از دوران پرابهام قالیباف نمي گذريم

اینکه طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در کمیسیون عمران مجلس برای بار دوم رد شده است قطعا به لابی قوی تیم قبلی شهردار تهران برمی گردد. تحقیق و تفحص به معنای اینکه تخلفی صورت گرفته باشد نیست و به معنای این است که ابهامی در این سیستم وجود داشته و باید ببینیم که این ابهام به چه شیوه ای است و آن را بررسی کنیم. این ابهام در افکار عمومی جامعه به شدت وجود دارد و کسی نمی تواند آن را رد کند.
حالا اینکه نمایندگان مجلس که نمایندگان مردم هستند و به نمایندگی از مردم می خواهند تصمیم بگیرند چگونه این رای را نداده اند تا به شفاف سازی ابهاماتی که در آن وجود داشته کمک کنند موضوع مهمي است كه نياز به بررسي دارد. این مسائلی که وجود داشته و بر سر زبان ها است جای سوال دارد و باید نمایندگان کمیسیون عمران که این رای را نداده اند، پاسخ بدهند. البته شورای شهر هم می تواند این تحقیق و تفحص را انجام دهد و رد شدن این طرح در کمیسیون عمران مجلس نافی تحقیق و تفحص شورای شهر نیست. امیدوار هستیم که شورای شهر هر چه زودتر به این جمع بندی برسد که قطعا خواهد رسید. اما مساله ای که وجود دارد این است که در هر حال مجلس شورای اسلامی به دلیل اینکه بازوی محاسباتی قوی به اسم دیوان محاسبات در اختیار دارد از نیروهای زبده و توانمندی برخوردار بود که می‌توانست این کار را دقیق تر انجام دهد. از سوی دیگر به دلیل اینکه نمایندگان مجلس گرایش‌های مختلفی دارند شائبه سیاسی بودن مسئله به طور کلی در آن و جود نداشت. این کمک می کرد که فرافکنی در این خصوص از جانب مخالفان تحقیق و تفحص وجود نداشته باشد.
اما در هر حال این وظیفه شورای شهر است که دقیقا دوران گذشته را بررسی کند و ببیند که در این دوران چه اتفاق هایی افتاده و مسائل و مناسبات مالی و قراردادها را که در هاله ای از ابهام است را موشکافی کند. نتیجه این عدم شفافیت، مدیون شدن شهرداری است. وقتی ما شهرداری را تحویل گرفتیم حتی توان پرداخت حقوق یک ماه پرسنل خودش را هم نداشتیم. بالاخره باید روشن و مشخص شود چه قضایایی پشت پرده دوره قبل شهرداری تهران وجود داشته است.