مهندسي‌هاي آقاي دكتر

اين روزها فدراسيون‌هاي زيادي در انتظار انتخاب روساي جديد خود هستند و هر چند روز يك بار شاهد برگزاري يك مجمع انتخاباتي هستيم. مجمع‌هايي كه هر كدام به نوع خود حاشيه‌هايي به همراه داشته است.
اما در اين بين انتخابات فدراسيون تكواندو و شايبه‌هاي مهندسي شدن اين انتخابات و همچنين زمزمه‌هاي حضور رد پاي معاون وزير، سر و صداي زيادي به پا كرد تا جايي كه در همان زمان برگزاري «مختار كلانتري» كه كانديداي شركت در اين انتخابات بود، انصراف داد و بيان كرد كه اين انتخابات فرمايشي است و در آن شركت نخواهد كرد؛ به گفته وي: «مجمعی که رای آن مشخص است و از سوی مسئولان وزارت ورزش و جوانان به پولادگر اعلام کرده‌اند در این انتخابات شرکت کند، تصور نمی‌کنم که حضور در چنین انتخاباتی ضرورت داشته باشد. من فکر می‌کردم که تغییراتی صورت بگیرد و حتی قول تغییرات نیز در این فدراسیون داده بودند که محمد پولادگر از شرکت در این انتخابات کناره‌گیری خواهد کرد اما متاسفانه نمی‌دانم چطور صبح رای تغییر کرد و داورزنی ، معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان به من گفت‌ تصمیم بر این شده که پولادگر در انتخابات فدراسیون تکواندو حضور داشته باشد. مشخص خواهد شد که در پایان مجمع انتخابات فدراسیون تکواندو چه کسی رییس این فدراسیون مي‌شود». در ادامه جمشید سهرابی، یکی دیگر از کاندیداها اعلام کرد به دلیل اينکه در انتخابات عدالت نمی بیند، انصراف می دهد. لقمان کشاورز نیز دیگر کاندیدای انصرافی انتخابات بود. در نهایت هر سه کاندیدای معترض یعنی مختار کلانتری، جمشید سهرابی و لقمان کشاورز به نشانه اعتراض، مجمع انتخاباتی تکواندو را ترک کردند. در نهایت انتخابات بین سه کاندیدا به نام های سیروس رضایی، مسعود امینی باغبادرانی و سیدمحمد پولادگر برگزار شد.
در مجمع، 43 نفر حق رای داشتند که در پایان رای‌گیری، محمد پولادگر با کسب 41 رای به عنوان ريیس فدراسیون تکواندو برای چهار سال آينده انتخاب شد. سیروس رضایی نیز یک رای آورد، مسعود امینی باغبادرانی رای نیاورد و یک رای نیز باطله بود. به این ترتیب پولادگر وارد پنجمین دوره متوالی ریاست خود در فدراسیون تکواندو شد. آن هم در شرايطي كه در انتخابات این دوره از ریاست فدراسیون تکواندو، قرار بود پولادگر پس از 20 سال با تکواندو خداحافظی کند.
این اتفاقی بود که گفته می‌شد از سوی وزارت ورزش تصمیم گرفته شده است اما هر بار داور زنی در این مورد خاص گفت که پولادگر منعی برای حضور در انتخابات ندارد و در نهايت نتيجه اين شد كه باز هم پولادگر بر صندلي رياست فدراسيون تكواندو تكيه بزند.


