بحران در سازمان تامين اجتماعي

مجلس از توضيح علي ربيعي قانع شد
سازمان تامين اجتماعي در بحران
استیضاح وزیر کار به هیات‌رئیسه رسید؟
باز هم ربیعی به سلامت از مجلس خارج شد. نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد بیمه کشاورزان قانع شدند. در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس سوال حسن کامران نماینده مردم اصفهان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستورکار صحن علنی مجلس قرار گرفت؛ این سوال در مورد عدم پرداخت حقوق بازنشستگی به کشاورزان بود. ربیعی با اشاره به مشکلات صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی اعلام کرد: امکان بیمه کشاورزان وجود ندارد چون بحران، صندوق‌های بازنشستگی و کشاورزی را فراگرفته است. در پایان نمایندگان با ۶۹ رأی موافق، ۱۰۳ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در مجلس از پاسخ‌های ربیعی قانع شدند.


استیضاح ربیعی روی میز؟
از سوی دیگر رئیس کمیسیون اجتماعی از تقدیم درخواست استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به هیات‌رئیسه مجلس خبر داد. استیضاح علی ربیعی در حالی تقدیم هیات‌رئیسه شد که او از تیرماه سال 95 تاکنون چندباری از زیر تیغ استیضاح به سلامت عبور کرده و هر بار به‌دلیلی، استیضاح او منتفی شده بود. با این وجود، این بار استیضاح او با 34 امضا قطعی شده است. انتخاب نوشت؛ عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این موضوع در تشریح نشست این کمیسیون گفت: مقصودی نماینده مردم سبزوار که به نمایندگی از وکلای دیگر در این جلسه حضور داشت، از توضیحات ربیعی قانع نشد لذا درخواست استیضاح وزیر کار به هیات‌رئیسه مجلس ارسال شد. نماینده مردم شیروان همچنین تصریح کرد: سوال نادری از وزیر کار هم در این جلسه بررسی شد. عزیزی گفت: سوال نادری در واقع منطقه‌ای و درباره احداث یک درمانگاه بود که به ربیعی یک ماه فرصت داده شد تا به این مشکل رسیدگی کند.
چه کسانی استیضاح را رقم زدند؟
اولین‌بار تیرماه سال 95 زمزمه‌های استیضاح ربیعی در مجلس شنیده شد. او نخستین گزینه مجلس دهم برای استیضاح بود. ‏اگرچه این استیضاح را نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس كلید زده بودند اما مستقل از فراكسیون امید آن را دنبال می‌کردند. طرح ‏استیضاح در ابتدا بیش از 60 امضا جمع کرد. «كوتاهی در ارائه ساختار وزارتخانه»، «معطل‌گذاشتن بنگاه‌های اقتصادی ‏از جمله شستا و به زیان‌رساندن این بنگاه‌ها»، «عدم ارائه برنامه برای ادارات كل استان‌ها» و «وضعیت داخلی شركت‌های تامین اجتماعی» چهار محور استیضاح عنوان شده بود.‏ از طرفی، بعد از شروع ماجرای فیش‌های حقوقی در فضای مجازی تبعات انتشار فیش حقوقی 37‌میلیونی مدیرعامل بانك ‏رفاه، دامان وزیر رفاه را هم گرفت. خیلی‌ها در فضای مجازی معتقد بودند ربیعی در انتصاب علی صدقی مدیرعامل بركنارشده ‏بانك رفاه نقش زیادی داشته است. ‏ نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه هم در گمانه‌زنی دیگری گفته بود: کار استیضاح وزیر کار به‌خاطر تعیین حقوق کم ‏کارگران در دست بررسی است که در این خصوص مشغول جمع‌آوری امضا از سوی نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر ‏کار هستیم.‏ با این وجود، طرح استیضاح به‌دلیل عقب‌نشینی برخی نمایندگان که با حواشی متعددی هم همراه بود، سرانجام منتفی شد. ‏ارتباطات برخی نمایندگان استیضاح‌کننده با وزارت کار و اتفاقاتی که در همین راستا رخ داد از جمله علل منتفی‌شدن ‏استیضاح بود. ‏با این حال، در اواخر سال 95، طرح استیضاح ربیعی بار دیگر با 30 امضا کلید خورد. پیش از آن سلمان خدادادی در ‏نامه‌ای به هیات‌رئیسه مجلس اعلام کرده بود که به‌دلیل از حد نصاب افتادن تعداد امضاهای طرح استیضاح علی ربیعی، این ‏طرح قابل رسیدگی در کمیسیون اجتماعی نیست و منتفی شده، در همین حال اکبر رنجبرزاده عضو هیات‌رئیسه مجلس ضمن ‏تایید این خبر، گفته بود: این طرح به‌دلیل اینکه امضاهای آن کمتر از ۱۰ نفر بود، منتفی شد.‏ به‌گفته او، اما پس از منتقی‌شدن این طرح برخی از نمایندگان همچنان اصرار به طرح استیضاح وزیر کار داشتند.‏ عضو هیات رئیسه مجلس تصریح کرده بود: در هفته‌ای که نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه بودند طرحی از سوی برخی ‏نمایندگان خواهان استیضاح علی ربیعی تدوین شد که آنها عدم توجه وزیر به وضعیت کارگران و مشکلات آنها را علت اصلی ‏این استیضاح عنوان می‌کنند اما در گیر و دار تبلیغات انتخاباتی، ربیعی از طرح مجدد استیضاح هم به سلامت عبور کرد. اکنون با گذشت یک دوره از وزارت علی ربیعی، نمایندگان مجلس عملکرد او را به‌طور کامل زیر نظر گرفته و انتقادات ‏فراوانی به او وارد کرده‌اند. جالب است که عمده انتقادات از سوی نمایندگان اصلاح‌طلب مطرح شده بود البته به‌جز چندنفری که به‌طرز عجیبی از پیگیری سوالات خود از وزارت کار عقب‌نشینی کردند.‏