«ابتکار» وضعیت تغییر سیاست‌های چین را بررسی کرد درخشش آفتاب واردات در چین

سمیرا ابراهیمی
مرگ مائو در دهه 1970، اقتصاد چین را دچار تغییر 180 درجه ای کرد. البته حرکت اقتصاد چین به سمت بازارآزادی شدن تقریبا از دهه 1980 خود را نشان داد و در این مدت 30 ساله، تاثیرات زیادی در بازارهای جهانی گذاشته‌است.
بررسی آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد که اقتصاد چین پس از اصلاحات اقتصادی در دهه 1980، رشد همه‌جانبه‌ای را آغاز کرده‌‌است. حرکت چین به سمت بازار آزاد روند و نتایج متفاوتی در مقایسه با نسخه‌های مرسوم آزادسازی اقتصادی داشته است. چینی‌ها با هدف کمینه‌سازی بازندگان تطبیق با سرمایه‌داری، نوعی برنامه دوسویه را در قالب حرکت پله‌ای به سمت خصوصی‌سازی به موازات و تحت اثر برنامه متمرکز دولتی آغاز کردند. برنامه‌ای که هم توانست این هدف صعب‌الوصول را محقق کند و هم شتاب اقتصادی چین را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد. بررسی‌های کارشناسانه نشان می‌دهد که اصلاح اقتصادی در چین در قالب سه‌محور عمده که به موازات هم و در یک فرآیند پله‌ای اجرا می‌شدند، به وقوع پیوسته ‌است. این محورهای سه‌گانه شامل «خصوصی‌سازی»، «اصلاح نظام بانکی» و «اصلاح چارچوب حقوقی و قوانین تجاری» بودند. در نتیجه این برنامه اصلاح‌کننده، میانگین رشد اقتصادی سالانه این کشور در سه دهه پس از دگردیسی اقتصادی به بیش از 2 برابر میانگین رشد اقتصادی در دهه پایانی اجرای برنامه متمرکز اقتصادی افزایش یافته است. همچنین درآمد سرانه شهروندان چینی در این بازه زمانی از حدود 250 دلار در سال 1980 به بیش از 7900 دلار در سال 2015 افزایش یافت.
توصیف بازار چین در زمان صادرات همه چیز به همه جا


زمانی که چشم بادامی‌ها تصمیم گرفتند کشور خود را تبدیل به کارخانه جهان کنند، هر محصولی که وارد بازارها
می شد، یا چینی بود و یا نمونه چینی ساخته شده از کالای اصلی بود و یا بخشی از تولید آن در چین انجام می‌شد. این موضوع گاهی به صورت فروش کالای دامپینگی نیز منجر شده و نظم بازارها را در تمام نقاط دنیا به هم می ریخت. به عنوان نمونه این اتفاق می‌توانیم به بازار فولاد اشاره کنیم که سیاست‌های چین در کمتر از 5 سال اخیر، از دامپینگ فولاد به کاهش تولید فولاد رسیده و حتی بخش زیادی از تولید خود را از سایر کشورها وارد می کند.
این موضوع در بازارهای دیگری مانند بازار کاغذ هم مشاهده می‌شود. زمانی نه چندان دور، چینی‌ها بزرگترین تولید کننده کاغذ بودند و خوراک تحریر و بسته‌بندی و کارتن سازی و .... داشتند، اما اکنون چینی‌ها در همه کشورها از جمله ایران دوره افتاده‌اند و کاغذهای با کیفیت‌های مختلف می‌خرند و از آن به عنوان کالای خام برای تولید کالای نهایی استفاده می‌کنند. در واقع می توان گفت که چین به دلایل زیادی از جمله جلوگیری از بحران‌های زیست محیطی، افزایش درآمد داخلی و توسعه صنعتی خود، از صادرات مواد اولیه به صورت جدی جلوگیری کرده و اکنون واردات مواد اولیه در حد مواد اولیه ضایعاتی را نیز ملغی کرده است.
حال که چرخ اقتصاد چین، قرار است به سمت دیگری بچرخد و موازنه تولید، واردات وصادرات این کشور به سمت و سوی دیگری برود، فرصت مناسبی برای ایران به وجود می‌آید که با استفاده از روابط دیپلماسی مفیدی که با این کشور داشته، سهم بازار خود در چین را افزایش بدهد.
فرصت ورود به بازار 2 هزار میلیاردی
مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در گفت و گو با «ابتکار» گفت: هم اکنون چین بزرگترین صادرکننده و بزرگترین وارد کننده دنیاست. برای تنظیم سیستم اقتصادی جدید چین، از سال 2015 دولت چین آغاز به کار کرده و تا 5 سال آینده نیز این موضوع ادامه دارد.
