تغییرات لایحه چه بود که نمایندگان راضی شدند؟.

آفتاب اقتصادی- گروه خبر: سرانجام پس از رد شدن کلیات لایحه بودجه 97- که اتفاقی بی‌سابقه بود-کلیات آن برای دومین بار در هفته جاری به رای گذشته شد و نمایندگان با 182رای موافق، 73 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 262 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس با کلیات بودجه 1397 کل کشور موافقت کردند و وارد جزئیات شدند. کلیات بودجه سال 97 کل کشور، یکشنبه این هفته در مجلس مورد مخالفت نمایندگان قرار گرفت و به کمیسیون تلفیق بودجه بازگشت؛ اعضای این کمیسیون در روزهای یکشنبه و دوشنبه این هفته بودجه 97 را بار دیگر در کمیسیون تلفیق مجلس بررسی و نهایی کردند.اعضای کمیسیون تلفیق مجلس تغییراتی را در گزارش قبلی خود در مورد بودجه 97 اعمال کردند که این تغییرات را می‌توان در چند بخش شامل یارانه نقدی، کاهش انتشار اوراق، تغییر اعتبارات استانی آموزش و پرورش به اعتبارات ملی، حذف ردیف انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران و تسویه حساب با تامین اجتماعی دسته بندی کرد.سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در این باره گفت: در بخش یارانه‌ها دولت پیشنهاد 23 هزار میلیارد تومان برای خانوار، 7 هزار میلیارد تومان برای کمک به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و کاهش فقر و 3.7 هزار میلیارد تومان هم برای بخش سلامت و 3.3 هزار میلیارد تومان نیز برای یارانه نان و خرید تضمینی گندم داد.وی تاکید کرد: نمایندگان مسائل و نظراتی را مطرح کردند که در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفت. بنابراین عدد 23 هزار میلیارد تومان به 30هزار میلیارد تومان و سقف اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها از 37 هزار میلیارد تومان به 44 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. این موضوع بدین معنی است که افرادی که تحت پوشش کمک‌یارانه‌ای در هدفمندی یارانه‌ها قرار می‌گیرند به میزان 10 تا 12 میلیون نفر افزایش یافته‌اند. حتی کمیسیون تلفیق این اختیار را به دولت داده است که تا 41 هزار میلیارد تومان هم بتواند در این زمینه مانور دهد. یوسف نژاد اظهار کرد: حجم انتشار اوراق مشارکت برای دولت در حدود 20 هزار میلیارد تومان کاهش یافته که این نکته مثبتی است. ضمن اینکه پاداش بازنشستگی آموزش و پرورش افزایش پیدا کرد.

موافقان در مورد بودجه نباید سیاسی کاری شود
گفتنی است پیش از رای گیری، مخالفان و موافقان به اظهارنظر پرداختند. نماینده مردم تهران در مجلس در موافقت با لایحه گفت: ما باید توجه داشته باشیم که امروز نظام جمهوری اسلامی ایران نیازمند عملکرد فراملی است، اقدام ما نباید در موضوع بودجه زیر لوای سیاسی کاری قرار گیرد.سیده فاطمه ذوالقدر گفت: مهم ترین ویژگی بودجه 97 این بود که بودجه‌ریزی عملیاتی و افزایش مشارکت بخش خصوصی برای رهایی از اقتصاد دولتی مورد توجه قرار گرفته است.وی افزود: خوشبختانه افزایش حامل‌های انرژی مورد تایید کمیسیون قرار نگرفت، همچنین خوشحالیم که موضوع ملی شدن اعتبارات آموزش و پرورش با نگاه عدالت‌محور که برای نخستین بار سهم بیش از 10 درصد بودجه را به خود اختصاص داد محقق شده است که این موضوع موجب پرهیز از عدم‌پرداخت حقوق معلمان، حق‌التدریسان و پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته خواهد بود.



جلوگیری از افزایش قیمت‌ها
نماینده مردم بوانات نیز در موافقت با لایحه گفت: دو برابر شدن بودجه امنیت از منابع صندوق توسعه ملی جزو افتخارات مجلس است و نباید به آن ایراد گرفت.رحیم زارع اظهار داشت: در بودجه 97، از افزایش هر گونه تعرفه‌ای که مردم به آن نیاز دارند مانند قیمت آب، گاز، گاز صنعتی، کشاورزی و خانگی در بودجه جلوگیری شده است.نماینده بوانات با بیان اینکه کشور در وضعیت رکود است، گفت: منطقی بود قیمت بنزین افزایش می‌یافت اما کمیسیون تلفیق شرایط کشور را در نظر گرفت.وی اظهار داشت: بودجه آموزش و پرورش از 42 هزار میلیارد تومان به 47 هزار میلیارد تومان افزایش یافت که این اقدام مثبتی است.

