« ابتکار» طرح موضوع ایران در سازمان ملل برای پاسخ به اتهامات نیکی هیلی را بررسی می‌کند

راه سوم ایران برای پاسخ آمریکا
محمدرضا ستاری
یک روز پس از آنکه اعلام شد، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان قصد دارد ادعای نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل مبنی بر تحویل تسلیحات ایرانی به انصارالله یمن را به سازمان ملل ارجاع دهد، دیروز امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طی گفت و گویی در خصوص این ادعای آمریکا و عربستان، اظهار داشت: بنابر ادعای مطرح شده، مجموعه فنی حوزه دفاعی ایران در حال بررسی ادعای نیکی هیلی مبنی بر تحویل تسلیحات ایرانی به انصار الله یمن و نشان دادن تصویری از این موشک‌ها در سازمان ملل است.از این رو مجموعه‌های فنی حوزه دفاعی جمهوری اسلامی درخواستی را تنظیم کرده تا بتوان در این رابطه جهت شفافیت به سازمان ملل شکایت کنیم. دشمنان ایران می‌توانند هر ادعایی را مطرح کنند اما به دنبال طرح شکایت، بنا به درخواست جمهوری اسلامی ایران باید قطعه‌ای از این موشک‌ها تحویل ایران داده ‌شود. بدون بررسی و از راه دور نمی‌توان پاسخ این ادعا را داد، از این رو به زودی شکایت جمهوری اسلامی ایران در قالب درخواستی تهیه و به سازمان ملل ارجاع می شود. در همین راستا، محمد کشاورززاده مدیرکل آمریکای وزارت خارجه کشورمان نیز روز گذشته به خبرنگاران اعلام کرد: در خصوص اعلام شکایت وزیر امور خارجه از نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل به دلیل اظهارات اخیرش علیه ایران، برخی اقدامات را در حال انجام است که در هفته جاری رسانه‌ای می شود. از جمله این اقدامات اعتراض رسمی در این باره است.
ادعایی با دو تکذیب همزمان


گفتنی است، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در تازه‌ترین اقدامات ضد ایرانی خود، اواخر هفته گذشته با به نمایش در آوردن بقایای چند موشک در جمع خبرنگاران، مدعی شد که این موشک‌ها ساخت ایران بوده و توسط این کشور در اختیار انصارالله یمن قرار گرفته تا به این وسیله فرودگاه ریاض مورد هدف موشکی قرار بگیرد. وی در این جلسه اعلام کرد که آمریکا قصد دارد با ایجاد یک اجماع بین‌المللی با ایران مقابله کند و در آینده نزدیک وزارت دفاع ایالات متحده طرح برخورد با ایران را اعلام خواهد کرد. این گفته‌ها در حالی مطرح شد که روز بعد از این نمایش سخنگوی سازمان ملل صراحتاً اعلام کرد که هیچ شواهدی مبنی بر متعلق بودن این موشک‌ها به ایران وجود ندارد و مایکل پنس وزیر دفاع آمریکا نیز با رد سخنان نیکی هیلی اظهار داشت: لزومی به اقدام نظامی علیه ایران وجود ندارد و تنها تلاش‌های دیپلماتیک در این خصوص کافی است.
یمن مناسب‌ترین گزینه برای مانور تبلیغاتی ترامپ علیه ایران
در همین رابطه دکتر سید علی خرم، سفیر سابق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل و استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه طی گفت و گویی با «ابتکار» در خصوص اهداف آمریکا برای مانور روی این مساله اظهار داشت: این امر مساله‌ جدید و تازه‌ای نیست. حدود دو ماه قبل اروپا و برخی آمریکایی‌های مخالف سیاست‌های ترامپ، هشدار داده بودند که تیم او بر روی موضوعات مختلف کار کرده و در نهایت برای رویارویی با ایران، موضوع یمن را به عنوان بهترین گزینه انتخاب کرده است.
به همین دلیل است که تمرکز تبلیغاتی روی موضوع یمن و نقش ایران در این کشور، موضوعی قابل انتظار بود. لذا اینکه موشکی را انصارالله و یا هر کس دیگری به سمت عربستان شلیک کرده است بیشتر به عنوان دستاویز و بهانه از سوی آمریکا و عربستان مطرح و به آن دامن زده می‌شود. در این میان اقدام خانم هیلی نیز بیشتر یک نمایش بود. او با نادیده گرفتن شان و جایگاه یک سفیر آمده و با جمع کردن بقایای موشک‌ها راجع به جزئیات آنها بحث می‌کند؛ این اقدام مربوط به یک کارشناس نظامی است نه در جایگاه یک سفیر در سازمان ملل. همین دلیل دیگری است برای آنکه این موضوع یک طرح از پیش تعیین شده برای سرمایه‌گذاری تبلیغاتی بر علیه ایران بوده است.
