهش میزان محبوبیت حسن روحانی صحبت کردند، اما به راستی و بعد از گذشته صد روز آیا مردم از انتخاب روحانی راضی هستند آیا روحانی توانسته پاسخ مناسبی به خواسته های مردمی که با هزار امید به وی رای دادند بدهد؟
امیدوارم اما منتقد


سپیده حسابدار یک شرکت خصوصی که در دوران انتخابات در ستاد روحانی فعالیت های زیادی داشت، درباره محبوبیت روحانی می گوید: «من در زمان انتخابات افراد زیادی را راضی کردم تا به روحانی رای بدهند الان باز هم به آن زمان بازگردم، همین کار را می‌کنم مگر اینکه گزینه بهتری وجود داشته باشد. ما چاره‌ای جز روحانی نداشتیم. روحانی تنها کسی بود که نزدیک‌ترین وعده‌ها را به خواسته‌های من به عنوان یک جوان ایرانی می‌داد. الان هم واقعا برای اظهارنظر خیلی زود است تا چهارسال دیگر در عرصه سیاست اتفاقات زیادی ممکن است که رخ دهد. در این شرایط من حتی حاضرم تا 1500 هم با روحانی باشم. در خصوص عملکرد دولت حتی مسئله زلزله کرمانشاه هم سیاه نمایی‌های رسانه‌ها داشتند و تلاش می‌کردند که عملکرد دولت را ضعیف نشان دهند. در صورتی که دولت دوازدهم اتفاقا عملکرد خیلی خوبی در آن شرایط بحرانی داشت.» اما مژده به عنوان روزنامه نگار اقتصادی که در چهارمین دهه زندگی خود است، مطرح می‌کند که از همان ابتدای امر محبوبیت و شخص روحانی برایش موضوعیت نداشته است، او توضیح می‌دهد:« دوره اول به او رای ندادم اما این دوره فقط به خاطر این که رئیسی رای نیاورد، این کار را کردم. اما حقیقتا روحانی هیچ فرقی با احمدی نژاد و روسای جمهور پیشین ندارد. با نظام جمهوری اسلامی ایران موافق هستم اما با عملکرد دولتی‌ها مخالفم. اعتراضات مردمی از عملکرد دولتی‌ها به دلیل افزایش آگاهی‌ها و افزایش مطالبه‌گری بالا گرفته و ارتباطی به شخص روحانی و دولت دوازدهم ندارد. در واقع تمام مردمی که به وی رای دادند، طرفدارش نبودند. برخی هم مخالف رئیسی بودند نه طرفدار روحانی.»
با این وجود مینا معتقد است که محبوبیت روحانی تغییری نکرده است، او می‌گوید:« حداقل من در خصوص روحانی به این شکل فکر می کنم اما این موضوع باعث نمی شود که در زمینه‌های اقتصادی نسبت به رئیس جمهوری انتقاد نداشته باشم.» اما پریسا دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات فارسی به عنوان شخصی که با اشتیاق به روحانی رای داد، عنوان می کند:« من خودم جزو افرادی هستم که با اشتیاق به روحانی رای دادم و مثل بقیه از ترس گروه مقابل نبود من واقعا ایمان داشتم که روحانی می‌تواند نقش موثری در بهبود وضعیت کشور داشته باشد. بعد از انتخابات هم اخبار سیاسی را پیگیری می‌کردم اما بعد از ماجرای اعضای کابینه واقعا دیگر نمی‌توانستم اخبار را تحمل کنم برای همین کلا همه‌چیز را رها کردم و فکر نکنم دیگر در انتخابات شرکت کنم. به هر حال اگر روحانی به رای مردم احترام می‌گذاشت و از وزرای میانه رو و اصلاح‌طلب در کابینه خود استفاده می‌کرد، مطمئنا من و خیلی از افراد جامعه تا این حد نگاه منفی پیدا نمی کردیم.» اما سارنگ‏ معتقد است که محبوبیت روحانی پا بر جا است، سارنگ برای اثبات صحبت خود می‌گوید:« دلایلی مانند تفاوت اساسی با دولت قبلی، واقع‌گرایی، تسلط بر بازی‌های امنیتی جناح تمامیت‌خواه و از همه مهم‌تر سوابق مدیریتی موفق و پرهیز از وعده‌های تخیلی مثل احمدی نژاد در میزان محبوبیت موثر است.» سروش نیز در دفاع از روحانی عنوان می‌کند:« هنوز زمان و راه زیادی مانده که روحانی برود و خیلی زود است که بخواهیم یک حکم قطعی برای او صادر کنیم اما این را نباید فراموش کنیم که ما با فردی روبرو هستیم که سیاستمدار قهاری است و هر آن ممکن است ما و رقبای خود را غافلگیر کند. اینکه صرفا وزرای او از جریان سیاسی دیگر هستند دلیل این نیست که به مردم پشت کرده است. افراد اهمیت ندارند مهم نتیجه است که باید منتظر آن باشیم.» اما محسن معتقد است که محبوبیت رئیس دولت دوازدهم نزد او کاهش پیدا کرده است و دلیل این مسئله را وزرا می‌داند و معتقد است که روحانی با چنین اقداماتی به رای مردم پشت کرده‌است.»
