استعفاء بده

آفتاب یزد- گروه سیاسی: برف که بارید پایتخت به هم ریخت، دیگر شهرهای کشور هم همین‌طور.
هیچ برنامه‌ای نبود. «مدیریت بحران» فقط یک نام روی یک تابلو یا یک عنوان برای شخصی بود انگار.
این چند روز کسانی که باید از شهرستان‌های اطراف برای رفتن به محل کار خود به تهران می‌آمدند یا برعکس، ساعت‌ها در راه ماندند. خیلی‌ها در برف تصمیم به بازگشت گرفتند و اکثریت با مصیبت رفت‌و‌آمد کردند ولی... نه در شهر خبری از راهکاری بود و نه در کشور از مسئولی نشان. همه‌شان گویا خواب بودند، در این روزهای زمستانی!
جاده‌ها بند آمد، درختان شکسته، زمین لیز، حمل و نقل دچار مشکل شد، کرایه‌های تاکسی‌ها و ماشین‌ها هم سر به فلک کشیدند. نتیجه آنکه همه چیز به هم ریخته بود. مردم با هم پچ پچ می‌کردند، نارضایتی را می‌شد خیلی خوب در این پچ پچ‌ها‌ شنید.


حتی یک برف نشان داد که مدیریت کشور چه ساده دچار چالش می‌شود و آنهایی که باید پاسخگو باشند نیستند.
نه پروازی به آسمان روا بود و نه‌راهی هموار بر زمین پیدا.
خیلی‌ها می‌گفتند حتی راهداری از یک برف روبی ساده نیز عاجز مانده، این روزها برف و البته مردم، مسئولین را به سخره گرفتند، آنچنانکه درکوچه و خیابان می‌شنیدیم که می‌گفتند نگاه کنید که مسئولین در نمک زدن و شن پاشیدن به زمین هم عاجزند.
ریل‌ها‌ی راه آهن نیز این چندوقت حال و روز خوشی نداشتند. گاه قطاری با تاخیر چند ساعته حرکت می‌کرد و گاه چند ساعتی متوقف می‌شد. آن هم بدون امکانات، بدون اندک تلاشی برای کاستن رنج مسافران معطل مانده در ترن‌ها‌ی به جای مانده از دهه‌ها‌ی قبل.

فرودگاهی که...
ماجرای فرودگاه‌های شهر به خصوص مهرآباد و امام

فرودگاهی که...
ماجرای فرودگاه‌های شهر به خصوص مهرآباد و امام هم که دیگر هیچ...
مردمی که در فرودگاه به امید پرواز فراخوانده شده بودند ساعت‌ها منتظر ماندند و بعد از این انتظارها با خبر مایوس کننده کنسلی پرواز مواجه می‌شدند، حتی بوده‌اند مسافرانی که سه ساعت روی صندلی هواپیما نشسته‌اند، اما بعد از این همه نشستن به آنها گفته‌اند اجازه پرواز داده نمی‌شود، درست... اما اینکه مسئولین توان مدیریت این موضوع را ندارند که آنها را بی دلیل در فرودگاه‌ها به امید پرواز، ساعت‌ها معطل نکنند را چه باید گفت؟
عکس‌های منتشر شده، توریست‌های خارجی از همه جا بی خبر را نشان می‌دهد که به ناچار باید روی زمین فرودگاه بخوابند و مسافران داخلی که از انتظار کلافه شده‌اند.

توصیه و عذرخواهی به جای راهکار
در این بین اما تنها چیزی که از مسئولین می‌شنویم توصیه است. توصیه‌هایی به این معنا که این پیشامد را باید خود مردم مدیریت کنند(!) درست مثل حسین مقیمی استاندار تهران که می‌گوید: «توصیه می‌کنیم شهروندان از مسافرت‌های غیرضروری خودداری کنند و در استفاده از گاز نهایت صرفه‌جویی را داشته باشند تا مشکل خاصی پیش نیاید.» و ادامه داده: «از شهروندان درخواست می‌کنیم از مسافرت در مسیرهای کوهستانی به‌دلیل احتمال بهمن خودداری کنند و هشدارهای لازم را که وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهور اعلام می‌کند، مدنظر داشته باشند.»
و البته مسئولانی هم هستند که اگرچه راهکاری ارائه نمی‌دهند اما توصیه‌ای هم ندارند و راه درمان را در عذرخواهی از مردم می‌دانند.
نمونه‌اش عذرخواهی پلیس و تاکسیرانی از مردم که گفته‌اند با توجه به گرفتار شدن مردم در راه‌ها درپی بارش برف و همچنین بروز مشکلات تردد شهروندان در رفت و آمدشان، بابت کم کاری تاکسی‌ها، مسئولان مربوطه و تاکسیرانی از مردم عذرخواهی می‌کنیم.
علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی هم گفته: با توجه به برودت هوا و یخبندان معابر سطح شهر، عبور و مرور به کندی انجام می‌شود. همین مسئله زمان سفر را افزایش داده و مدت انتظار مسافر در ایستگاه‌های تاکسی افزایش می‌یابد
عزیز صدرنژاد رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر کرج هم به عذرخواهی بسنده کرده است. از این دست توصیه‌ها و عذرخواهی‌های بدون راهکار و عمل زیاد است.

