«ابتکار» از ساز ناکوک رسانه ملی و تقابل دولت گزارش می‌دهد

تیم رسانه ای روحانی در محاق جام جم
زهره احدی
پس از ارائه بودجه توسط دولت در مجلس موجی از انتقادات به سوی دولت دوازدهم روانه شد، این مسئله در شبکه های اجتماعی نیز نمود بیشتری داشت. هشتگ «پشیمان هستم» همچنان در شبکه های اجتماعی به فعالیت خود ادامه می‎دهند و منجر به افزایش نارضایتی و ناامیدی مردم نسبت به عملکرد دولت روحانی و کابینه وی شده است. در این میان نیز صداوسیمای جمهوری اسلامی و رسانه‌های مخالف دولت نیز بیکار ننشسته و به پوشش همین مسئله پرداخته است. چندی پیش حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری نسبت به اقدامات اخیر صداوسیما واکنش نشان داد.
مدتی است که منتقدان دولت با استفاده از هشتک « پشیمان هستم» در شبکه‌های اجتماعی علیه دولت دوازدهم مسائلی را مطرح می‎کنند. در حقیقت زمزمه انتقادات با انتخاب وزرا آغاز شد اما جرقه اصلی را می‎توان ارائه بودجه دولت به مجلس دانست، حتی صحبت هایی در خصوص عبور از روحانی هم مطرح کردند و البته در مقابل نیز جریانی در دفاع از روحانی با هشتگ «پشیمان نیستم» به وجود آمد که در تلاش بودند از عملکرد دولت منتخب دفاع کنند. اما آنچه این دعوای مجازی را حائز اهمیت می‎کند این مسئله است که پای مسئولان را هم به میان کشانده و حتی صداوسیما صحبت‎هایی از حامیان کمپین پشیمان هستم را منعکس کرد و همین مسئله واکنش حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهوری را در پی داشت. وی نوشت:« سهم خواهی را دیدم. نعل وارونه بخش سیاسی شده صدا و سیما در دامن زدن به پویش سفارشی پشیمانی خوب از کار درنیامده است. شما که امکانات دارید! پس بیشتر تلاش کنید، بیشتر از بی بی سی و من و تو استفاده کنید، فیلم های آرشیو محرمانه را بیرون بکشید، از نویسندگان خلاق تری استفاده کنید؛ شاید بشود.


سازمان در اختیار یک جناح فکری
لازم به یادآوری است که سازمان صداوسیما در این خصوص سابقه ای طولانی دارد. حتی عبدالله ناصری عضو بنیاد باران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در گذشته نسبت به رویکرد صداوسیما علیه دولت روحانی صحبت کرده بود. وی درباره افزایش چشمگیر هجمه‌های صدا و سیما علیه دولت تدبیر و امید عنوان کرد:« رفتار صدا و سیما جدید نیست و این سازمان در برابر دولت مطبوعش سکوت پیشه کرد، معضلات و دردهای مردم را علاوه بر اینکه انعکاس نداد بلکه سعی کرد نشان دهد کشور در آرامش کامل به سر می‌برد و هیچ مشکلی وجود ندارد و آن‌ها را پنهان کرد.» ناصری یادآوری کرد:« در زمان دولت اصلاحات نیز هجمه‌ها و تخریب‌هایی مانند آنچه امروز برابر دولت تدبیر و امید شکل می‌گیرد، ایجاد شد آن زمان نیز صدا و سیما در مقابل دولت غیرهمسو، جناحی و حزبی رفتار کرد و به منتقد اول دولت تبدیل شد.» وی خاطرنشان کرد:« هنگامی که مدیران ارشد وابسته به یک جناح سیاسی و ضددولت باشند، رویکرد آن چیزی می‌شود که امروز شاهد آن هستیم. در جریان برجام مشاهد کردیم که چه موج تخریبی را علیه این سند به راه انداختند و در حال حاضر نیز درصدد هستند‌‌ همان رفتار گذشته خود را تکرار و مردم را نا‌امید کنند.» در همین راستا، محمد کیانوش راد فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در گفت‌و گو با «ابتکار» در خصوص فضای منفی ایجاد شده علیه دولت دوازدهم عنوان کرد: «در این خصوص چند مطلب را باید مورد توجه قرار داد، برخی از انتقاداتی که در شرایط فعلی نسبت به دولت انجام می‌پذیرد که این موضوع به خودی خود مسئله ساز نیست اما به دلیل فعال نبودن دولت در پاسخگویی نسبت به برخی انتقادات، این مشکل گسترش پیدا کرده است. منتقدان نیز بسیاری از روی دلسوزی و برای آگاه‌سازی دولت و توجه به مطالبات مردم که در حقیقت مربوط به وعده‌هایی است که ریاست جمهوری در زمان انتخابات داده است، انتقاد می‎کنند. بنابراین نمی‌توان تمام انتقادات را نوعی اعتراض و لزوما مخالفت با دولت آقای روحانی قلمداد کرد.» وی با اشاره به رویکرد سازمان صداوسیما مطرح کرد: «نحوه گفتار به هنگام انتقاد اهمیت بسیاری دارد و با لحن می‌توان نوعی دلسوزی نسبت به دولت هم مشاهده کرد، با این وجود همانطور که اواخر دولت اصلاحات جریانات خبرساز و جریانات امنیتی در کنار برخی از اصولگرایان سعی در سست کردن پایه‎های اعتماد مردم نسبت به دولت داشتند، در حال حاضر نیز چنین روندی مشاهده می‌شود.» وی در ادامه افزود:« چنین جریاناتی نیز امروز فعال هستند و متاسفانه صدا و سیما در مقاطعی به صورت حساب شده با دامن زدن به این انتقادات در چنین فضاسازی‌هایی به ایفای نقش می‌پردازد. دولت باید هوشیارانه در مقابل چنین جریاناتی ایستادگی کند و با اقدامات مناسب نسبت به رفع مشکلات مردم که ریشه همان انتقادات است، بایستد و به صورت قاطعانه در جهت تحقق وعده‌هایی که به مردم داده اند، قدم بردارند.»
