وام اشتغال روستاییان درمان کدام درد مزمن ؟!

على آهنگر*- در چهارم دیماه سال جارى دستورالعملى از سوى وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعى به استانداران سراسر کشور ابلاغ شد که ١٢ تریلیون تومان بار مالى به همراه داشت. این مبلغ هنگفت با مصوبه مجلس براى اشتغال کشاورزى محور به روستانشینان و اهالى شهرهاى کمتر از ده هزار نفر وام داده مى شود. نیمى از این مبلغ از صندوق توسعه ملى و نیم دیگر آن از جانب بانک‌هاى عامل تامین می‌شود. حال سوالى که مطرح مى شود این است که آیا توزیع ١٢ تریلیون تومان پول مى تواند بر درد اشتغال و مهاجرت روستاییان مرهمى باشد ؟ اقتصاد کشاورزى محور روستاهاى ایران از دیر زمان با مشکل کم آبى دست به گریبان بوده است. امروزه در حالى ٩١ درصد از مجموع آب کشور به مصرف کشاورزى مى رسد که فقط ١۵ درصد از اراضى حاصلخیز ایران زیر پوشش کشت قرار دارد. با اینهمه، کم آبى هر ساله بخش قابل ملاحظه اى از اراضى را از کشت و کار تهى مى کند. ضمن آن که محصولات دیم دیر زمانى است که با کشت کاران چشم به آسمان دوخته مفارقت جسته اند. اما این، همه درد جانکاه کشاورزان نیست. درد دیگر آنان زمانى عود مى کند که براى فروش مناسب دست رنج خود بازارى پیدا نمى‌کنند. قیمت خرید مستقیم از کشاورزان به قدرى ناچیز است که کفاف برداشت محصول و انتقال آن به بازارهاى فروش را نمى دهد. سیب هاى چشم نواز و عطرآگین در کنار جاده ها تخلیه مى شود و تراکتور صیفى جات برداشت نشده را بار دیگر شخم مى زند. درد سوم اما نحوه آبیارى در کشاورزى سنتى ایران است. نحوه آبیارى در کشاورزى امروز ایران با شیوه‌اى که در هزاره‌هاى پیش از میلاد مسیح انجام مى شد، هیچ تفاوتى ندارد. چکمه، بیل و تا زانو فرو رفتن در غرقاب، همه تکامل نایافتگى آبیارى در روزگارى است که تکنولوژى و هوشمند سازى نقطه تحول آبیارى در جهان کنونى قلمداد مى شود. حال که مسئله ها و دردهاى جانسوز کشاورزى این هاست، اعطاى وام به کشاورزان قرار است حلال کدامی از این دردها باشد. آیا اعطاى وام مى تواند مشکل قیمت اندک محصول در زمین را حل کند؟ آیا وام مى تواند علاجى بر بى آبى مزرعه ها باشد؟ و آیا در شیوه چندین هزارساله آبیارى سنتى ایران مى تواند تغییرى بیافریند؟
پیداست که این ها همه کارکردهاى است که از مداخلات حکومتى امکانپذیر است. در کشورى که کم آبى معضل دیرینه اوست، آبیارى صنعتى با بهره مندى از تکنولوژى هوشمند سازى راه حل یگانه است. با بکارگیرى شیوه آبیارى صنعتى با تکیه بر هوشمند سازى، کشاورزى از حالت سنتى خارج شده و جوانان دلداده تکنولوژى در سطحى گسترده وارد این عرصه مى شوند. بیکارى به طور ریشه اى حل مى شود و سطح بسیار وسیع ترى از اراضى حاصلخیز کشور زیر کشت مى رود. درآمد سرانه کشور بالا مى رود و ثروت آفرینى به کشاورزى صنعتى چهره مى گشاید. در زمان هایى که هزینه کاشت، داشت و برداشت محصول از قیمت خرید آن بیشتر است و انجام فعالیت کشاورزى نامطلوب و زیان ده مى شود، مداخلات حکومتى با اعطاى یارانه به کمک تولید کنندگان محصولات کشاورزى مى شتابد. این کار موجب مى شود تا کشاورز همچنان در مزرعه بماند، کشاورزى از رونق نیفتد و مهاجرت روستاییان به شهرها، حاشیه نشینى و معضلات ناشى از آن را در پى نداشته باشد. در نظر گرفتن مبلغى به هنگفتى ١٢ هزار میلیارد تومان براى رفع مشکلات روستا نشینان اقدام مبارک و پسندیده اى است. اما به شرطى که همراه با مداخلات حکومتى به مصرف زیربناهاى کشاورزى و آبیارى نوین شود. با این مبلغ اعتبار، یک بار براى همیشه و در اقدامى تاریخى مى توان معضل آب و آبیارى را در کشور حل کرد. براى ده‌ها سال آینده اشتغال به واقع پایدار ایجاد کرد و درآمد سرانه را افزایشى چشمگیر داد.
* روزنامه نگار
سایر اخبار این روزنامه
به مناسبت سالروز بازگشت امام خمینی(ره) به کشور در 12 بهمن 1357 بررسی شد خیابان‌های منتظرِ انقلاب «ابتکار» تغییر رویکرد چهره‌های جریان راست سیاسی را بررسی می‌کند تغییری از جنس اصولگرایی «ابتکار» وضعیت داد وستد اقتصادی ایران و چین را بررسی کرد چشم انداز پر ابهام تجارت رضا دهکی داروی تلخ نقد پختگی یک انقلاب «ابتکار» از نحوه چینش بازیگران در پوستر فیلم‌های سینمایی گزارش می‌دهد مثلث عشقی ممنوع! 70 درصد خاک افغانستان زیر نفوذ فعالیت‌های علنی طالبان افغانستان را دریابید آیا با افزایش جمعیت و کمبود آب، صنعت کشاورزی می‌تواند به کار خود ادامه دهد؟ کشاورزی آنلاین «ابتکار» از موافقان و مخالفان اختصاص 150 میلیون دلار بودجه به صداوسیما و بنیه دفاعی از محل صندوق توسعه ملی گزارش می دهد حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مرقد مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی رئیس‌جمهوری در تجدید میثاق با بنیانگذار انقلاب اسلامی: رژیم گذشته صدای اعتراض‌ها را نشنید معاون سیاسی وزارت کشور: عزم دولت تسهیل تجمعات مدنی است نه تضییق آن دادستان کل کشور: حضور فرد بدون حجاب در خیابان، جرم است وام اشتغال روستاییان درمان کدام درد مزمن ؟!