عبور از روحانی به معنای بازگشت به قالیباف نیست

محمدعلی ابطحی، معاون پارلمانی دولت اصلاحات با اشاره به اینکه «عبور اصلاحات» شعاری است که به عمق جامعه نرفته است، گفت: «دلخوری همیشه وجود دارد ولی گذر از آن امکان‌پذیر نیست، چون با گذر از آن، چیز بهتری به جامعه تزریق نمی‌شود».
در ادامه بخش‌هایی از گفت‌وگوی او با نامه نیوز را می‌خوانید: *‎به نظر مهمترین اصل در شرایط فعلی و همیشه این است که موضع‌گری‌های خالی از فریب داشته باشیم. به نحوی که مواضع ما در فضاهای اجتماعی، موج‌سواری تلقی نشود. در همین اتفاقات اخیر یا شاید در بعضی اتفاقات دیگر، عده‌ای تصور می‌کردند که اصلاح‌طلبان درصدد تغییر یا براندازی نظام و ایجاد یک نظام جدید به‌جای جمهوری اسلامی ایران هستند. باید
به صراحت به این‌ها گفت که اینطور نیست و اصلاح‌طلبان چنین نیستند.‎* ‎وقتی ما در انتخابات شرکت می‌کنیم یعنی به براندازی نظام فکر نمی‌کنیم. برانداز نظام کسی است که اصلا انتخابات نمی‌پذیرد. حتی ‎رهبری گفته‌اند آنهایی که نظام را قبول ندارند پای صندوق بیایند، نگفتند آن کسانی که به فکر براندازی هستند. یعنی آن کسی که در فکر براندازی نظام است، اصلا نمی‌آید.
‎*اصلاح‌طلبی وقتی می‌گوید وارد انتخابات شویم، یعنی می‌خواهم بروم انتخاب کنم که باز اصلاح کنیم. به نظر من این را باید شفاف تر مطرح کرد. ادامه تصور نادرست سبب می‌شود که برخی در بحران‌ها تصور کنند اصلاح‌طلبی نیز برای براندازی پشت سر آن‌هاست. باید بدانند که این طور نیست و دنبال کار خود بروند.


‎ *جریان رقیب حتی فهم این را ندارد که بداند حذف اصلاح‌طلبی چقدر در درازمدت به کشور آسیب می‌رساند. آن‌ها به قدرت نگاه می‌کنند و اغلب از این‌که جریان اصلاح‌طلب حتی توسط جریان برانداز تضعیف می‌شود، خوشحال هستند.
*‎متاسفانه در جبهه اصولگرا، عقلای خیلی تصمیم‌گیرنده نیستند. یعنی تندروها هستند که فضای فرهنگی و سیاسی را اداره می‌کنند.
*‎آن‌هایی که می‌گویند عبور از روحانی، باید بدانند که عبور از روحانی به معنای بازگشت به قالیباف نیست. این تصور غلطی است که اصولگرایان تندرو در ذهن خودشان ایجاد کرده‌اند.
‎*زمینه ناامیدی از روحانی زیاد است و تنها توصیه‌ام به آقای روحانی و دستگاه‌های دولتی این است که تلاش کنند تا زمینه‌های نا امیدی کم شود. قبل از مصاحبه اخیر آقای روحانی توییت کردم که کافی است آقای روحانی وعده‌های انتخاباتی خود را محور قرار دهد. تشکیلات دولت از وعده‌هایش گذشته، کابینه کابینه‌ای نیست که آقای روحانی در انتخابات می‌‌گفت، نظرات آقای روحانی در کابینه تنهاست، غریب است و کسی نیست که آن‌ها را عملیاتی کند. این‌ها همه به آقای روحانی آسیب می‌زند.