پايان ماموريت نيروهاي روسي در سوريه


رئيس‌جمهور روسيه در سفري از پيش اعلام نشده وارد سوريه شده و با همتاي سوري‌اش ديدار کرد.به گزارش ايسنا از اينترفاکس، ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه پس از آنکه وارد سوريه شد در پايگاه حميميم در لاذقيه )محل استقرار نيروهاي روسيه در سوريه( با بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه ديدار کرد.
پوتين پس از گفت‌وگو با همتاي سوري خود، دستور خروج نيروهاي روسيه از سوريه را رسما صادر کرد.او در جمع نيروهاي روسي در پايگاه حميميم گفت: به رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح دستور داده‌ام تا مقدمات خروج بخش عمده نيروهاي ما در سوريه را فراهم کند و اين نيروها را به پايگاه‌هاي اصلي‌شان بازگرداند.
وي افزود: براي بيش از دو سال نيروهاي مسلح روسيه به همراه نيروهاي ارتش سوريه با گروه‌هاي تروريست بين‌المللي جنگيدند. من در يک بررسي به اين نتيجه رسيدم و تصميم گرفتم اکثر نيروهاي ارتش روسيه که هم اکنون در سوريه مستقر هستند به کشور بازگردند. اگر تروريست‌ها بخواهند صلح در سوريه را بشکنند، روسيه‌اماده وارد کردن ضربه ديگري به آنهاست.
پوتين گفت: نيروهاي روسيه و سوريه يکي از قوي‌ترين گروه‌هاي تروريستي جهان را ظرف تنها دو سال نابود کردند.او تاکيد کرد: اگر تروريست‌ها بار ديگر در سوريه سر برآورند با ضربات کوبنده روسيه مواجه‌ خواهند شد. پوتين تاکيد کرد، شرايط براي حل سياسي بحران سوريه تحت نظارت سازمان ملل فراهم شده است. سوريه به عنوان کشوري با حاکميت مستقل باقي خواهد ماند و آوارگان به منازل‌شان بازمي‌گردند.وي افزود: طبق توافقنامه‌هاي بين‌المللي مرکز حميميم براي تحقق آشتي بين سوري‌ها به کار خود ادامه مي‌دهد و دو پايگاه ما در طرطوس و حميميم تاسيس شده و به طور دائمي‌مورد استفاده قرار خواهند گرفت. نيروهاي ما در پايگاه دريايي طرطوس و پايگاه هوايي حميميم حضور خواهند داشت.
پوتين در صحبت‌هايش با اسد نيز اين عبارت را استفاده کرد: به قولم درباره سفر به سوريه عمل کردم و به اينجا آمدم!پوتين پيروزي عليه داعش را ستود و گفت: اين پيروزي نتيجه تلاش مشترک عملي روسيه و سوريه است. رئيس‌جمهوري روسيه افزود: به رغم ادامه خطر تروريسم و داعش که يکي از خطرهاي تروريستي است شکستي که ما به آن وارد کرديم براي سوريه، روسيه و جهان بسيار بااهميت است.پوتين بر لزوم بازگشت زندگي عادي به سوريه و برگزاري کنفرانس سوري از طريق حل و فصلي کامل تاکيد کرد.
وي ادامه داد: اميدواريم ما، ايران و ترکيه که در نابودي تروريسم همقدم هستيم صلح را به سوريه بازگردانده و روند سياسي را آغاز کنيم.اسد خطاب به پوتين: خون مشترک سوريه و روسيه قوي‌تر از تروريسم و مزدورانش است. بشار اسد نيز از همتاي روسش در اين ديدار به دليل مشارکت فعال روسيه در مبارزه با تروريسم تشکر کرد.وي تاکيد کرد: آنچه نظاميان روس انجام دادند را ملت سوريه هرگز فراموش نخواهد کرد. خون شهداي ما با خون شهداي آنها در مقابله با تروريسم آميخته شده است.اسد تصريح کرد: خون مشترک روسيه و سوريه که خاک کشور را سيراب کرد قوي‌تر از تروريسم و مزدورانش است و ياد و خاطره شهداي دو ارتش قهرمان و فداکاري‌هايشان چراغ راه نسل‌هاي آينده خواهد بود.رياست جمهوري سوريه نيز اعلام کرد، دو رئيس‌جمهوري سوريه و روسيه در حضور وزير دفاع روسيه و رئيس ستاد ارتش سوريه شاهد رژه نظامي‌بودند.