جلال خوش چهره تردید در شعار «عبور از روحانی»

انتخاب دوباره «حسن روحانی» به عنوان رئیس‌جمهوری از سوی اکثریت قاطع مردم، نه از سر شور و نه صرفاً واکنش دفعی درتقابل با یک جریان سیاسی رقیب بود. انتخاب مردم در هفتم اردیبهشت 96 برخاسته از عقلانیتی آمیخته با شور امید به آینده‌ای بود که بتواند مصالح عمومی را در خدمت به نوسازی کشور تامین کند.
نگاه واقع‌گرایانه به مصلحت عمومی با درک ارزیابی امکانات، پایان بخشی به انحصار منافع باندی در خدمت به منافع عمومی، جلوگیری از چیرگی دوباره برخی طیف‌های اخلالگر، ارزیابی کارکرد دولت‌یازدهم در دو سطح اقتصادی و سیاسی، تاکید‌بر استمرار دگرگونی‌های لازم در‌امر نوسازی؛ خنثی‌سازی اقدام عوامل‌خارجی به‌عنوان متغیرهای بیرونی که در فرایند نوسازی کشور مانع تراشی می‌کنند، ملاحظات امنیت داخلی، اعتماد به تدبیر و مدیریت ‌دولت‌اعتدال و... بخشی از دلایل عقلانی مردم برای رای دوباره به «حسن روحانی» بود. از این رای، قریب هفت ماه می‌گذرد و دولت دوازدهم به تازگی صدروزگی خود را پشت سر گذاشته است. بنابراین بیان مباحثی چون «عبور از روحانی» شک برانگیز است؛ نخست به این دلیل روشن که مردم نه از سر شور و فریبکاری شعارهای پوپولیستی بلکه با درک واقعی از نیازهای زمان به انتخاب آگاهانه با همه جنبه‌های مترتب بر آن، پای صندوق‌های رای حاضر شدند. فراموش نکنیم مردم نه در انتخابات اخیر، بلکه در انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری در سال 1392 نیز به چهره رای ندادند، بلکه به رویکرد و برنامه‌هایی آری گفتند که آن را مطابق با مصلحت عمومی کشور تشخیص دادند. درک این مصلحت‌ها نزد مردم تغییر نکرده است. آنان همچنان برمطالبات واقعگرایانه خود تاکید دارند.
دوم؛ شعار «عبور از روحانی» از آن‌رو شک برانگیز است که هنوز دولت دوازدهم سال نخست خود را سپری نکرده و اعتماد عمومی به دولت منتخب، نمی‌تواند به سرعتی که مشتاقان تبلیغ این شعار ادعا می‌کنند، سلب شده باشد. در القایی بودن این تبلیغ تردید نباید کرد.
سوم؛ مخالفان آراء اکثریت مردم از روز نخست اعلام نتایج انتخابات یک هدف را در دستور کار داشته‌اند؛ این که با پشیمان کردن مردم از انتخاب خود، از آنان بابت «نه» شنیدن در این انتخابات انتقام بگیرند. مروری بر همه آنچه مخالفان دولت در پی اردیبهشت امسال کرده‌اند، مصداقی براین ادعاست. آنان کوشیدند دولت را در همه عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دچار ناکارآمدی کنند. آنان تلاش کردن با مغشوش کردن صحنه، با پنهان کردن رد پای خود در بروز مشکلات و تشدید آنها، کارامدی دولت را در مدیریت اوضاع دچار چالش کنند. مخالفان اکنون با تشویق و تبلیغ عامدانه شعار «عبور از روحانی» و به دام انداختن برخی طیف‌های احساساتی در این شعار، چنین می نمایند که مردم در انتخابات کم بدیل اردیبهشت 96 دچار اشتباه شده و به این ترتیب از آنان انتقام کشی کنند.


مشکل، سکوت دولت در بیان واقعی دلایل اوضاع جاری است. محافظه‌کاری در بیان چرایی این وضع نیز مربوط به مصلحت اندیشی دولت و شخص رئیس‌جمهوری می‌تواند باشد، اما پیش بینی اینکه اگر دولت به اجبار در بیان چرایی‌ها پرده دری کند و یا حتی اگر به زعم مخالفان، این ظرفیت نیز خنثی شود، برای هیچ طرفی در کشور و نظام سیاسی سودمند نخواهد بود.
درشعار جعلی «عبور از روحانی» باید شک کرد و فریب نخورد.
سایر اخبار این روزنامه
عارف تاکید کرد: مردم تورم تک‌رقمی را احساس نمی‌کنند « ابتکار» طرح موضوع ایران در سازمان ملل برای پاسخ به اتهامات نیکی هیلی را بررسی می‌کند «ابتکار» از وضعیت آتی واردات خودرو گزارش می‌دهد بازگشایی مسیر واردات خودرو جلال خوش چهره تردید در شعار «عبور از روحانی» «ابتکار» از ساز ناکوک رسانه ملی و تقابل دولت گزارش می‌دهد محمد حمز های کارگردان فیلم «آذر » در گف ت وگو با «ابتکار :» تجربه دستیار کارگردانی فیلمم را به سرانجام رساند موزه فرش با چالش جدید خود چه می‌کند؟ سر و سامان گرفتن در آستانه چهل سالگی کیوان ساکت از چگونگی تخصیص بودجه اهدایی یونسکو به ساز ایرانی می پرسد تقسیم محفلی یا ترجیح مصالح ملی؟ مردم از حذف کردن خوششان نمی‌آید «ابتکار» تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت کولبری را بررسی کرد پایان یک تراژدی سیاری: دشمنان می‌خواهند مسیر انقلاب عوض شود رئیس قوه قضائیه: بدون جدل باید به شبهات درباره عملکرد قوه قضائیه پاسخ داده شود یک روزنامه آمریکایی: قدرت منطقه‌ای ایران چالش جدید آمریکا، عربستان و اسرائیل است