مطالبات را مدني دنبال كنيد

آرمان: وزیرکشور گفت: از مردم تقاضا داریم در تجمعات غیر قانونی شرکت نکنند، اگر قصد تجمع دارند درخواست دهند، بررسی می‌شود. عبدالرضا رحمانی فضلی درباره برخی فراخوان‌های فضای مجازی که مردم را دعوت به تجمع می‌کنند، اظهار کرد: ما گزارش‌هایی در این زمینه داشته‌ایم و این تجمعات قطعا غیرقانونی است. وی با تاکید بر اینکه هر نوع تجمعی باید مجوز داشته باشد، گفت: نیروی انتظامی و قوه قضائیه تاکنون تلاش کرده‌اند، مدیریت کنند تا تجمعات غیرقانونی تبدیل به مساله‌ای نشود که نگرانی ایجاد کند. وزیر کشور افزود: از همه کسانی که با این نوع فراخوان‌ها در تجمعی شرکت می‌کنند، تقاضا داریم که در این نوع تجمعات غیر قانونی شرکت نکنند چراکه برای خودشان و دیگر شهروندان زحمت ایجاد می‌کنند. رحمانی فضلی به روند قانونی اخذ مجوز تجمع اشاره و بیان کرد: افرادی که می‌خواهند تجمعی داشته باشند، باید درخواست دهند، وزارت کشور و استانداری‌ها درخواست آنان را بررسی می‌کنند.در عین حال الیاس حضرتی توئیت کرده: «چرایی وقوع اتفاقاتی نظیر آنچه در برخی شهرها رخ داده نیازی به تحلیل پیچیده و امنیتی و چند مجهولی ندارد. کافی است ما مسئولین کمی در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر بگردیم و با حضور در بین مردم دردهایشان را ببینیم و حرف‌‌هایشان را بشنویم.»
گزارش فارس از تجمع دیروز
فارس نوشت؛ جمع معدودی در مقابل دانشگاه تهران برپا شد که برخلاف دیگر تجمعات در شهرهای مختلف که بیشتر در اعتراض به وضعیت معیشتی و در اعتراض به گرانی بود، تجمع امروز بیشتر رنگ و بوی سیاسی داشت. در این تجمع به هیچ‌عنوان شعاری در اعتراض به گرانی سر داده نشد و شعارها بیشتر با مضامین سیاسی و ساختارشکنانه است. تعداد تجمع‌کنندگان که اکثرا جوان هستند، در حدود 50 تا 70 نفر است که تعدادی از آنها داخل دانشگاه تهران و تعدادی در خیابان هستند و ماموران یگان ویژه حاضر در محل نیز اقدام به پراکنده کردن آنها کردند.
تحلیل آشنا


آرامش و امنیت ایران در خاورمیانه موضوعی است که دشمنان کشور به راحتی نمی‌توانند آن را پذیرا باشند بنابراین از کوچک‌ترین گله‌ای سوء استفاده می‌کنند تا فضا را غبار آلود کنند. مردم ایران فهیم‌تر از آن هستند که فریب حرکات نمایشی و توطئه بدخواهان را بخورند چرا که می‌دانند تحریک‌کنندگان هیچ‌گاه نفعی برای ملت قائل نیستند بلکه هدفشان ایجاد ناامنی و ناامید کردن مردم است که مسئولان کشور بارها این موضوع را یادآوری کردند مانند اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور که گفته بود:«کسانی که حرکت‌های خیابانی را آغاز می‌کنند، پایان‌دهنده ‌آن نخواهند بود و دود اقدامات آنها به چشم خودشان هم می‌رود.» و یا حسام الدین آشنا رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری که نوشت:«باور کنیم که کشور از مشکلات جدی در زمینه بیکاری، گرانی، فساد، محیط‌زیست، کم آبی، فاصله طبقاتی، توزیع نامتوازن بودجه رنج می‌برد و مردم حق دارند که صدایشان با وضوح بالا شنیده شود. مسئولان باید با سعه صدر با اعتراضات مواجه شوند ولی هوشیار باشیم که در هیچ‌کشوری، هیچ‌کدام از این بحران‌ها در خیابان و بر بستر خشونت حل نشده است.» تجمعات اخیر در شهرهای کشور در ظاهر به نام اعتراض به گرانی و مشکلات اقتصادی است اما واضح است که مشکلات اقتصادی محدود به دولت دوازدهم و رئیس آن نیست چنان‌که در دولت قبل وضعیت اقتصادی نامناسب شرایط نامطلوبی را پدید آورده بود. مردم ایران صبور هستند و در انتخابات‌های اخیر هم نشان دادند تدبیرگران برجسته‌ای محسوب می‌شوند پس چنین نیست که‌درصدد فشار به دولتی باشند که خودشان بر روی کار آوردند.