وزیر راه؛ مسئول اما بی خیال!
جاده باشد یا راه‌آهن، حمل و نقل بین شهری باشد یا پروازهای فرودگاهی... همه می‌دانند بی‌تردید یکی از مسئولین وضع امروز کسی جز وزیر راه و شهرسازی نیست. عباس آخوندی کسی که عادت دارد تا به دلیل رخدادهای ناگوار مرتبط با راه، ابراز تاسف کند، ولی عذرخواهی هرگز.
او درباره اتفاقات اخیر بازهم با خونسردی وصف ناپذیری تنها به امید و حل مشکلات گوناگون موجود اشاره کرده و گفته: «مردم هشدارهای پلیس‌ راه و سازمان راهداری را در این روزهای برفی جدی بگیرند. خوشبختانه پروازهای ورودی و خروجی به فرودگاه مهرآباد نیز از ساعاتی قبل آغاز و شرایط دید در پروازهای ورودی بهتر و از جهت فنی نیز امکان فرود فراهم شده است. در حمل ‌و نقل ریلی مسافری مشکل جدی رخ نداد؛ مردم حتماً تجهیزات، زنجیر چرخ و یخ‌شکن همراه داشته باشند تا گرفتار نشوند؛ زیرا بی‌توجهی 10 درصد مسافران عبوری موجب گرفتاری 90 درصد دیگر نیز می‌شود.» این در حالی است که برای نمونه، در برف اخیر قطار یزد به تهران ساعت‌ها حوالی قم گرفتار شده بود و مردم بدون آب و غذا مانده بودند.

اظهارات آخوندی و یک نتیجه!
وقتی اظهارات آخوندی را کنار هم می‌گذاریم، می‌شود به این نتیجه رسید که انگار همه جای شهر و کشور آرام است و هیچ خبری از مشکلات راه برای مردم پیش نیامده. آن میزان هم که مشکل ساز شده به دلیل بی توجهی 10 درصد از مسافرانی بوده که موجب گرفتاری 90 درصد دیگر هم شده‌اند!
اما وزیر راه از جمله وزرایی است که از همان دولت یازدهم نیز به او انتقادات زیادی وارد می‌شد، انتقاداتی که بخشی از آن به ظاهر سیاسی بود مثلا راجع به هواپیمای بوئینگ و... اما برخی دیگرهم انتقاداتی مردمی بودند و حالا ناکارآمدی جناب وزیر راه در ماجرای برف و یخبندان اخیر بار دیگر نام وی را بر سر زبان‌ها‌انداخته است. تا جایی که خیلی‌ها بیشتر از گذشته به این نتیجه رسیده‌اند که آخوندی بیشتر یک تئوریسین توسعه است تا وزیری عملگرا.
اما در کنار نا کارآمدی وزیر راه، نکته عجیب تر و شاید تاسف بارتر، سکوت نمایندگان مجلس در قبال اتفاقات این چند روزه است. انگار که نه از عدم رسیدگی و کنترل اوضاع موجود ناراضی‌اند و نه دل‌شان می‌خواهد حتی عباس آخوندی را در این ماجرا مورد بازخواست و پرسش قرار دهند؟ اما آیا این عدم سوال از آخوندی را باید به حساب این گذاشت که چون مجلس دهم راه و رسم حمایت از دولت را برگزیده و نمی‌خواهد برای حسن روحانی و وزرایش دردسر درست کند، ترجیح داده تا به خاطر شرایط امروز که وزیر راه باید پاسخگویش باشد سکوت اختیار کند؟

