سرانجام شهردار سكوت راشكست

آرمان- احسان اسقایی: چند روزی بود که خبری از شهردار تهران نبود و همین غیبت سبب شایعاتی درباره او شد که از جمله آنها استعفا بوده است اما دیروز این شایعه با توضیحات شهردار تهران پایان یافت. محمدعلی نجفی به‌دنبال تبدیل شهرداری تهران به اتاق شیشه‌ای، مدیریت تهران را برعهده دارد. یکی از اولین پست‌های مجازی شهردار تهران تصویری از آسمان آبی پایتخت ایران بود. تصویری که نشان می‌داد نجفی بیش از هر چیز به توسعه و تجهیز حمل‌و‌نقل عمومی شهری می‌اندیشد. چندی دیگر حدد۱۰۰۰ واگن به متروی تهران اضافه خواهد شد که قرارداد‌های آن با شرکت‌های داخلی و خارجی بسته شده است. در کنار این اقدام نمی‌توان از برخی اختلاف‌نظرها میان شهرداری با شورای شهر به‌راحتی عبور کرد.
نجفی‌کجاست؟
بعد از زلزله تهران و در‌ زمانی که مردم از وقوع مجدد زلزله ترسیده بودند، ستاد مدیریت بحران ‌تشکیل شد و تمامی مدیران این ستاد در حال انجام وظایف خود بودند. محمد‌علی‌نجفی به‌عنوان شهردار تهران در حال هماهنگی‌های مختلف در ستاد مدیریت بحران بود اما برخی هیاهو کردند که نجفی کجاست و در زمانی که باید در تهران باشد به کیش رفته است. از سوی دیگر نجفی در جلسه‌ شورای شهر تهران حاضر نشد و غیبت نجفی، شایعات درباره استعفای او را تقویت کرد. شهردار تهران در اینستاگرام خود نوشت: درتهران هستم و حدود ۶‌ ماه است که‌ به‌کیش نرفته‌ام و چند ماهی است که از تهران هم خارج نشده‌ام. البته این شایعه‌پردازی‌ها به همین‌مورد ختم نمی‌شود. عدم حضور در شورای شهر باعث شد برخی سایت‌ها شایعه‌پردازی و برخی نیز به استعفای او اشاره کنند که نجفی با واکنش به این خبر اعلام کرد: «دلیلی برای استعفا وجود ندارد.»
انتقاد آری، مخالفت‌ نه


هرچند شهردار تهران در انتخاب معاونان خود خوش درخشید اما برخی انتصابات او موجب اعتراض شد. گلایه‌های مختلفی در این مورد در رسانه‌ها مطرح شده، از جمله اینکه چرا نجفی از جوانان احزاب سیاسی در پست‌های مدیریتی شهرداری استفاده نمی‌کند و چرا آن تحولی که در شفاف‌سازی مدنظر شهردار تهران است و بجد در حال پیگیری آن می‌باشد، در مدیران میانی و عالی شهرداری تهران ایجاد نشده است. چندی پیش بود که اعتراض یکی از جوانان عضو شورای شهر تهران به نجفی حاشیه‌ساز شد. نجفی در جواب اعتراض این عضو شورای شهر گفته بود، اگر امروز از شهرداری بروم نفر اول دولت هستم. اما هیچ‌گاه اختلافات اعضای شورای شهر آنقدر عمیق نبوده است. هرچند گلایه‌های مختلفی مطرح می‌شود، اما این نکته را هم باید در نظر گرفت که نجفی با محدودیت‌های فراوانی روبه‌روست. او از یک طرف منابع غیراصولی درآمد شهرداری تهران را مسدود کرده و حاضر به شهر فروشی نیست و از سوی دیگر ماهانه باید حقوق هزاران کارکنان شهرداری را بپردازد و از همه مهم‌ترین بدهکاران عمده شهرداری تهران، برخی ارگان‌ها هستند که نفوذ زیادی در مدیریت میانی شهرداری تهران دارند.
تفاوت
محمدباقر قالیباف ۱۲ سال ریاست بر شهرداری تهران را به‌عهده داشت و امروز شهرداری به نجفی سپرده شده و او باید با این مجموعه کار کند. عدم پذیرش نجفی از سوی این مجموعه به معنی شکست در اجرای برنامه‌ها و تحول مورد نظر نجفی خواهد بود. از این رو اطمینان به مشی فکری نجفی و کمک به او برای تغییر در ساختار شهرداری تهران اولویت اصلاح‌طلبان است اما او در کنار ایجاد تحول در شهرداری تهران باید پاسخگوی اعضای شورای شهر هم باشد. هرچند محمدعلی نجفی کار خود را انجام می‌دهد اما پاسخگو‌بودن او می‌تواند بار زیادی را از شهرداری بردارد. حذف نجفی کمک به شفاف شدن ساختار شهرداری تهران نیست اما او اصلاح‌طلب است و در ‌‌نهایت نقد منتقدان را خواهد پذیرفت.