انتخاب مجدد پولادگر به عنوان رياست فدراسيون تكواندو، پايان ماجراي انتخابات نبود و تازه حرف و حديث‌ها آغاز شد. در مجمعي كه صحبت از مهندسي شدن آن به طور واضح از سوي برخي كانديدا به ميان آمده بود، اين شايبه را پررنگ كرد كه آيا وزارت ورزش و به‌ويژه معاون ورزش قهرماني اين وزارتخانه در انتخابات و نتيجه آن تاثير گذارند و دست‌هايي در پشت پرده انتخابات است؟
داورزني: تنها مجري انتخابات بودم
محمدرضا داورزني، معاون ورزش حرفه‌اي و قهرماني وزارت ورزش كه نماينده اين وزارتخانه در انتخابات تكواندو بود و به نوعي نفر اول اتهام مهندسي‌ كردن انتخابات به شمار مي‌رود، ادعاهاي مختار كلانتري را رد كرد:‌ «خیلی از دوستانی که می‌خواهند در انتخابات ثبت نام کنند، از وزارتخانه برای این کار نظرخواهی می‌کنند. کلانتری نیز یکی از این نفرات بود که با درخواست اهالی تکواندو مصمم به حضور در انتخابات شده بود. کلانتری 18 سال قبل نيز ریاست فدراسیون تکواندو را برعهده داشته و با درخواست اهالی تکواندو که ایشان را می‌شناختند، قرار بر شرکت در انتخابات داشت. ایشان از وزارتخانه نظر ما را نیز جویا شدند و طبیعی است که ما نظر منفی اعلام نکنیم همان‌گونه که در حال حاضر 22 نفر برای انتخابات فدراسیون بسکتبال ثبت نام کردند و بيشتر آن‌ها نیز مدعی شدند وزارت ورزش از آنان خواسته که کاندیدا شوند. طبیعی است وقتی وزارت مشاهده کند گزینه‌ها توانایی انجام اقدامات مثبت را دارند، نظر مثبت خود را اعلام کند. کلانتری بعد از درخواست اهالی تکواندو از سلطانی‌فر ،‌وزیر ورزش در خصوص ورود خود به این حوزه سوال کرده بود که وزیر نیز تنها گفته بود اگر توانایی کمک را دارد،‌ ورود کند. نکته‌ای که وجود دارد، تلاش ما برای تعامل بین مجموعه خانواده تکواندو بود تا دیگر شاهد اقداماتی در فضای مجازی نباشیم. همان‌گونه که می‌دانید، پولادگر و کلانتری در گذشته سابقه همکاری با یکدیگر داشتند و کلانتری ريیس فدراسیون و پولادگر نایب ريیس او بوده است؛ برای انتخابات امروز نیز جلسات مشترکی برگزار کردم و با یکدیگر به مشورت پرداختيم که فضای مجمع امروز فدراسیون تکواندو و هیات‌های استان در نهایت به نفع پولادگر رقم خورد. همان‌طور که پولادگر امروز اعلام کرد، وی قصد ثبت‌نام در انتخابات را نداشت و در آخرین روز به دلیل درخواست‌های خانواده تکواندو برای ریاست این رشته کاندیدا شد. در وزارتخانه نیز دستوری مبنی بر اینکه کاری برای این انتخابات انجام شود یا فردی برگزیده شود، صورت نگرفت و تنها به عنوان مجری برگزاری انتخابات تلاش کردیم بی‌طرفی خود را اعلام کنیم.