کندی دولت
سهیلاجلودارزاده عضو فراکسیون امید و نایب رئیس کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه در ارتباط با حوادث غیر مترقبه باید همه نهادها با هم همکاری کنند، به آفتاب یزد می‌گوید: « بارش این برف بعد از 15 سال نشان دادکه دولتها قدرت لجستیکی مدیریت چنین اتفاقاتی را به دلیل کمبود امکانات ندارند، اما طبیعی است در جاهایی که حتی بحث جان انسان‌ها مطرح است باید پیش‌بینی‌ها از قبل شود.»
وی درارتباط با سکوت فراکسیون امید در قبال ناکارآمدی‌های امروز دولت گفت: «در چنین شرایطی باید بسیاری از نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خودشان باشند و حتی بسیاری از نمایندگان نیز خودشان در این مسیرها ساعت‌ها معطل ماندند.»
جلودارزاده در پاسخ به این سوال ما که چرا از آخوندی سوال نمی‌کنید یا تذکری به او نمی‌دهید اظهارداشت: « جمعی از نمایندگان نامه‌ای را به منظور تذکر به وزیر کشور تنظیم کرده‌اند که در آن نامه به عدم آمادگی کامل در قبال این موضوع اعتراض شده است.» وی درباره اینکه چرا به عباس آخوندی تذکر نمی‌دهید گفت: « ستاد مدیریت بحران کشور به وزارت کشور مربوط می‌شود و به نظر می‌رسد که وزارت کشور دراین زمینه مسئولیت رسمی بیشتری داشته است. »
این نماینده مجلس همچنین درباره اینکه آیا قرار است از وزیر راه دراین ارتباط سوال کنید؟ می‌گوید: «می‌توان به منظور خیرخواهی وزیر راه، این کار را انجام داد چون مسامحه با یک فرد مسئول، گناه کبیره است و انتقاد در هرزمانی که لازم است باید انجام شود تا جلوی سهل انگاری‌ها و کوتاهی‌ها گرفته شود و اگر چنین کاری صورت نگیرد، هم ما مسئولیم و هم آن مسئول خطاکار. »
جلودارزاده درباره اتفاقاتی که دراین چند سال گریبان وزیرراه و شهرسازی را گرفته است، گفت: «من فکر می‌کنم که بدنه دولت کند حرکت می‌کند و اگر فشاری نباشد در معرض بی تفاوتی قرار می‌گیرد. باید از درون دولت این موضوع آسیب شناسایی و رفع شود.»

بقیه هم دادشان درآمد
اما عملکرد آخوندی دراین میان آنقدر ضعیف بوده است که حتی پای قوه قضائیه را به میان کشیده تا حدی که دادستان کل کشور گفته به اتفاقات اخیر و بی نظمی‌های به وجود آمده به دلیل برف درصورت لزوم ورود پیدا می‌کند و قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم با اشاره به بازدید خود از فرودگاه امام خمینی(ره) و نتیجه بررسی‌های صورت گرفته اظهار داشته: «شاهد تاخیر چندین پرواز و سرگردانی مسافران بودیم.»
وی با اشاره با ساعت‌ها معطلی مسافران ایرانی و خارجی در فرودگاه امام خمینی (ره) تصریح کرد: «در این خصوص به کلیه ایرلاین‌ها تذکر جدی داده شد که پروازهای برنامه‌ای امروز باید بدون تاخیر و سر وقت مقرر انجام شود و همچنین پروازهای قبلی که تاخیر داشتند، باید به سرعت برای آنها پرواز جایگزین درنظر گرفته شود.» قاضی سراج حتی با اشاره به صدور دستورات لازم در رابطه با برف روبی پارکینگ‌ها و معابر پیرامون فرودگاه افزود: «اقدامات صورت گرفته کافی نبوده و نسبت به تسریع در پاکسازی و برف روبی تذکر لازم داده شد.»
حتی ضرغامی هم در کانال تلگرامی اش به کنایه نوشته است :« شاید مشکلات جدی مردم در فرودگاه امام خمینی(ره)، مشکل وضعیت پارکینگ مهرآباد، سرویس‌های خدماتی، اطلاع رسانی و نوسانات شدید قیمت بلیت و... در این نظام مدیریتی قابل حل نباشد. حداقل «پنجره‌ها را نپوشانید» تا بیرون را ببینیم!
استیضاح وزیر هم چاره ساز نیست، چون رای نمی‌آورد. اجمالاً صرفاً خواهش می‌کنیم! »

استعفا؛ تنها راه؟
آخوندی چه خوش‌مان بیاید چه نه، عملکرد قابل دفاعی نداشته است. او در قبال نقص‌های فنی هواپیماها یا خارج شدن قطارها از ریل و جان باختن شهروندان، آنچنان پاسخگو نبوده است. اما اینکه در قبال یک اتفاق ساده‌ای مثل بارش برف نیز نتواند چاره‌ای بیندیشد و در قبال آن تا این حد فشل و سست عمل کند جای پرسش فراوان دارد و باید گفت با این اوصاف اگر مجلس نه عزم استیضاح و نه قصد سوال از آخوندی را داشته باشد و برای مقاصد سیاسی، سکوت پیشه کرده و بر مطالبه مردم پشت کند، عباس آخوندی برای بازسازی وجهه خود نزد مردم، بهتر است خود دست به استعفا بزند تا الگویی برای سایر وزرای ناتوان شود.