شمارش معکوس گل‌یا‌پوچ ترامپ در برجام!

آرمان- هستی قاسمی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دهمین بار پایبندی ایران به تعهداتش در چارچوب برجام را تایید کرد و این مهم یکبار دیگر تضمینی برای ادامه راه برجام با پایبندی همه اعضای توافق قلمداد می‌گردد. اما این در حالی است که به زودی ضرب‌الاجل دونالد ترامپ رئیس جمهور تندرو آمریکا برای تایید پایبندی ایران به برجام فرامی‌رسد؛ او طی ماه‌های اخیر طی یک تصمیم عجیب از تایید پایبندی ایران به برجام خودداری کرد و سرنوشت آن را به کنگره سپرد اما کنگره نیز پس از پایان مهلت 60 روزه خود اعلام کرد فعلا این توافق به طور موقت بدون تغییر باقی خواهد ماند و همچنین کنگره هیچ برنامه‌ای فعلا برای بازگرداندن تحریم‌ها ندارند، اما این بار به نظر می‌رسد که او به دنبال نابودی یکجانبه توافق هسته‌ای و نیز اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان باشد.
راستی‌آزمایی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر پایبندی ایران به تعهداتش در چارچوب برجام را تایید کرد. به نقل از پایگاه اینترنتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی از دستاوردهای این سازمان در سال ۲۰۱۷ میلادی بار دیگر پایبندی ایران به تعهداتش در چارچوب برجام را تایید کرد. در بخشی از این گزارش آمده است: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نظارت و بررسی اجرای تعهدات هسته‌ای ایران بر اساس توافق برنامه جامع اقدام مشترک در سال ۲۰۱۵ ادامه خواهد داد. بر این اساس، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس انرژی اتمی در گزارش فصلی خود به شورای حکام تایید کرد که ایران به تعهدات خود بر اساس برجام عمل کرده است. بازرسان آژانس به نظارت بر تاسیسات ایران ادامه خواهند داد و صدها نمونه محیطی به دست آورده و فعالیت‌هایی انجام داده‌اند که توسط این تکنولوژی پیشرفته شامل جمع‌آوری اطلاعات و سیستم‌های پردازش مورد حمایت است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که ادامه راستی‌آزمایی اجرای تعهدات ایران بر اساس برجام یکی از دستاوردهای این آژانس در سال ۲۰۱۷ است. بر اساس این گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شرایطی برای چندمین بار پایبندی ایران را طی گزارش‌های متعدد تایید کرد که ترامپ در ماه‌های اخیر به بهانه‌های واهی از تایید پاییبندی ایران به برجام سرباز زد و از سویی برای اینکه مورد سرزنش دموکرات خواهان به دلیل لغو برجام قرار نگیرد و نیز به وعده اتنتخاباتی خود برای لغو یکجانبه توافق از سوی آمریکا عمل کرده باشد سرنوشت برجام را به کنگره سپرد و این در حالی است که کنگره طی هفته‌های اخیر پس از پایان مهلت 60 روزه خود اعلام کرد فعلا این توافق به طورموقت بدون تغییر باقی خواهد ماند و همچنین کنگره هیچ برنامه‌ای فعلا برای بازگرداندن تحریم‌ها ندارند. ترامپ باید به زودی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کند و به نظر می‌رسد که او بازهم به دنبال عدم تایید پایبندی ایران به برجام است.
برجام و تحریم‌ها


تایید برجام از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شرایطی است که همه طرف‌های توافق به دنبال حفظ و ادامه راه برجام هستند اما دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال نابودی برجام است و همچنین برخی در ایران معتقدند که کشور باید به شرایط پیش از برجام بازگردد. بر این اساس، روز جمعه نشریه آمریکایی پولیتیکو در گزارشی نوشت: رئیس جمهور ترامپ در سال 2017 اجازه داد توافق هسته‌ای به راه خود ادامه دهد اما سال جدید به او فرصتی دیگر خواهد داد تا این توافق را نابود کند، چیزی که منتقدان و حامیان این توافق بر این باورند که ممکن است، اتفاق بیفتد.