پشیمانم!
با این وجود بسیاری معتقدند که در فضای انتخاباتی تحت تاثیر فضا قرار می گیرند و در انتخابات شرکت می کنند، ستاره به عنوان یک جوان 26 ساله با اشاره به اینکه چندان از سیاست نمی‌فهمد، اظهار کرد: « در انتخابات شرکت کردم و به روحانی رای دادم اما از روی آگاهی نبود. من دیدم که اکثر دوستانم که مثل من فکر می‌کنند به روحانی رای دادند، پس من هم همین کار را کردم البته تحت تاثیر فضای انتخاباتی هم قرار گرفتم اما در کل من تغییری در روال عادی زندگی‌ام احساس نمی‌کنم و فکر نکنم در دوره های بعدی در انتخابات شرکت کنم.» مرضیه نسبت به این سوال واکنش تندی نشان می‌دهد و می‌گوید:« من دیگر به حرف‌هایی که روحانی می‌زند اعتمادی ندارم و واقعا از شنیدن وعده‌ وعیدها خسته شدم، زمان انتخابات هم تحت تاثیر فضا قرار گرفتم و الان می‌گویم که دیگر در انتخابات شرکت نمی‌کنم ولی ممکن است مثل آخرین انتخابات به خاطر حضور افرادی مثل رئیسی احساس کنم اگر در انتخابت حضور نداشته باشم کشور رو به نابودی می رود و باز هم شرکت کنم اما از حالا می‌دانم بعد از هر انتخابات از اینکه رای
داده ام پیشمان می‌شوم و این دور باطلی است که فکر کنم تا آخر عمر ما ادامه داشته باشد.» اما حسین که به عنوان مترجم در شرکتی کار می‌کند در دفاع از روحانی عنوان می‌کند:« در هر دو دوره محبوبیتش چندان فرقی برام نکرده چون معتقدم به عنوان یک رئیس جمهوری با محدودیت‌هایی روبه‌رو است و از همان ابتدا هم به دلیل اینکه می دانستم چه حجمی از مشکلات به جا مانده از دولت قبل رو برو است و انتظار معجزه نداشتم. با این حال فکر می‌کنم تحولاتی ایجاد شده است اما به دلیل روند کند اصلاحات چندان به چشم نمی‌آید.»
در چنین شرایطی افرادی مانند کیوان هم هستند که نمی‌توانند قاطعانه تصمیمی درباره روحانی بگیرند، ولی اتفاقی مانند زلزله کرمانشاه تاثیر زیادی در نگاه آنها داشت، سوسن توضیح می‌دهد: «در بازه زمانی وقوع زلزله کرمانشاه فشار ناشی از شنیدن اخبار و نبود مدیریت مطلوب از سوی دستگاه‌های دولتی در مناطق زلزله‌زده از روحانی و دولت او نا‌‌امید شدم. بسیاری مسائل دیگر هم در جلوی چشمانم آمد، وجود مشکلات اقتصادی به قوت گذشته، فقر آشکار در جامعه، انتشار شایعه‌ها در مورد نقش ایران در حمله موشکی یمن به عربستانی‌ها، همه و همه بزرگتر جلوه کرد، درحالی که با گذشت زمان و آرام‌تر شدن اوضاع، منطق حکم کرد که نگاه به حسن روحانی و دولت دوازدهم طبق همین 100 روز باشد هرچند وضعیت به گونه‌ای است که نا‌امیدی به صورت مداوم در ذهن من جا خوش کرده چرا که مشکلات ریشه‌ای است و همت والایی که منطبق با آن باشد، تاکنون از سوی مسئولان دیده نشده است.» صالح که راننده جوانی است در رابطه با اینکه در انتخابات ریاست جمهوری به چه کسی رای داده است، عنوان می‌کند:« در انتخابات به روحانی رای دادم. در فضای مجازی فیلم‌هایی از سخنرانی‌های مختلف حسن روحانی در شهرهای مختلف پخش شد و من با دیدن این فیلم ها احساس کردم روحانی دارد حرف دل مرا می زند. باز هم به روحانی رای می دهم اما از شرایط امروز چندان راضی نیستم. » همانطور که در لابه لای گزارش مشاهده شد بسیاری هم در این میان هستند که تنها برای روی کار نیامدن جریان سیاسی مقابل به روحانی رای داده اند. نیلوفر تاکید می‌کند:« روحانی هیچ وقت جزو شخصیت‌های محبوب من نبوده و نیست. من تنها به این دلیل در انتخابات شرکت کردم و به روحانی رای دادم، چون دوست نداشتم شخصی مثل رئیسی روی کار بیاید و فضایی ایجاد شد که من ناچار به شرکت در انتخابات بودم چون همه می‌گفتند اگر رئیسی بیاید بیچاره می‌شویم اما حالا مطمئن نیستم که