گفتنی است که برخی از حامیان روحانی نیز معتقدند که انتقادات بسیاری در خصوص عملکرد دولت دوازدهم وارد است و ما انتقاد می‎کنیم اما دست از حمایت کردن از دولت دوازدهم نمی‌کشیم. اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی هم درخصوص فضای ایجاد شده علیه دولت بیان کرد:« به نظرمن دولت نباید عکس العملی نسبت به این کمپین نشان دهد و این حق مردم است که پس از انتخابات انتظار داشته باشند که دولت پاسخگوی مطالبات آنها باشد. دوستان دولت آقای روحانی و مشاوران وی که نزدیک به جریان معتدل و اصولگرا هستند، جایگاه اکثریت حامیان روحانی را مصادره کرده‌اند و به پیمان‌های‎ خود بعد از ائتلاف پایبند نبودند و همین مسئله منجر به دامن زدن بی اعتمادی مردم شده است و از طرف دیگر آقای روحانی در این شرایط باید به مطالبات مردم پاسخ دهند.» وی تصریح کرد:« نمی شود که رئیس جمهور به دلیل اینکه در دور بعد نامزد نیست پشت به مطالبات کند. مردم به شخص آقای روحانی رای نداده‌اند، مردم به برنامه‌ها و گفتمان وی رای داده‎اند.» گرامی مقدم با بیان اینکه ما همچنان از آقای روحانی دفاع می‎کنیم، اظهار کرد:« باید در این فضا نقد منصانه را در جهت بهبود شرایط داشته باشیم. به نظر من صدا وسیما در این مسائل بیش از آنچه که موضوع واقعیت داشته باشد، بزرگنمایی می‌کند، ما رویکرد صدا وسیما را نمی پذیریم و آن را غیر اخلاقی می‎دانیم و صدا وسیما تا امروز اقدامات مثبت دولت در پرونده هسته ای و ده‎ها مسئله دیگر که دولت خوب عمل کرده است و نادیده می‎گیرد و این خلاف اخلاق است.» وی خاطر نشان کرد:« صدا و سیما پیش از انتخابات نیز جهت‎گیری علیه آقای روحانی داشت و نگاهی عادلانه در انعکاس برنامه‎های دولت پیش نگرفت و بیشتر بر روی رقبای وی تمرکز داشت. با چنین سابقه ای انتظار دیگری نداریم. این سازمان همچنان علیه کسانی است که اصلاح طلب و معتدل هستند و مشکلات دولت‌های نزدیک به جریان اصلاحات را پر رنگ‎تر می‎کند.»
