حضور بزرگان در کنگره آیت‌الله‌

آرمان: برای برخی از افراد که فقط دارای ویژگی‌های خاص اما در ابعاد محدود هستند، باید همواره مراسمات بزرگداشت و تجلیل برگزار شود. شخصیتی که در یک عرصه علمی، سالیان متمادی زحمت می‌کشد قطعا در خور تقدیر و بزرگداشت است. فردی که یک عمر مبارزه سیاسی کرده و سال‌ها رنج زندان و تبعید را به جان خریده نیز، شایسته تجلیل گسترده است. نخبگان دانشگاهی و المپیادی‌ها و همچنین قهرمانان ورزشی نیز شایسته تقدیرند. مدیران نمونه، کشاورزان نمونه، کارگران نمونه، معلمان و کارگزاران نمونه بهداشت جامعه همگی سزاوار قدردانی هستند. از افرادی نیز که برای حفظ امنیت این مملکت، سال‌ها جان و آبروی خود را در کف دست گرفته‌اند نیز باید تشکر و قدردانی کرد. اما اگر شخصیتی تمام این ویژگی‌ها را داشته باشد، مراسم‌های معمولی کفاف تقدیر از او را نمی‌دهد.
کنگره‌ای برای بزرگداشت تاریخ
آیت‌ا... هاشمی همان شخصیتی است که سال‌ها در عرصه فهم و تفسیر قرآن با نگارش ده‌ها جلدی کتاب «تفسیر راهنمای قرآن مجید» و نیز کتب تاریخی نظیر «امیرکبیر قهرمان مبارزه با استعمار» و همچنین «سرگذشت فلسطین»، سال‌ها در سنگر علم کوشید. در ابعاد سیاسی سال‌ها متحمل زندان و رنج تبعید و دوری از خانواده بود و شکنجه‌های بسیاری را برای انقلاب به‌جان خرید. نخبه دانشگاهی و المپیادی و قهرمان ورزشی نبود، اما دانشگاهی را بنا نهاد که اگر نبود، بسیاری از نخبگان این سرزمین جلای وطن می‌کردند و به سوی دیار غربت می‌شتافتند. کشاورز نمونه‌ای بود که کشت سال‌های سالش همان ثمره انقلاب بود که امام امت، «شناسنامه انقلاب»ش خواند. معلمی بود که با نگارش خاطراتش، آنچه را که روزگار به تلخی و صبر بر او تحمیل کرد را به همگان عرضه کرد تا تاریخ را دقیق‌تر بنویسند. در دوران جنگ تحمیلی 8 ساله نیز، فرماندهی دفاع مقدس را بر عهده داشت و هنگام پذیرش قطعنامه پایان جنگ، از امام خواست که مسئولیت پایان جنگ را به نام او تمام کنند، تا این بار علاوه بر جانش، آبروی خود را نیز برای حفظ ایران و انقلاب، در کف دستش بگیرد. چنین فردی را باید بیشتر شناخت. کنگره برای بزرگداشت آیت‌ا... آنجایی خوب‌ است که‌ اندیشه‌های بلند اعتدالی‌اش قابل تشریح باشند. همگان باید آیت‌ا... را بیشتر بشناسند و بدانند که این بزرگمرد وطن، برای آینده ایران چه در سر داشت.
سخنران کنگره؛ رئیس‌جمهور


یاسر هاشمی، دبیر نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با ایسنا، جزئیات برگزاری این کنگره و مراسم نخستین سالگرد رحلت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی را تشریح کرد. یاسر هاشمی از برگزاری این کنگره در روز نوزدهم دی ماه سالروز رحلت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در سالن اجلاس سران خبر داد. وی افزود: این کنگره از ساعت 8 صبح روز سه‌شنبه نوزدهم دی ماه در محل سالن اجلاس سران با سخنرانی رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد و در آن شخصیت‌های برجسته علمی، سیاسی و فرهنگی سخنرانی خواهند کرد. دبیر نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی ادامه داد: این کنگره یک روزه خواهد بود و در دو بخش صبح و عصر برگزار خواهد شد، در بخش صبح علاوه بر ریاست محترم جمهور آقای دکتر روحانی، پیام تصویری آیت‌ا... جوادی آملی و دو سخنرانی انجام می‌شود و سخنان آیت‌ا... سیدحسن خمینی پایان بخش این نشست خواهد بود. در بخش پنل‌های علمی کنگره نیز که در سه محور دین‌باوری، سیاست و اقتصاد به صورت همزمان برگزار می‌گردد، شخصیت‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به بررسی اندیشه و علمکرد آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی خواهند پرداخت و بخش جمع‌بندی و اختتامیه پنل‌ها نیز عصر روز سه‌شنبه و مقارن با ساعت رحلت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی برگزار خواهد شد. یاسر هاشمی در پایان گفت: مراسم نخستین سالگرد آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی نیز، عصر روز پنجشنبه 21 دی ماه و مصادف با خاکسپاری ایشان از ساعت 15 تا 17 در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار می‌شود.