ماجراهاي نا تمام انتخابات و ردپاي وزارتي‌ها
محمدرضا داورزني نزديك به يك سال است كه حضور در معاونت وزارت ورزش و جوانان را تجربه مي‌كند و به نوعي دست راست ِ مسعود سلطاني‌فر به شمار مي رود. اين حضور 11ماهه از همان ابتدا با حرف و حديث‌هاي بسياري همراه شد. در اين بين بارها از سوي رسانه‌ها و برخي مديران و مسئولان ورزشي ادعاهايي مطرح شد كه نشان از رد پاي پررنگ وزارت ورزش در نتايج انتخابات و برخي لابي‌ها داشت. ادعاهايي كه البته هيچ‌گاه نه به طور كامل اثبات نه به‌طور كامل نفي و تكذيب شدند. اين روزها نيز در آستانه برگزاري انتخابات فدراسيون‌هاي مختلف نظير تكواندو، بوكس، جودو، واليبال، فوتبال، تيراندازي ، چوگان و ... اتفاقاتي رخ داد كه بار ديگر به پررنگ شدن اين ادعاها دامن زد. صحبت‌هاي زيادي مطرح مي‌شود مبني بر اينكه داورزني اين مدت اخير تلاش كرده است تا نفرات نزديك به خود را مهندسي‌شده وارد فدراسيون‌ها كند تا نظارت وزارت ورزش و تسلط اين وزارتخانه روي فدراسيون‌ها بيشتر از قبل شود. درباره اين كه ادعاي مطرح شده در مورد اين موضوعات تا چه حد صحت دارد، نمي‌توان به‌طور دقيق و قطعي اظهار نظر كرد. از طرفي نگاه به رخدادهاي اين روزها در فدراسيون‌هاي مختلف نشان مي‌دهد كه اين قِسم صحبت‌ها چندان هم نمي‌تواند دور از واقعيت باشد و ازطرفي سئول‌نشينان بارها بيان مي‌كنند كه هرگز دخالتي در انتخابات نداشته و ندارند. هرچه كه هست رخ داد حواشي اينچنيني نتيجه‌‌اي جز ضربه زدن به بدنه ورزش ندارد. اينكه به‌جاي برنامه‌ريزي و هدف‌گذاري و اقدامات اجرايي در راه بهبود اوضاع ورزش، انرژي وزراتي‌ها صرف تكذيب و تاييد و مصاحبه و جار و جنجال شود ، به‌طور حتم نتيجه خوبي به همراه نخواهد داشت و در نهايت چوب اين جريانات را خانواده ورزش خواهند خورد.
نهادهاي نظارتي چه مي‌كنند؟
هر روز به ابهامات درباره مهندسي شدن انتخابات افزوده مي‌شود و با برگزاري مجامع انتخاباتي فدراسيون‌هاي مختلف ، هر بار ورزش ايران درگير حاشيه‌هايي از جنس مشابه مي‌شود. براي مثال همين چند روز قبل بود كه بهنام محمودی، ملی‌پوش سابق والیبال ایران صلاحيتش براي حضور در انتخابات اين فدراسيون تاييد نشد.
البته این اقدام دور از انتظار با واکنش شدید وی که تهدیداتی را متوجه برخی‌ها کرد ، روبه‌رو شد. محموی در واکنش به این موضوع اظهار کرد: «یکی از افراد تايید صلاحیت شده، پرونده کلانی دارد که در زمان خودش ارائه خواهم داد. البته من در جایگاهی نیستم که این مسائل را تشریح کنم ولی اگر با آبروی یک سرباز نظام بازی شود، آن‌ها را به چالش می کشم».
از سوی دیگر افشین داوری که پس از کناره‌گیری ناطق نوری به عنوان سرپرست فدراسیون بوکس در حال‌ فعالیت بود و برای حضور در این انتخابات نام‌نویسی کرده بود، انصراف خود را از مجمع انتخاباتی این فدراسیون اعلام کرد تا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان راه برای انتخاب گزینه پشت پرده برای ریاست این فدراسیون هموار شود. اين قبيل اخبار هر روز به گوش مي‌رسد و اين‌گونه به نظر مي‌آيد كه داستان‌هاي سريالي از اين دست همچنان ادامه دارد. در اين بين روي صحبت ما نهادهاي نظارتي هستند كه آيا به درستي روي برگزاري انتخابات فدراسيون‌ها نظار ت مي‌كنند يا خير؟ نهادهاي نظارتي بايد اين روزها بيشتر از قبل روي اين انتخابات و پشت‌پرده‌هاي آن تفحص كنند و تحقیقات خود را درباره تخلفات احتمالي آغاز كرده تا اگر تصمیمی خارج از چارچوب و به‌صورت ناعادلانه توسط برخی افراد تاثیرگذار گرفته شده است با آن برخورد شود و به نوعي پيشگيري براي ادامه اين روند به شمار برود.