نه! رئيس دولت اصلاحات را از سران فتنه نمي‌دانم

آرمان- حمید شجاعی: پروژه گفت‌وگوهای ملی پس از طرح مساله آشتی‌ ملی در اسفند سال گذشته توسط محمدرضا عارف مطرح شد که بازتاب‌های بسیاری داشت و نظرات موافق و مخالف زیادی در این‌باره بیان شد. اصلاح‌طلبان معتقدند که این گفت‌وگوها در راستای هم‌افزایی ملی و رفع اختلافات میان دو جناح موثر است. اصولگرایان میانه‌رو نظریاتی مشابه دارند و طرح این گفت‌وگوها را سازنده می‌دانند. گرچه در این میان دلواپسانی هستند که اصلاح‌طلبان را درچارچوب نظام تعریف نمی‌کنند و طبعا جایگاهی برای مذاکره با آنها نیز قائل نیستند. از سوی دیگر چندی است که اسامی متفاوتی برای حضور در این گفت‌وگو‌ها از سوی دو جریان سیاسی مطرح می‌شود.
پیشنهاد باهنر
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین معتقد است: در جریان اصلاحات محمدرضا عارف و آیت‌ا... موسوی خوئینی‌ها و در جریان اصولگرا نیز خود او، حداد عادل و احمد توکلی می‌توانند مردان مذاکره باشند.
از حاشیه تا گفت‌وگوی ملی


اصلاح‌طلبان همواره به کنش سیاسی فعال در جامعه پرداخته و توانسته‌اند پایگاه اجتماعی مناسبی برای خود فراهم کنند. در این راستا گرچه در مقاطعی نیز با مشکلاتی روبه‌رو شدند و فعالیت آنها سخت شد و در سال‌هایی به حاشیه رفتند، اما این پایان کار نبود و با توصیه‌های بزرگان این جریان روحی تازه به اردوگاه اصلاحات دمیده و همین امر سبب شد آنها بتوانند باز هم اقبال عمومی را به‌دست آورند و با محوریت رئیس دولت اصلاحات به سوی موفقیت‌های بیشتر حرکت کنند. از این رو در انتخابات 92 با حمایت از روحانی ضمن فرستادن او به پاستور، فضای سیاسی را نیز برای فعالیت خود مساعد‌تر کردند. گام دوم و سوم اصلاح‌طلبان در انتخابات 94 و 96 برداشته شد و آنها توانستند با سرمایه اجتماعی خود به موفقیت‌های فزاینده‌ای دست پیدا کنند؛ گرچه در ادامه آن‌طور که باید و شاید نتوانستند از این موفقیت‌ها به درستی بهره‌مند شوند. اکنون بسیاری معتقدند اصلاح‌طلبان برای آنکه بتوانند در سایر نهادها نیز حضور فعال و منسجمی داشته باشند نیاز به گفت‌وگو‌ با جریان رقیب و برخی نهاد‌های موثر دارند.
چرایی گفت‌وگو
اسفند سال گذشته بود که طرح گفت‌وگوهای ملی از سوی محمدرضا عارف مطرح شد و تاکنون نظرات مخالف و موافق بسیاری پیرامون آن ایراد شده است. از این رو شاید برخی بپرسند که دلیل گفت‌وگو و مذاکره میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان چیست؟ در پاسخ باید به این نکته اشاره کرد که اکنون هر دو جناح به این فهم مشترک رسیده‌اند که هیچ‌کدام نمی‌توانند دیگری را از ساحت سیاست کشور خارج کنند؛ پس باید تقابل را به رقابت سازنده تبدیل کنند. برای ایجاد رقابت سالم و برابر نیز باید شرایط آن ایجاد شود و برای ایجاد شرایط باید گفت و مذاکره کرد. ازاین حیث باید عقلای هر جناح، باحفظ مبانی فکری و جریانی به مذاکره و گفت‌وگو بپردازند و تاحد ممکن اختلافات را کاهش دهند. در این راستا اگرتا پیش از این برخی چهره‌های اصلاح‌طلب مثل محمدرضا عارف، مرتضی حاجی و... از لزوم این گفت‌وگوها سخن می‌گفتند اما پس از آن مشاهده شد که اصولگرایانی مثل محمدتقی رهبر، غلامرضا مصباحی مقدم، ناصر ایمانی و محمدرضا باهنر نیز به این گفت‌وگوها ابراز تمایل کردند.
مردان مذاکره
بسیار مطرح شده که از هر جریان چه افرادی برای گفت‌وگو و مذاکره با جریان رقیب حاضر شوند. در این راستا نگاهی به برخی اظهارات در این‌باره نشان می‌دهد که اکثریت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان دوچهره معتدل جریان مطبوع خود یعنی محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و محمدرضا باهنر دبیر جامعه اسلامی مهندسین را برای این مهم برگزیده‌اند. اما باهنر خود نظر دیگری دارد. دبیر جامعه اسلامی مهندسین به خراسان گفت: هرقدر آدم‌های مذاکره‌کننده در طیف خودشان بانفوذتر باشند رسیدن به هدف را سریع‌تر و بهتر می‌کند. محمدرضا باهنر افزود: غیراز سران فتنه افراد زیادی هستند، مثلا آقای عارف قابل مذاکره است یا برخی اعضای تشخیص مصلحت نظام مثل مجید انصاری حتی در رده‌های بالاتر مثل موسوی خوئینی‌ها؛ او شخصیتی است که کاملا می‌شود مورد مذاکره قرار بگیرد. این چهره‌ها به‌رغم اختلافات مواضع، نقاط مشترک هم دارند. نایب‌رئیس مجلس قبل تصریح کرد: در طرف اصولگرایان، من خودم آمادگی دارم، اما تیپی مثل دکتر حداد عادل می‌تواند وارد و میداندار شود یا مثلا برخی علما اگر بتوانند خوب است. مثلا احمد توکلی یا در بحث اقتصادی دکتر نادران یا آقای ذوالقدر هم می‌توانند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: رئیس دولت اصلاحات را برخی جزو سران فتنه می‌دانند البته من ایشان را جزو سران فتنه نمی‌دانم ولی فکر می‌کنم او در 88 کوتاهی‌هایی داشته که باید جبران کند و اگر طرحی داشته باشد که بخواهد بنشیند و جبران کند و اشکالاتی را که به وجود آوردند حل کنند، حتما باید اشتباهاتش را جبران کند و اگر جبران کند می‌توان نشست و گفت‌وگو کرد.