تمامی درآمدهای دولت در سال ۹۷ به خزانه واریز می‌شود
نایب رئیس کمیسیون عمران هم در موافقت گفت: در لایحه بودجه حقوق کم درآمدها بیشترین افزایش و حقوق بالای ۵ میلیون تومان بدون افزایش حقوق خواهد ماند. البته باید برای قضات و هیئت‌های علمی در صحن علنی مجلس تصمیم گیری کنیم. مجید کیانپور گفت: کمیسیون تلفیق به پاداش پایان خدمت فرهنگیان توجه خوبی کرده و ۵۲۰۰ میلیارد تومان برای این کار اختصاص داده که اقدام عقلایی است. همچنین دو برابر کردن مبلغ همسان سازی حقوق بازنشستگان یکی از اقدامات خوب کمیسیون تلفیق است.به گفته وی تمامی درآمدهای دولت در سال ۹۷ به خزانه واریز می‌شود.وی ادامه داد: افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ویژه نرخ بنزین نیز براساس مصوبات کمیسیون تلفیق متوقف شد که از دیگر اقدامات خوب کمیسیون تلفیق است.

مخالفان بی‌توجهی به رشد شتاب علمی
اما نماینده مردم دماوند جزو مخالفان لایحه بود و در نطق خود گفت: در بودجه 97 به رشد شتاب علمی و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و همچنین قضات محاکم بی توجهی شده است که امیدواریم در بررسی جزییات این اشکال رفع شود.قاسم میرزایی نیکو گفت: بذل و بخشش از صندوق توسعه ملی و تغییر اساسی در ارقام و عدم کارشناسی این ارقام به موارد غیراولویت دار یکی از ایرادات ما به بودجه است.وی ادامه داد: بودجه آبخیزداری، کشاورزی، ریزگردها و محیط زیست تغییر کرده و توجه به سمت بودجه صدا و سیما یا مسائل غیرضرور و غیر مرتبط با نان شب مردم پیش رفته است.

افزایش درآمدهای مالیاتی منطقی نیست
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در مخالفت گفت افزایش ۱۱ درصدی درآمدهای مالیاتی طبق آنچه که در بودجه ۹۷ آمده است در شرایط اقتصادی فعلی منطقی نیست.حسینعلی حاجی دلیگانی گفت: در شرایطی که افزایش تولید، کاهش هزینه و عدم وابستگی به نفت و کاهش خام فروشی از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی است، صادرات روزانه ۲.۵ میلیون نفت خام چه توجیهی دارد؟ چرا باید خام فروشی شده و بنزین وارد کنیم آن‌هم در شرایطی که پالایشگاه ستاره خلیج فارس پیشرفت ۹۵ درصدی داشته و ظرفیت تولید ۳۶ میلیون لیتر بنزین را در روز دارد اما فاز اول و دوم آن به خاطر نیاز ۳۰۰میلیون یورویی معطل مانده است و تکمیل نمی‌شود.

بودجه ۹۷ مبتنی بر عملکرد نیست
یک عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه هم در مخالفت با لایحه گفت: اساس بودجه ریزی عملیاتی مبتنی بر حسابداری و بهای تمام شده است. ما باید مبتنی بر فرم‌ها و استانداردها بودجه را تهیه کنیم. اما متاسفانه در این بودجه قابل ملاحظه نیست. این بودجه مبتنی بر عملکرد نیست. ‌هادی قوامی گفت: در بحث هدفمندی یارانه‌ها نیز ۱۰هزار میلیارد تومان افزایش داشتیم که البته باز هم ۲۰میلیون نفر باید حذف شوند تفاوتی بین ۲۰میلیون و ۳۰میلیون نفر از نظر آثار اجتماعی و اقتصادی وجود ندارد و اگر کلیات تایید شود حتما باید در تبصره۱۴ گفته شود که این نکته مورد ملاحظه قرار گیرد.