حریری خاطرنشان کرد: قرار است که نرخ رشد واردات در این کشور نسبت به رشد صادرات در این کشور 2برابر شود و دلیل اصلی آن، این است که چین می خواهد به جز درآمد صادراتی به درآمد داخلی نیز تکیه کند.نمونه این اتفاق نیز در دهه 1970 در ژاپن رخ داد، زیرا مردم شرق آسیا علاقه زیادی به پس انداز به جای خرج درآمد خود دارند.
او افزود: استراتژی تولید صادرات محور، مهمترین کاری است که دولت در این عرصه باید انجام دهد. ما اعتقاد داریم که ایران باید از فرصت 2 هزار و 100 میلیارد دلاری بازار واردات چین استفاده کنند. اما اکنون کالاهای ساخته شده اندکی داریم که بتواند جوابگوی فضای رقابتی بازار چین باشد. صنایع دستی، زعفران و چند قلم کالای کشاورزی، عمده ترین کالاهای غیرنفتی هستند که از ایران به چین می‌روند و سهم بازار پیدا کرده اند. بنابراین باید تنوع کالاهای صادراتی به چین را در دو مرحله مطالعه دقیق بازار چین و شکستن مرز ذهنی تجار برای ورود به این بازار، بالا ببریم.
رشد تولید کالای نهایی در انتظار آینده چین
کمیل طیبی، کارشناس اقتصاد
بین الملل در گفت و گو با «ابتکار» در خصوص دلایل عوض شدن ساختار سیاست گذاری اقتصاد چین گفت: کشور چین، درهای اقتصادی خود را بازکرده و میزان بازبودن آن روز به روز افزایش پیدا می‌کند. در یک دهه اخیر در کشور چین رشد اقتصادی پایدار و 2 رقمی داشته و این موضوع به رشد ظرفیت سازی فعلی این کشور دامن زده است. در واقع برای حفظ موقعیت خود در جایگاه داشتن رشد اقتصادی باکیفیت به بازده‌های مالی نیاز دارد که از جهت فناوری و کیفیت عقب نماند.
او افزود: با توجه به بحث جهانی شدن، پدیده‌های مختلفی در حال رخ دادن است که طبق آنها، اهمیت برند، اهمیت ظرفیت بالا و افزایش درجه رقابت پذیری مطرح می‌شود. لذا چین برای این که از گردونه جهانی شدن عقب نماند، از دامپینگ اقتصادی جلوگیری می‌کند. طیبی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر این است که قدرت خرید داخلی چین افزایش پیدا کرده که این موضوع در نظام عرضه و تقاضای کالاها اثرگذار است. بنابراین چین به تولید و صادرات عمودی تمایل پیدا کرده و در تحول و فناوری گام برداشته که تولید را به سمت آن ببر د. این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: می توان نتیجه گیری کرد که هم اکنون برای چین تجارت صنعتی با هدف تولید کالاهای نهایی اهمیت پیدا کرده است. صادرات و واردات همزمان انجام می دهد و تولید مواد اولیه را کاهش داده و به جای آن در حال ورود به مراحل اعلای توسعه یافتگی است. به همین دلیل قدرت مانور اقتصادی دارد و می‌تواند برای آینده رشد اقتصادی خود به سفارشات تولیدی کالاهای نهایی تکیه کند.
سایر اخبار این روزنامه
لاریجانی در کنفرانس بین المللی مبارزه با مواد مخدر: «ابتکار» از نوسان محبوبیت رئیس جمهوری میان مردم گزارش می‌دهد یاس‌ها و امیدها به روحانی در گفت‌وگوی «ابتکار» با مردم «فرهنگ پیاده‌روی» در معابر شهری بررسی شد پیاده‏راه های سرگردانی علیرضا صدقی خاورمیانه بعد از علی عبدالله صالح مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه استقراض از خارج را آخرین راهکار تامین بودجه بیان کرد «ابتکار» وضعیت ادبیات دینی امروز را بررسی کرد شعر آئینی در عصر رکود «ابتکار» وضعیت تغییر سیاست‌های چین را بررسی کرد درخشش آفتاب واردات در چین سبحانی در همایش شوراهای اسلامی شهر و روستای شهرستان مبارکه عنوان کرد: فولاد مبارکه، نقطه عطف تحقق سند چشم‌انداز توسعه صنعت فولاد کشور ظریف در حاشیه اجلاس وزرای خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر تصریح کرد درهای بسته خزر به روی نیروهای خارجی وزارت کشور یمن با انتشار بیانیه‌ای خبر کشته شدن علی عبدالله صالح را تایید کرد پایان تراژیک علی عبدالله صالح شهردار تهران: کمیته‌ مشترک برای بدهی‌های دولت تشکیل شده است پرونده‌های جریان انحراف شش سال قبل در دادسرای تهران مفتوح شد