درخواست ملاقات شهرداران با رئیس‌جمهور

دومین نشست شهرداران کلانشهرها در خیابان بهشت تهران برگزار شد. شهرداران کلانشهرهای قم، مشهد، کرج، اصفهان، قزوین، تبریز و اهواز حضور داشتند که به بحث و تبادل نظر پرداختند. رئیس شورای شهر تهران استفاده از ظرفیت دولت را راهکاری برای کاهش معضلات شهری و مشکلات مالی شهرداری‌ها دانست. محسن هاشمی در افتتاحیه این نشست با بیان اینکه دو محور اصلی درباره کلانشهرها مطرح است، گفت: نخست، تهدیدها و نگرانی عمومی شهروندان به‌ویژه درباره زلزله، آلودگی هوا و سایر معضلات شهری وجود دارد. او ادامه داد: دومین محور اول فصل بودجه و شکاف میان هزینه‌های مدیریت شهری و درآمد پایدار شهرداری‌هاست. رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: راهی که در پایتخت و از کلانشهرها برای عبور از این چالش در گذشته استفاده شده اتکا به درآمدهای ناپایدار همچون شهرفروشی و تراکم‌فروشی در نقاط منفی یا واگذاری املاک شهرداری همچون پارک‌ها برای جبران کسر بودجه است که گرچه این اقدامات آثار کوتاه‌مدت و محدودی در جبران کمبود نقدینگی شهرداری‌ها داشته‌اند، اما آثار منفی و پیامدهای مخرب آن بر محیط‌زیست، ترافیک و الگوی زیست شهری قابل چشم‌پوشی نیست. او درباره محور دوم رابطه با کلانشهرها گفت: تعامل با قوه مقننه و مجلس دومین محور است که با حضور بیش از نیمی از نمایندگان مجلس از کلانشهرها، می‌توان مصوبات مورد نیاز یا اعتبارات را در بودجه تامین کرد.
گسل‌های تهران فعال نشده‌اند
در ادامه شهردار تهران از درخواست ملاقات با رئیس‌جمهور برای حل مشکلات کلانشهرها خبر داد. محمدعلی نجفی با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود کارگروه ویژه درباره آلودگی هوا تشکیل شود، تاکیدکرد: آلودگی هوا مساله‌ای است که تقریبا همه کلانشهرها به آن مبتلا هستند و می‌توانیم در این کارگروه اقدامات مشترک و تجربیات را منتقل کنیم. شهردار تهران پیشنهاد تشکیل کمیته مدیریت بحران و زلزله را مطرح کرد و گفت: چندی پیش همایش علمی شهر هوشمند در یکی از دانشگاه‌ها برگزار شد و نماینده شیراز در آن همایش پیشنهاد کرد که کارگروه مشترک برای انتقال و اشتراک تجربیات شهر هوشمند ایجاد شود. نجفی از لزوم تشکیل کارگروه آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی خبر داد و افزود: در این کارگروه می‌توانیم درباره مشکلات اجتماعی که تقریبا همه کلانشهرها با آن مواجه هستند به بحث و تبادل نظر بپردازیم. شهردار تهران گفت: بر اساس رصدها و لرزه‌نگاری‌ها مشخص شده که هیچ‌کدام از گسل‌های تهران فعال نشده و خدای نکرده اگر هم فعال شوند، معلوم نیست چه زلزله‌ای با چه ریشتری تولید می‌کنند.
تغییر کاربری باغ‌های قصرالدشت


در ادامه این نشست شهردار شیراز گفت: بخشی از باغ‌های قصرالدشت در شهر شیراز برای تحقق منابع درآمدی تغییر کاربری داده شده است. حیدر اسکندرپور اظهارکرد: امروز بر وظایف شهرداری‌ها افزوده شده، اما منابع درآمدی آنها کاهش یافته است. او با اشاره به اینکه در شیراز تغییر کاربری‌های گسترده‌ای اتفاق افتاده است‌، اظهارکرد: شیب تغییر کاربری‌ها در شهر شیراز تند شده است و اگر دولت و رئیس‌جمهور حساسیت ویژه‌ای داشتند و منابع شهرها پرداخت می‌شد هیچ‌یک از این اتفاق‌ها نمی‌افتاد و ما باید به سمت درآمدهای پایدار پیش برویم.
استفاده از ظرفیت شورای عالی استان‌ها
شهردار اصفهان گفت: می‌توان از ظرفیت شورای عالی استان‌ها در راستای درآمدهای پایدار و مدیریت یکپارچه شهری استفاده کرد. نوروزی اظهارکرد: شورای عالی استان‌ها می‌تواند با ارائه لایحه از مدیریت شهری حمایت و دفاع بیشتری داشته باشد. در ادامه شهردار تبریز نیز بیان داشت:‌ تاکنون کدام‌یک از کلانشهرها توانسته‌اند صددرصد وصول درآمد داشته باشند؟ و این عملا نمی‌تواند اتفاق بیفتد. به گزارش فارس، باهر افزود: کسب درآمدهای پایدار عملی نمی‌شود و باید اقدامات لازم صورت بگیرد.
تراکم فروشی، راه درآمد شهرداری‌ها
همچنین شهردار مشهد با اشاره به اینکه عمده درآمدهای شهرداری از طریق تراکم‌فروشی است، گفت: لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها اهمیت دارد و دولت باید کمک کند. تقی‌زاده خامسی اظهارکرد: دولت اگر می‌خواهد چابک شود باید به شهرداری‌ها اعتماد کند. کلانشهرها مشکلات ویژه خود را دارند، اما در حال حاضر جایی را نمی‌شناسید جز شهرداری‌ها که بتواند خدمات لازم را ارائه دهد. او افزود: باید نحوه اعمال عوارض و تغییر آن را در اختیار شهرداری قرار دهند.