دفاع نوبخت از اصلاحات بودجه
پس از اظهارنظر موافقان و مخالفان رئیس سازمان برنامه و بودجه با دفاع از برخی اصلاحات انجام شده روی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق اظهار داشت: در کمیسیون تلفیق مقرر شد تغییراتی در بحث هدفمندی یارانه‌ها و تبصره 14 لایحه بودجه انجام شود و دولت با آن موافق است و در پرداخت یارانه‌ها به خانوارهای نیازمند از ابتدای سال 97 مشکلی وجود ندارد.نوبخت تاکید کرد: ما می‌توانیم در همین راستا منویات مجلس را مد نظر قرار داده و پرداخت یارانه‌ها به خانواده‌های نیازمند را طبق نظر مجلس انجام دهیم.رئیس سازمان برنامه و بودجه کاهش انتشار اوراق مشارکت را از دیگر اصلاحات انجام شده برشمرد و گفت: از کمیسیون تلفیق به دلیل اینکه سقف انتشار اوراق مشارکت را به آنچه که دولت در لایحه مد نظر قرار داده بود، بازگرداند، باید تشکر کرد.

سخنان لاریجانی پس از تصویب کلیات
پس از تصویب کلیات، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در موضوع یارانه‌ها تلاش شده به همه افراد نیازمند توجه شود و یارانه به همگی تعلق گیرد.علی لاریجانی گفت: از تلاش‌های تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق و اعضای این کمیسیون قدردانی می‌کنم.وی افزود: طبق آیین‌نامه مجلس، براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، اگر نمایندگان به کلیات بودجه رای نمی‌دادند، دولت باید بودجه یک یا دو دوازدهم را ارائه می‌کرد.وی تصریح کرد: در موضوع یارانه‌ها تلاش شده که به همه افراد نیازمند توجه شود و این یارانه به آنان تعلق گیرد.

مجوز مجلس به دولت برای برداشت
۵۰ درصد از حساب ذخیره ارزی
لازم به ذکر است پس از تصویب کلیات، نمایندگان مجلس وارد بررسی جزئیات شدند. بر همین اساس، آنان طی مصوبه ای به دولت اجازه دادند در صورت کاهش منابع حاصل از صادرات نفت ۵۰ درصد از حساب ذخیره ارزی برای تامین مابه‌التفاوت حاصل‌شده برداشت کند.
به گزارش خانه ملت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با بند (ج) این لایحه با 149 رای موافق، 34 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.بند (ج) به شرح زیر است: چنانچه منابع دولت از محل صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال 1397 کمتر از یک میلیون و هفت هزار و یکصد و چهارده میلیارد و چهارصد و سه میلیون (1.007.114.403.000.000) ریال شود، به دولت اجازه داده می‌شود از محل پنجاه‌درصد(50درصد) منابع حساب ذخیره ارزی برای تامین مابه‌التفاوت حاصل‌شده اقدام کند.

۳ درصد درآمد نفتی به استان‌های نفت‌خیز و کمتر توسعه یافته اختصاص می‌یابد
نمایندگان مردم در خانه ملت همچنین بانک مرکزی را موظف به پرداخت سه درصد از کل صادرات نفت و میعانات گازی به استان‌های نفت‌خیز، گازخیز و کمتر توسعه یافته کردند.در بند الف تبصره 1 آمده است: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران باید در طول سال و متناسب با وصول منابع بلافاصله نسبت به واریز این وجوه (منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز) و سهم ۱۴.۵ درصد شرکت ملی نفت ایران از کل صادرات نفتی و میعانات گازی (معاف از تقسیم سود سهام عدالت) و همچنین سهم سه درصد استان‌های نفت‌خیز، گازخیز و کمتر توسعه‌یافته طبق جزء ۳ بند الف ماده ۲۶ برنامه ششم موضوع ردیف درآمدی ۲۱۰۱۰۹ جدول شماره پنج این قانون اقدام کند.

تاجگردون خبر داد: توافق ضمنی دولت و مجلس درباره عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ گفت دولت و مجلس توافق ضمنی درباره عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی دارند.غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مخالفت کمیسیون تلفیق با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، اظهار کرد: دولت اصراری بر افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی ندارد و تقریبا توافق ضمنی در این باره صورت گرفته است.وی افزود: البته دولت به دنبال این است که مجوزی داشته باشد که اگر زمانی شرایط مناسب بود و خواست قیمت‌ها را بالا ببرد این اختیار را داشته باشد که به نظرم دولت به استناد قانون هدفمندی این اختیار را دارد و نیاز به مصوبه جدید مجلس نیست و فکر می‌کنم دولت هم با این روش اجمالا موافق باشد.