گفت‌وگوی ملی راهبرد موثرتری‌ است
آذر منصوری فعال سیاسی نیز گفت: مشکلات اقتصادی موجود، بیشترین فشار را بر روی طبقات محروم وارد می‌کند. وی تلاش برای حفظ آرامش و حرکت به‌سوی گفت‌وگوی ملی را راهبردی موثر در راستای حل این مشکلات دانست و هشدار داد: دامن زدن به ناامیدی مردم، دودش به چشم همه می‌رود.
نیازمند دولت‌- ملت شهروندگرا هستیم
حمیدرضا جلائی‌پور، استاد جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه تهران نیز، در کانال تلگرامی خود، با تحلیلی مشاهده‌ محور از وقایع اخیر به همه ایران‌دوستان هشدار داد که همه اصلاح‌طلبان اوضاع مشابه مشهد را به دقت تحلیل کرده و از ارائه تحلیل‌های غیرمستدل و غیرمستند بپرهیزند. وی در ادامه ضمن ابراز نگرانی نسبت به سازماندهی این وقایع، متذکر شد:«ایران بیش از همیشه در خاورمیانه لغزنده به سیاست‌ورزی مبتنی بر «دولت- ملت شهروندی» نیازمند است. احمد توکلی نماینده سابق مجلس هم گفت: بی اعتنائی برخی از دستگاه‌های دولتی به مطالبات معیشتی مردم، کار را به اینجا کشانده است. هرچند باید توجه داشت در چنین تجمعاتی، گرچه شروع‌کننده مردم‌ هستند ولی تمام‌کننده الزاما مردم نیستند. این قبیل تحرکات قابل پیش‌بینی بود چرا که اتخاذ سیاست‌های خشن تعدیل صندوق بین‌المللی پول، پیش از این نیز، یک‌بار دیگر در ابتدای دهه 70 تجربه شده بود و با همین تحرکات اعتراض آمیز مواجه شد. همان زمان هم مسئولان وقت به نصایح دلسوزانه کارشناسان اقتصادی توجه نکردند و شد آن‌طور که نباید می‌شد و صداها در مشهد، اسلامشهر، شیراز و چند شهر دیگر بلند شد.
فرصتی برای رسایی هجمه‌گر
حمید رسایی فعال سیاسی دلواپس گفت: «حرف اصلی من این است که بالاخره این مردم مشکل دارند، شما مشکل اینها را ندیدید و توجه نکردید. من کار این معترضان را تایید نمی‌کنم و می‌گویم به جای این اعتراضات خیابانی و توی خیابان شعار مرگ بر این و آن بدهید، باید پای صندوق چشمتان را باز کنید و به کسی که امتحانش را پس داده رأی ندهید. راه این کار اعتراض خیابانی نیست، راه این کار انتخاب درست و صحیح و صندوق رأی است.» او البته در تحلیل خود مخالفتش با دولت را نمایان کرد و گفت:«در مشهد اصلا شکل کار متفاوت بود و معلوم بود اعتراض عادی است. البته من همان را هم تایید نمی‌کنم و حمایت نمی‌کنم. در توئیتر هم نوشتم که شما باید موقع رأی دادن دقت می‌کردید. وقتی یک مجموعه‌ای را ناکارآمد می‌بینید و می‌بینید که به فکر رفع مشکلات نیست، رأی ندهید. حالا حرف من با دولت این است که آقا تو آمدی، برخی از تابوشکنی‌ها را انجام دادی که در طول بعد از انقلاب نشده بود. با اوباما که حرف زدید، با آمریکا برجام را امضا کردید، با این حال این همه مشکل و بدبختی هست که مردم در خیابان ریختند. دوره‌های قبل کی این‌قدر مشکل بود؟»