امانوئل مکرون رودر روی ‌ ترامپ


گروه بين الملل:  مخالفت کشورهاي غربي با تصميم دونالد ترامپ درباره بيت المقدس همچنان ادامه دارد دراين ميان به نظر مي‌رسد فرانسه سعي دارد تا جايگاه خود را در خاورميانه تقويت کند و با انزواي آمريکا و انگليس نقش خود را پررنگ تر کند.
 با توجه به افزايش تنش در منطقه خاورميانه عملکرد دولت ماکرون مي‌تواند در اين امر تاثيرگذار باشد. فرانسه همچنين سعي دارد قدرت خود را در اتحاديه اروپا نيز بيشتر کند اين امر با برگزيت و ضعف دولت آنگلا مرکل در آلمان امکان پذيراست. فرانسه سعي دارد با کاهش ماليات و برداشتن قوانين سخت ، سرمايه گذاران خارجي را از انگليس به سوي خود جلب کند. پس از برگزيت و جدايي انگليس از اتحاديه اروپا بسياري معتقدند شرکت‌هاي تجاري به شهرهاي ديگر در اتحاديه اروپا منتقل خواهند شد و پاريس با تغيير وجهه خود مي‌تواند مقصد خوب سرمايه گذاران باشد.آنچه مشخص است دولت ماکرون در سياست گذاريهاي خارجي خود فعالتر از دولت‌هاي گذشته خواهد بود. درحاليکه‌امار کشته شدگان و زخمي‌ها در حمله رژيم صهيونيستي به غزه روبه افزايش است. ترکيه و فرانسه خواستار تغيير نظر رئيس جمهور آمريکا درباره بيت‌المقدس است.رئيس جمهوري فرانسه، در ديدار با بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي، مشخص کرد که او از مناقشه در باره بيت المقدس ناراضي است و از نتانياهو خواست به سياست شهرک‌سازي در اراضي اشغالي پايان دهد. ماکرون رهبران رژيم صهيونيستي را به انجام اقداماتی براي از سر گرفتن روند صلح با فلسطينيان فراخواند. او از نتانياهو خواست که ساخت شهرک‌هاي يهودي‌نشين در اراضي فلسطينيان را متوقف کند. او گفت فرانسه بر اين نظر است که اين اقدام آمريکا مخالف قوانين بين‌الملل است و صلح را به خطر مي‌اندازد. رئيس جمهوري فرانسه مي‌کوشد به بحران ايجاد شده درخاورميانه پايان دهد. او از رجب طيب اردوغان، رئيس جمهوري ترکيه خواست تندروي نکند. او در گفت‌وگويي تلفني از همتاي ترک خود خواست در جهت ايجاد آرامش ميان فلسطينيان و رژيم صهيونيستي بکوشد. دراين ميان جدال لفظي بين اردوغان و نتانياهو بالا گرفته است. به نظر کارشناسان ترکيه نيز سعي دارد با ورود به اين مسئله بار ديگر موقعيت خود را در جهان نشان دهد.
جدال لفظي نتانياهو و اردوغان 
نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در واکنش به انتقادهاي رئيس‌جمهوري ترکيه، او را به حمايت از تروريسم متهم کرده است. به گزارش «آناتولي»، «ابراهيم کالن» سخنگوي رياست‌جمهوري ترکيه، روز گذشته اظهارات «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژیم صهیونیستی درباره «رجب طيب اردوغان» رئيس‌جمهوري اين کشور را محکوم کرد. کالن در بيانيه‌اي گفت: «مسئولان اسرائيلي بايستي به جاي حمله به کشور و رئيس ما، به اشغال اراضي فلسطيني پايان دهند.» وي افزود: «کساني‌که خيال مي‌کنند شهر قدس، اولين قبله مسلمانان، را پايتختي براي دولت اشغالگر قرار مي‌دهند، بيهوده تلاش مي‌کنند.» سخنگوي اردوغان تأکيد کرد: «اسرائيل، که قوانين بين‌المللي را ناديده مي‌گيرد و اراضي ملت فلسطين را غصب و قطعنامه‌هاي سازمان ملل را به شکل سيستماتيک نقض مي‌کند، بايد به خاطر اقداماتش مواخذه شود.»
 اردوغان در تازه‌ترين اظهاراتش در واکنش به سرکوب تظاهرات فلسطينيان معترض به تصميم آمريکا درباره قدس، اسرائيل را «دولتي تروريست و اشغالگر» توصيف کرد.بنيامين نتانياهو نيز در پاسخ به رئيس‌جمهور ترکيه گفته است که «ما از رئيس‌جمهوري که روستاهاي کُردنشين در کشورش را بمباران و روزنامه‌نگاران را به زندان مي‎اندازد و همچنين به ايران در دور زدن تحريم‌هاي بين‌المللي کمک مي‌کند و از سوي ديگر، حامي‌تروريست‌ها از جمله در غزه براي کشتن بي‌گناهان است، توصيه‌هاي اخلاقي نمي‌‌شنويم.»