تیم رسانه‌ای ضعیف دولت دوازدهم
البته در این میان نمی‎توان تمام تقصیرها را به گردن سازمان صدا وسیما انداخت. بخشی از این مشکلات مربوط به ضعف تیم رسانه‎ای دولت دوازدهم می‎شود. این ضعف در دولت سابق نیز وجود داشت و بسیاری از دلسوزان این مسئله را یادآور می‎شدند اما تا به امروز این انتقادات به نتیجه ای نرسیده است. کیانوش راد در بخشی دیگر از مصاحبه خود با «ابتکار» بیان کرد:« از روز اولی که روحانی روی کار آمد، تقریبا تمام دلسوزان و حامیان دولت از ضعف عملکرد تیم رسانه ای دولت اظهار نگرانی کرده اند و امروز نیز همین ضعف را مشاهده می‎کنیم و امیدواریم که آقای روحانی با درایتی که در او است نسبت به رفع چنین نگرانی‎هایی اقدام لازم را صورت دهد و وارد عمل شود.» وی در رابطه با رویکردی که دولت باید داشته باشد، اظهار کرد:« به اعتقاد من وزرای محترم دولت دراین خصوص باید فعالیت بیشتری داشته باشند و اگر صدا و سیما نیز در انعکاس گزارش‎ها کوتاهی می‎کند، امروزه شبکه‎های اجتماعی با گستردگی فراوانی که دارند می‎توانند این خلاء را پر کنند و صدای خود را به گوش مردم به برسانند. عملکرد دولت در تیم رسانه ای تا به امروز غیرقابل توجیه است و می‎تواند به گسترش چنین نارضایتی‎هایی بر مبنای تبلیغات منفی علیه دولت دامن بزند و این امری است که آقای روحانی باید نسبت به این مسئله حساسیت کافی را نشان دهد.» گرامی مقدم نیز در انتقاد تیم رسانه ای دولت در گفت‎وگو با «ابتکار» گفت: «تیم رسانه ای دولت در تمام این سال‎ها ضیعف بوده است و نمی‎توان به آن نمره قبولی داد و رویکری انفعالی دارند و این حالت انفعالی اجازه می‎دهد که رقبا به صورت تهاجمی علیه دولت فعالیت داشته باشد.» وی تصریح کرد:« بنابراین دولت باید تیم رسانه‎ای خود را به گونه ای انتخاب کند که بتواند در مواقع نیاز حالت تهاجمی به خود بگیرد و نیاز است تا رسانه‎های دولت در زمینه انعکاس عملکرد هم به روز عمل کنند. وضعیت رسانه دولت بسیار قابل نقد است و باید تغییری ایجاد شود.» وی در پایان صحبت های خود افزود:«در این حوزه مشاوران آقای روحانی اجازه نمی دهند و باید تغییری در این افراد ایجاد شود، مادامی‎که اطرافیان آقای روحانی کسانی هستند که طرف خود را به صورت واضح مشخص نکرده‎اند اوضاع آقای روحانی نیز همین گونه خواهد بود و در مقابل حملات رقبا زمین‎گیر خواهد شد.»
با این تفاسیر اینکه صداوسیما و رسانه های مخالف در تلاش هستند تا از هر فرصتی برای تخریب دولت روحانی استفاده کند، اتفاقی دور از انتظار نیست. این روندی است که این سازمان به دلیل رویکرد یک جانبه ای که دارد همواره در مقابل جریان‎های فکری معتدل و اصلاح طلب داشته است، اما اینکه دولت دوازدهم و تیم رسانه ای وی در این خصوص اقدامی صورت نمی‎دهد نشان دهنده ضعف آنها در مدیریت رسانه‎ای است و به سادگی نمی‎توان از کنار آن عبور کرد. اگر تیم رسانه‎ای دولت دوازدهم در جهت آگاهی‎رسانی به مردم و آماده کردن افکار عمومی در خصوص بودجه 97 و مسائل اقتصادی اقدامی صورت می‎داد شاید امروز این موج از نا‎امیدی در سطح جامعه ایجاد نمی‎شد.
سایر اخبار این روزنامه
عارف تاکید کرد: مردم تورم تک‌رقمی را احساس نمی‌کنند « ابتکار» طرح موضوع ایران در سازمان ملل برای پاسخ به اتهامات نیکی هیلی را بررسی می‌کند «ابتکار» از وضعیت آتی واردات خودرو گزارش می‌دهد بازگشایی مسیر واردات خودرو جلال خوش چهره تردید در شعار «عبور از روحانی» «ابتکار» از ساز ناکوک رسانه ملی و تقابل دولت گزارش می‌دهد محمد حمز های کارگردان فیلم «آذر » در گف ت وگو با «ابتکار :» تجربه دستیار کارگردانی فیلمم را به سرانجام رساند موزه فرش با چالش جدید خود چه می‌کند؟ سر و سامان گرفتن در آستانه چهل سالگی کیوان ساکت از چگونگی تخصیص بودجه اهدایی یونسکو به ساز ایرانی می پرسد تقسیم محفلی یا ترجیح مصالح ملی؟ مردم از حذف کردن خوششان نمی‌آید «ابتکار» تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت کولبری را بررسی کرد پایان یک تراژدی سیاری: دشمنان می‌خواهند مسیر انقلاب عوض شود رئیس قوه قضائیه: بدون جدل باید به شبهات درباره عملکرد قوه قضائیه پاسخ داده شود یک روزنامه آمریکایی: قدرت منطقه‌ای ایران چالش جدید آمریکا، عربستان و اسرائیل است