«ابتکار» از وضعیت آتی واردات خودرو گزارش می‌دهد بازگشایی مسیر واردات خودرو

سمیرا ابراهیمی
از روز بیستم تیرماه سال جاری، سایت ثبت سفارش برای ورود خودروهای وارداتی بسته شد و دست وارد کنندگان در پوست گردو ماند. اما اکنون رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که سایت ثبت سفارش از روز دهم دی ماه مجددا باز می شود.
گمانه زنی فعالان بازار از این اقدامات دولت، هدف افزایش
تعرفه ها را بیان می‌‌کرد. آخرین اخبار نیز حاکی از این است که در دستورالعمل جدید واردات خودرو، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور کمتر از ۱۵۰۰ سی سی معادل ۵۵ درصد، با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی ۷۰ درصد، با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی ۹۰ درصد و با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی بیش از ۱۳۰ درصد تعیین شده‌است.


همچنین گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که در این دستورالعمل واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۳۰۰۰ سی‌سی و ارزش گمرکی بالاتر از ۴۰ هزار دلار ممنوع شده است.
فرهاد احتشام زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در
گفت و گو با «ابتکار» گفت: 10 روز پیش در کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت متعهد شد که ظرف مدت 10 روز معضل بسته بودن سایت ثبت سفارش خودرو را حل کند. لازم به ذکر است که بسته بودن سایت ثبت سفارش، عملیاتی غیرقانونی است و با توجه به این که قانون فراتر از دستورالعمل قرار دارد، نمی توان با دستورالعمل های داخلی، ثبت سفارشات را معلق کرد.
او افزود: ابلاغیه جدیدی که وزارت صنعت در پی رفتارهای بر خلاف نص قانون و غافلگیر کننده، قصد دارد اجرا کند، این است که اعتبار ثبت سفارش ها را از 6 ماه به 90 روز برساند، در حالی که این موضوع با واقعیت قانون مطابقت ندارد. هم اکنون دولت باید در این حوزه شفاف سازی کند، نه این که با فرافکنی مشکلات از زیر بار مسئولیت، شانه خالی کند.
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه به نادرست بودن ملاک لوکس شمردن خودروها اشاره کرد و گفت: از زمان آقای نعمت زاده، این تفکر اشتباه که حجم موتور نشان دهنده لوکس بودن یا نبودن خودروی وارداتی است، شکل گرفته، اما این تفکر از ریشه مشکل دارد، زیرا در تمام دنیا، قیمت های خودرو نشان دهنده کالای لوکس بودن است. فرمولی که در اروپا، استرالیا و آمریکا به کار می رود، بر اساس نحوه قیمت گذاری و مالیات است که این فرمول هر سال اعداد جدیدی را به بازار می دهد. بنابراین امیدواریم که این سنگ بنای اشتباه طبقه بندی بر اساس حجم موتور در وزارتخانه از بین برود و مانند بازار جهانی، طبقه بندی خودروها را انجام دهند.
او در خصوص وضعیت بازار خودرو در صورت اعمال تعرفه های جدید گفت: این کار باعث می شود که بازار سیاه خودرو شکل بگیرد. در واقع در دستورالعمل جدید واردات خودرو، مانع از ورود خودروهایی مانند پورشه، لکسوز و برخی مدل های بی ام دبلیو می شود. این کار در نهایت شرایط فروش به هر قیمیت که مالک بخواهد را به مالکان خودروها می دهد.
احتشام زاد اظهار کرد: در حالی که استفاده کنندگان از خودروی وارداتی، تنها می خواهند از خودروی باکیفیتی
بهره مند شوند که نمی توانند در میان خودروهای تولید داخل داشته باشند، اما ایجاد بازار سیاه و حتی قیمتی که بعد از اعمال تعرفه ها ایجاد شود، برای مصرف کنندگان منصفانه نیست.
افزایش تعرفه واردات خودرو لایحه جدید نمی‌خواهد
ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن درباره ارائه لایحه جداگانه برای افزایش تعرفه واردات خودرو، گفت: تعرفه افزایش واردات خودرو هرساله در لایحه بودجه پیش‌بینی شده و به مجلس ارائه می‌شود.در لایحه بودجه 97 هم این موضوع لحاظ شده‌است و نیازی به ارائه لایحه جداگانه وجود ندارد.
نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه افزایش تعرفه واردات خودرو منبع درآمدی برای دولت محسوب می شود، افزود: نه مجلس فرصت بررسی این گونه لایحه‌ها را دارد و نه سازمان برنامه و بودجه این کار را می‌کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه 5 درصد کل خودرو های مصرفی را وارداتی‌ها تشکیل می دهند، اظهار داشت: هرگونه افزایش عوارض برای واردات با دو نگاه صورت می‌گیرد که یکی برای حمایت از تولیدات داخل و دیگری ایجاد منبع درآمدی برای دولت است که هر دو نگاه، مطلوب هستند.
ملکی در ادامه به جلسه چند روز گذشته با معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت و رئیس انجمن واردات کنندگان خودرو برای باز شدن سایت ثبت سفارش اشاره کرد و گفت: در این نشست مشخص شد برای توقف ثبت سفارش خودروهای خارجی هیچ دلیل منطقی و قابل قبولی وجود نداشته است.این تصمیم از نظر درآمدی به ضرر دولت تمام شد. علاوه بر آن خروج خودروهای فرسوده که به ازاء واردات هر دستگاه خودروی وارداتی انجام می‌گرفت نیز انجام نمی‌شود و خریداران خودروهای خارجی با افزایش چشم‌گیر قیمت در بازار روبرو شدند. بر این اساس مقرر شده است تا دهم دی ماه سایت بازگشایی شود.
الزام تولیدکنندگان خارجی به همکاری با ایرانی‌ها
مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص وضعیت بسته بودن ثبت سفارش واردات گفت: هدف از توقف ثبت سفارش واردات خودرو علاوه بر توجه به تولید داخلی، کنترل تقاضای ارز است و نباید ورودی خودرو به کشور به اندازه‌ای باشد که تقاضای ارز زیاد باشد، بلکه باید تقاضا برای ارز را کنترل کرد.
خسروتاج گفت: کنترل تقاضا، حرکت به سمت تولید داخلی و حرکت به سمت صادرات سه موضوعی است که در آئین‌نامه واردات خودرو که قرار است تا چند روز آینده اعلام شود، پیش‌بینی شده، اما فعلا مشخص نیست که آئین‌نامه مصوب دولت براساس این سه بند باشد یا خیر.
وی در پاسخ به این سوال که آیا آئین‌نامه‌ای که قرار است ابلاغ شود می‌تواند واردکنندگان خودرو را به سمت تولید داخلی پیش‌ببرد، اظهار کرد: سیاست برای تولید داخل و یا ایجاد انگیزه برای تولید داخل عوامل متعددی دارد، اما یکی از این ابزارها، در بخش واردات خودرو مطرح است، زیرا وارکنندگان خودروها باید بدانند که برای ماندن در بازار ایران، به انتقال تکنولوژی، تولید قطعات یدکی و برنامه‌ریزی برای صادرات را جزء برنامه‌های خودشان قرار دهند و این نگاه که ایران بازار خوبی است، را کنار بگذارند.
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: پیام کلی آئین‌نامه واردات خودرو که قرار است ابلاغ شود، این است که واحدهای تولید خودرو خارجی بدانند که برای خودرو باید به سمت کار و تولید مشترک با ایرانی‌ها گام بردارند.
سایر اخبار این روزنامه
عارف تاکید کرد: مردم تورم تک‌رقمی را احساس نمی‌کنند « ابتکار» طرح موضوع ایران در سازمان ملل برای پاسخ به اتهامات نیکی هیلی را بررسی می‌کند «ابتکار» از وضعیت آتی واردات خودرو گزارش می‌دهد بازگشایی مسیر واردات خودرو جلال خوش چهره تردید در شعار «عبور از روحانی» «ابتکار» از ساز ناکوک رسانه ملی و تقابل دولت گزارش می‌دهد محمد حمز های کارگردان فیلم «آذر » در گف ت وگو با «ابتکار :» تجربه دستیار کارگردانی فیلمم را به سرانجام رساند موزه فرش با چالش جدید خود چه می‌کند؟ سر و سامان گرفتن در آستانه چهل سالگی کیوان ساکت از چگونگی تخصیص بودجه اهدایی یونسکو به ساز ایرانی می پرسد تقسیم محفلی یا ترجیح مصالح ملی؟ مردم از حذف کردن خوششان نمی‌آید «ابتکار» تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت کولبری را بررسی کرد پایان یک تراژدی سیاری: دشمنان می‌خواهند مسیر انقلاب عوض شود رئیس قوه قضائیه: بدون جدل باید به شبهات درباره عملکرد قوه قضائیه پاسخ داده شود یک روزنامه آمریکایی: قدرت منطقه‌ای ایران چالش جدید آمریکا، عربستان و اسرائیل است