نتانياهو همچنين مدعي شده است که قدس براي سه هزار سال پايتخت اسرائيل بوده و «هرگز پايتخت هيچ مردم ديگري نبوده است.»نخست‌وزير رژيم صهيونيستي افزود، تلاش‌ها براي انکار «ارتباط هزار ساله‌اي مردمان يهودي با بيت‌المقدس بي‌معني» است.
موضع اتحاديه اروپا درباره بيت‌المقدس درچارچوب قوانين بين‌المللي 
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا موضع اين اتحاديه درباره قدس و حل اخلافات ميان رژيم صهيونيستي و فلسطين را مطرح کرد. بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي که براي بازديد از مقر اتحاديه اروپا به شهر بروکسل سفر کرده اقدام اخير دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا را در به رسميت شناختن شهر قدس به عنوان پايتخت اين رژيم تحسين کرده و گفت انتظار دارد که اروپايي‌ها نيز از اين کار پيروي کنند. به گزارش خبرگزاري رويترز، بنيامين نتانياهو در آستانه نشست وزراي خارجه اتحاديه اروپا در شهر بروکسل گفت: اقدام ترامپ که از جانب فلسطيني‌ها و دولت‌هاي اروپايي محکوم شده به نفع صلح در خاورميانه خواهد بود.  
در عين حال فدريکا موگريني، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز کمي‌پيش از آن به خبرنگاران به هنگام استقبال از نتانياهو در نخستين سفرش به مقر اتحاديه اروپا گفت که اين بلوک همچنان "اتفاق نظر بين‌المللي" بر سر شهر قدس را به رسميت خواهد شناخت. موگريني خواهان يک راه حل دو کشوري که نتانياهو آن را به چالش کشيده، شد.در عين حال نتانياهو از يک توافق صلح احتمالي که از جانب کاخ سفيد در دست تهيه است ستايش کرده و گفت: اسرائيل بايد به صلح فرصت بدهد. موگريني نيز اين سفر نتانياهو را که اولين سفر يک نخست وزير رژيم صهيونيستي به مقر اتحاديه اروپا در ۲۲ ساله گذشته محسوب مي‌شود يک سفر تاريخي خواهند.وي اضافه کرد که اتحاديه اروپا معتقد است که آنچه که به نفع اسرائيل است و تنها راه حل درگيري در منطقه محسوب مي‌شود يک راه حل دو کشوري بوده و شهر قدس بايد هم به عنوان يک پايتخت اسرائيلي و هم يک پايتخت فلسطيني مطرح شود.او حملات به يهوديان هم در اروپا و هم در اسرائيل را محکوم کرد. نخست وزير  رژیم صهیونیستی نيز از موگريني از بابت اين دعوت تشکر کرد و اروپا را يک شريک مهم براي اسرائيل در حوزه‌امنيت و همچنين در راستاي برقراري صلح توصيف کرد.او خاطر نشان کرد که اروپا در حال حاضر از موج مهاجراني که از مناطق درگيري در خاورميانه فرار کرده‌اند رنج مي‌کشد.با وجود آنکه موگريني متعهد به مشارکت بيشتر اروپا در فرايند صلح شد اما نتانياهو گفت: صلح وابسته به اين است "واقعيت به رسميت شناخته شود". او اظهار داشت: به رسميت شناختن شهر قدس به عنوان پايتخت اسرائيل از سوي رئيس‌جمهور آمريکا سبب شد که "حقايق روي ميز قرار بگيرد". 
ادامه اعتراضات جهاني
کشورهاي عربي و غربي همچنان صحنه تظاهرات گسترده عليه اقدام ترامپ درباره به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت اسرائيل هستند. اعتراضات گسترده مردمي‌و رسمي‌عليه اقدام ترامپ در اردن همچنان ادامه دارد و نمايندگان پارلمان و سنديکاها و تجار اردني خواهان لغو معاهده صلح ميان اردن و اسرائيل هستند. در مقابل سفارت آمريکا در بيروت نيز تظاهرات گسترده‌اي عليه ترامپ برگزار شد که طي آن درگيري‌هايي ميان نيروهاي امنيتي و تظاهرکنندگان رخ داد. در قاهره نيز دانشجويان و اساتيد دانشگاه‌ها در دانشگاه الازهر تظاهراتي را برپا کردند. دانشجويان سوداني در خارطوم نيز اقدام ترامپ را محکوم کرده و شعارهايي را عليه‌امريکا سر دادند. صدها يمني با برگزاري تظاهرات در استان شبوه اقدام ترامپ درباره قدس را محکوم کردند. در شهرهاي برلين و اشتوتگارت آلمان همچنين کوپنهاگ دانمارک تظاهراتي در محکوميت تصميم ترامپ برگزار شد.