آشفتگی بازار ارز روی موج دلار 4600 تومان

در شرایطی که نوسان نرخ ارز، دلار را به بیش از هزار و 600 تومان رساند، نایب رئیس اتاق ایران خواستار شکستن سکوت بانک مرکزی و دولت در قبال نرخ ارز و تثبیت آن شد. رئیس کمیسیون اقتصادی دولت نیز از نامه به رئیس جمهور برای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی خبر داد.
نرخ ارز دیروز نیز همانند چند روز گذشته، به افزایش خود ادامه داد. بر اساس اطلاعات شبکه اطلاع رسانی طلا و ارز، دلار دیروز در ساعت 16 در بازار تهران با نرخ چهار هزار و 567 تومان معامله می شد که نسبت به روز قبل، حدود 35 تومان افزایش را نشان می داد. در کل کشور نیز میانگین موزون نرخ ارز با رشد 66 تومانی، به چهار هزار و 518 تومان رسید. این ها در حالی است که بازار تهران، دیروز شاهد نوسان زیاد دلار بود. به طوری که دلار در این بازار، برای ساعاتی به بیش از چهار هزار و 600 و به خصوص چهار هزار و 642 تومان هم رسید. برخی منابع نیز از نرخ های بالای چهار هزار و 700 تومان برای دلار در روز گذشته خبر دادند.
فعالان بازار: دلارهای خانگی وارد بازار شد
در پی نوسانات نرخ ارز در روز گذشته، خبرگزاری تسنیم به نقل از فعالان بازار گزارش داد: بانک مرکزی اقدام به فروش دلار 4548 تومانی کرد. بر این اساس، دیروز صرافی های منتخب شاهد تشکیل صف های طولانی تقاضای ارز بودند. این ها همه در حالی بود که برخی از صرافی ها نیز با کشیدن کرکره مغازه خود، ترجیح دادند تا آرام شدن وضعیت بازار، دست از کار بکشند. گزارش ایلنا نیز از چرایی نرخ ارز در روز گذشته حاکی از آن است که به گفته برخی از صرافی ها، هم اینک و پس از این که 10 روز است بانک مرکزی، ارز چندانی به صرافی ها عرضه نکرده، ذخیره ارز صرافی ها به پایان رسیده است.


واکنش بخش خصوصی به افزایش قیمت ارز
در این حال نایب رئیس اتاق ایران با بیان این که نوسانات شدید نرخ ارز باعث شده که امکان پیش بینی از تجار گرفته شود، اظهار کرد: بانک مرکزی و دولت باید سکوت خود را در قبال نرخ ارز بشکنند و نرخ ارز را تثبیت کنند. میر محمد صادقی در گفت وگو با ایسنا، تصریح کرد: قبلا وقتی تحولی در بازار ارز ایجاد می‌شد بانک مرکزی و رئیس آن در این باره صحبت و سیاست‌های خودشان را اعلام می‌کردند که در نهایت باعث می‌شد نرخ ارز یا پایین بیاید یا حداقل تثبیت شود.
رئیس فدراسیون واردات ایران نیز با انتقاد شدید از نوسانات غیر منتظره نرخ ارز در بازار اظهار کرد: متاسفانه نوسانات اخیر، بلاتکلیفی زیادی برای تجار در بازپرداخت وام‌های ارزی ایجاد کرده است. به گزارش مهر، احتشام زاده افزود: واقعیت این است که نوسانات نرخ ارز، نه تنها ممکن است تمام دارایی تجار را تحت شعاع قرار دهد، بلکه می تواند سرنوشت بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی را دگرگون کند.
نامه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به رئیس جمهور درباره نابه سامانی بازار ارز
افزایش نرخ ارز، کار را به نامه نگاری رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با رئیس جمهور نیز کشاند. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، پورابراهیمی در این باره اظهار کرد: با توجه به کاهش ارزش پول ملی، در نامه ای به رئیس جمهور از ایشان درخواست کردم از آن جلوگیری شود. وی با بیان این که تبعات نوسانات شدید نرخ ارز در سال 91  و 92 همچنان در اقتصاد کشور باقی مانده است، افزود: ارزش پول ملی در پنج ماه اخیر با کاهش حدود 20 درصدی روبه رو شده که نگرانی جدی برای ثبات در بازارها وایجاد آثار تورمی غیرقابل قبول ایجاد کرده است.
5 عامل افزایش نرخ ارز در ماه های اخیر
در این حال، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در گفت وگو با فارس، به تشریح پنج ریشه افزایش قیمت ارز در ماه های اخیر پرداخت. به گفته قوامی،  نرخ محاسباتی ارز در بودجه سال ۹۶، سه هزار و ۳۰۰ تومان بود اما اکنون نرخ مبادله‌ای سه هزار و ۸۰۰ تومان است، ‌بنابراین حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان از مابه‌التفاوت نرخ ارز تا پایان سال عاید دولت می‌شود که به نوعی بخشی از کسری بودجه را جبران می‌کند. این در حالی است که پیش بینی می شود نرخ ارز محاسباتی در لایحه بودجه سال آینده، سه هزار و 850 تومان باشد.
وی محدودیت ها در نقل و انتقال ارز که هزینه بر است، منفی بودن وضعیت تراز تجاری خارجی در 9 ماه اخیر و نیز سرکوب ارزی در دولت یازدهم را از دیگر عوامل موثر بر افزایش نرخ ارز دانست.
کنترل نامحسوس در بازار ارز تشدید شد
از سوی دیگر با افزایش نرخ ارز در بازار و در پی پلمب دفاتر واسطه صرافی ها کنترل نامحسوس در بازار ارز تشدید شده است. به گزارش ایبنا، هر چند با رشد قیمت ارز، نیروی انتظامی با هماهنگی بانک مرکزی از هفته گذشته عملیات پلمب دفاتر واسطه صرافی‌ها را آغاز کرد اما این روزها برای کنترل نرخ بازار برخورد با پیک های بازاری که مسئول جا به جایی و تعیین نرخ ارز هستند نیز در دستور کار قرار گرفته است. به گفته صرافان بازار رونق معاملات فردایی این روزها در بازار بر رشد قیمت دلار تاثیرگذار است و بسیاری از دلالان با رونق این بازار به نوسانات در آن دامن می زنند.