راه حل طرح موضوع در سازمان ملل
این استاد حقوق بین‌الملل در ادامه در خصوص اقدام ایران برای طرح موضوع در سازمان ملل و اینکه این طرح با چه روند و نتیجه‌ای پیگیری خواهد شد، اظهار داشت: در سازمان ملل طرح مساله یا دعوا به سه صورت امکان پذیر است. یک حالت این است که طی نامه ای به دبیرکل سازمان ملل از وی خواسته شود که راجع به این موضوع تحقیق کرده و جلوی سوء‌استفاده‌های احتمالی را بگیرد. حالت دوم، به این صورت است که پیشنهاد یک قطعنامه در مجمع عمومی داده شود و در خصوص آن رای گیری صورت گرفته و جلوی حرکات‌ تبلیغاتی عربستان، آمریکا و اسرائیل گرفته شود.
راه سوم راه شورای امنیت و طرح موضوع در این شورا است. این طرح می‌تواند به قطعنامه یا بیانیه بیانجامد، اما به شرطی که ایران یک لابی موثر در شورای امنیت داشته باشد. یعنی اینکه ایران از طریق راه شواری امنیت که یک راه موثر و اجرایی است، یکی از اعضای دائم یا غیر دائم این شورا را متقاعد کند که این موضع را بر عهده بگیرد. در این رابطه باید خاطرنشان کنم که فقط راه سوم اجرایی بوده و سایر راه‌ها جنبه توصیه‌ای و اخلاقی خواهد داشت.
عدم بهره‌گیری ایران از ابزار لابی‌گری
در سازمان‌های بین‌المللی
خرم در ادامه با بیان اینکه بعید به نظر می‌رسد که روسیه و چین عهده دار طرح چنین موضوعی در شورای امنیت شوند، افزود: فکر می‌کنم که ایران طی نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت طرح موضوع و درخواست رسیدگی و تبیین حقیقت را خواهد کرد. حال اینکه چه برخوردی با این موضوع بشود، فعلاً برای ما نامعلوم است. ما همواره زمانیکه کارم گیر پیدا می‌کند، متوجه می‌شویم که باید در سازمان‌های بین‌المللی به طور فردی و کشورهای مختلف لابی داشته باشیم. تا زمانیکه ما این دو ابزار را در اختیار نداشته باشیم، دستمان از طرح یک شکایت یا طرح موضوع آن هم به صورت موثر در سازمان‌های بین‌المللی کوتاه خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
عارف تاکید کرد: مردم تورم تک‌رقمی را احساس نمی‌کنند « ابتکار» طرح موضوع ایران در سازمان ملل برای پاسخ به اتهامات نیکی هیلی را بررسی می‌کند «ابتکار» از وضعیت آتی واردات خودرو گزارش می‌دهد بازگشایی مسیر واردات خودرو جلال خوش چهره تردید در شعار «عبور از روحانی» «ابتکار» از ساز ناکوک رسانه ملی و تقابل دولت گزارش می‌دهد محمد حمز های کارگردان فیلم «آذر » در گف ت وگو با «ابتکار :» تجربه دستیار کارگردانی فیلمم را به سرانجام رساند موزه فرش با چالش جدید خود چه می‌کند؟ سر و سامان گرفتن در آستانه چهل سالگی کیوان ساکت از چگونگی تخصیص بودجه اهدایی یونسکو به ساز ایرانی می پرسد تقسیم محفلی یا ترجیح مصالح ملی؟ مردم از حذف کردن خوششان نمی‌آید «ابتکار» تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت کولبری را بررسی کرد پایان یک تراژدی سیاری: دشمنان می‌خواهند مسیر انقلاب عوض شود رئیس قوه قضائیه: بدون جدل باید به شبهات درباره عملکرد قوه قضائیه پاسخ داده شود یک روزنامه آمریکایی: قدرت منطقه‌ای ایران چالش جدید آمریکا، عربستان و اسرائیل است