درست باشد ولی در کل در این شرایط کشور به امثال روحانی نیاز داریم تا بتوانیم از این عقب افتادگی بیرون بیایم.» بهرام نیز به نوعی صحبت‌های نیلوفر را تایید می‌کند و با اشاره به سخنرانی‌ها و وعده‌های روحانی با ناامیدی اظهار می‌کند:« وقتی به سخنرانی‏های آقای روحانی در ایام انتخابات فکر می‏کنم، باورش سخت است که این سخنان فقط مصرف انتخاباتی داشت. این یاس وقتی شدت می‏گیرد که به چینش کابینه او برای دولت دوازدهم نگاه می‏کنیم. روحانی با انتخاب وزرایی که انتقاد اصلاح‏طبان را برانگیخت نشان داد که به حرف‏ها و وعده‏های پیش از انتخاباتش پشت کرده و محافظه‏کاری و میانمایگی‏اش را بیش از پیش نشان داد. این درحالی است که بخش زیادی از مردمی که به او رای دادند از ترس برنده شدن جناح مقابل او و ممانعت از قدرت گرفتن اصول‌گرایان بود. با اینکه در دوره اول هم به او رای دادم و می‏دانستم در طول چهار سال گذشته آن انتظاراتی که از دولت مطلوبم داشتم برآورده نشد ولی گزینه بهتری جز او سراغ نداشتم. مطمئن نیستم که اگر به پیش از انتخابات برگردیم باز به او رای می‏دادم. با این حال باید صبر کرد تا این چهارمان بگذرد و نتیجه نهایی کارنامه او را بررسی کرد.»
بی شک روحانی کار سختی در پیش دارد. دوازدهمین رئیس دولت بعد انقلاب که توانسته است نزدیک به 24 میلیون از رای دهندگان را با خود همراه کند باید بیش از پیش تلاش کند تا بتواند اعتماد رای دهندگان را در طول دوره ریاست جمهوری حفظ کند. بی شک اعتماد رای دهندگان به رئیس دولت در طول دوره ریاست جمهوری راه را برای اجرای اهداف و برنامه‌های مد نظر روحانی هموار می کند. چنانچه روحانی نتواند این اعتمادی که در روز انتخابات به وی شده است را با خود تا پایان ریاست جمهوری اش همراه کند، نمی تواند به اهداف خود برسد. ضمن اینکه نوسان میزان محبوبیت وی در میان افراد جامعه بسیار زیاد است . در چنین موقعیتی
بی تردید روحانی باید بی پرده‌تر و بیشتر با مردم سخن بگوید.
اطلاع رسانی صحیح و به موقع در اموری که سوی دولت به اجرا در می آید و تشریح این اقدام‌ها می‌تواند اعتماد مردم به رئیس دولت دوازدهم را در بالاترین سطح نگه دارد. این اتفاق نمی افتد مگر اینکه روحانی تیمی کار کشته‌تر را بر مسند بخش اطلاع رسانی دولت بگمارد و شرایطی را فراهم کند تا از تمام ظرفیت های رسانه ای موجود برای آگاهی بخشی به مردم استفاده شود.
سایر اخبار این روزنامه
لاریجانی در کنفرانس بین المللی مبارزه با مواد مخدر: «ابتکار» از نوسان محبوبیت رئیس جمهوری میان مردم گزارش می‌دهد یاس‌ها و امیدها به روحانی در گفت‌وگوی «ابتکار» با مردم «فرهنگ پیاده‌روی» در معابر شهری بررسی شد پیاده‏راه های سرگردانی علیرضا صدقی خاورمیانه بعد از علی عبدالله صالح مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه استقراض از خارج را آخرین راهکار تامین بودجه بیان کرد «ابتکار» وضعیت ادبیات دینی امروز را بررسی کرد شعر آئینی در عصر رکود «ابتکار» وضعیت تغییر سیاست‌های چین را بررسی کرد درخشش آفتاب واردات در چین سبحانی در همایش شوراهای اسلامی شهر و روستای شهرستان مبارکه عنوان کرد: فولاد مبارکه، نقطه عطف تحقق سند چشم‌انداز توسعه صنعت فولاد کشور ظریف در حاشیه اجلاس وزرای خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر تصریح کرد درهای بسته خزر به روی نیروهای خارجی وزارت کشور یمن با انتشار بیانیه‌ای خبر کشته شدن علی عبدالله صالح را تایید کرد پایان تراژیک علی عبدالله صالح شهردار تهران: کمیته‌ مشترک برای بدهی‌های دولت تشکیل شده است پرونده‌های جریان انحراف شش سال قبل در دادسرای تهران مفتوح شد