نقش حیاتی احزاب در ایجاد جهان عاری از خشونت


بيست و نهمين نشست کميته دايمي‌کنفرانس بين‌المللي احزاب آسيايي در سالن اجلاس سران در حال برگزاري شد. در اين نشست رئيس دوره‌اي خانه‌ احزاب تاکيد کرد: احزاب مي‌توانند دولت‌ها را در رسيدن به جهاني عاري از خشونت ياري کنند. حسين کمالي گفت: احزاب مي‌توانند دولت‌ها را در رسيدن به جهاني عاري از خشونت ياري کنند.
وي افزود: در جهاني که خشونت و تروريست در آن نقش اساسي دارد، اجلاس‌‌‌‌هايي که در همزيستي مسالمت‌‌آميز و ساخت جهاني عاري از خشونت برگزار مي‌شود، داراي اهميتي زياد است.دبيرکل حزب اسلامي‌کار با بيان اينکه احزاب ايران معتقدند در سايه دوستي‌ها و تبادل‌نظرها مي‌توانيم به وفاق دست يابيم و خشونت را از بين ببريم، اظهار داشت: اين کنفرانس نشاندهنده دغدغه همه ما در شرايط مساعد براي کاهش تنش‌‌‌هاي مذهبي و رويارويي با افراط‌گرايي و توسعه همکاري‌‌هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي است. وي افزود: اين کار جز با همکاري احزاب سياسي و دولت‌هاي آنها امکانپذير نيست. ما بايد به سمت خلع سلاح جهاني حرکت کنيم.
نقش زنان در مبارزه با افراطي‌گري 
همچنين معاون رئيس جمهوري در امور زنان و خانواده گفت: زنان مي‌توانند با ارائه ايده مقاوم در عرصه مبارزه با افراطي گري و خشونت تاثير گذار باشند. معصومه ابتکار گفت: سياستمداران بايد به اين نکته توجه کنند که توجه به نگاه‌ها و افراد مختلف در اين زمينه مهم است و احزاب سياسي بايد کمک حال دولت‌ها و در بين گروه‌هاي مختلف باشند و از مشکلات مختلف در زمينه‌هاي گوناگون جلوگيري کنند. لذا نقش احزاب سياسي براي رسيدن به اين هدف مي‌تواند يکي از اساسي‌ترين نقش‌هاي آن‌ها در زمينه‌هاي مختلف مذهبي باشد و ايران يکي از نمونه‌هاي موفق در اين زمينه است.
معاون رئيس جمهوري در امور زنان و خانواده ادامه داد: در آستانه سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي‌هستيم و يکي از اتفاق‌هاي خاصي بوده که رخ داده است. بنابراين احزاب سياسي بايد از اين اتفاقي که توسط بنيانگذار کبير انقلاب اسلامي‌افتاد استفاده کنند و برنامه‌هاي خود را پيش ببرند. برنامه‌هاي احزاب بايد به شکلي باشد که مردم سالاري ديني در آن مورد توجه قرار گرفته باشد و برنامه‌هاي اينها تاثيرگذار است. برنامه‌هاي مختلفي ديده شده که کشورهاي مختلف به نام مذهب و دين متاسفانه خشونت و ترور را گسترش داده‌اند و باعث از بين رفتن مردان و زنان در جهان شده‌اند. اين باعث محدوديت‌هاي زيادي در کشورهاي جهان شده است و به عنوان نمونه يکي از اين‌ها داعش است که به نام مذهب خشونت را گسترش داده است و به نام ا... اکبر افراد بيگناه زيادي را مي‌کشند.
نيازمند گفت‌وگو براي ايجاد صلح 
از سوي ديگر رئيس کميته دائمي‌کنفرانس احزاب آسيايي تاکيد کرد: ايران و عربستان مي‌توانند مذاکرات اوليه را با هم انجام دهند تا جدايي بين آنها از بين برود و نزديکي به وجود آئيد براين اساس اميدواريم براي رسيدن به صلح ايران و عربستان دور ميز مذاکره بنشينند تا به صلح دست يابند. ونشيا گفت: ما احزاب آسيايي مي‌خواهيم از همديگر حمايت کنيم. آنچه روشن است جمع شدن احزاب آسيايي در اين زمان، نقطه عطفي تا با همکاري‌هاي ايجاد شده مشکلات حل شود.وي با بيان اينکه پس از پيروزي انقلاب اسلامي‌احزاب شروع به کار کردند به طوري که امروز ايران مي‌تواند نقش مهمي‌در به وجود آوردن صلح ايفا کند، اظهار داشت: از اين رو ايران مي‌‌تواند با حضور احزاب آسيايي به صلح جهاني کمک کند، جا دارد از رهبر ايران، رئيس‌جمهور و همچنين رئيس مجلس که حمايت‌هاي خود را از احزاب سياسي اعلام کردند تشکر کنيم.رئيس کميته دائمي‌کنفرانس احزاب آسيايي به توافق هسته‌اي ايران اشاره و تصريح کرد: ۱۲ سال مذاکرات زيادي برگزار تا در نهايت منجر به توافق هسته‌اي شد و امروز نيز بايد اعلام کرد ايران در زمينه هسته‌اي به تعهدات خود عمل کرده است و در اين زمينه رئيس‌جمهور روحاني و مقامات ايران مديريت‌هاي خوبي انجام دادند.
راهکارهاي رفع افراطي‌گري 
در همين رابطه رييس اجلاس بيست و نهمين کنفرانس بين‌المللي احزاب آسيايي از حمايت مقامات ارشد ايران از اين کنفرانس خبر داد و گفت: بدون شک راه ابريشم مي‌تواند مسيري را براي اهداف ما باز کند چراکه ملت‌هاي آسيايي را از غرب آسيا به شرق آسيا متصل مي‌کند.حسن غفوري فرد با بيان اين که کنفرانس ويژه راه ابريشم موقعيت‌هاي جديدي را براي بيش از ۳۰۰ حزب فعال در اين کنفرانس به جهت همکاري‌ها و گفت‌وگوهاي بيشتر فراهم مي‌آورد، گفت: اتحاديه‌هاي مشابهي در آفريقا و آمريکا وجود دارند، که اين نشان مي‌دهد احزاب مي‌توانند در قالب اين قبيل اتحاديه‌ها همکاري‌هاي سياسي با يکديگر داشته باشند که اين مي‌تواند منجر به تقويت روابط و همکاري‌هاي کشورهاي آسيايي هم شود. وي با اشاره به نقش موثر احزاب در مقابله با افراط گرايي و کاهش تنش‌هاي افراط گرايي و چگونگي مقابله با اين تنش‌ها براي يافتن راهکاري در اين ارتباط گفت: نقش راه ابريشم در اين زمينه نقش مهمي‌است و مي‌تواند کمک حال اين نشست باشد.
غفوري فرد با بيان اين که راه ابريشم ملت‌هاي مختلف آسيايي را به هم اتصال داده و توانسته غرب آسيا را به شرق آسيا و چين اتصال دهد و اين جاده باعث شده که بحث‌هاي فرهنگي که در کنار اين راه قرار دارند تبادل نظر داشته باشند عنوان کرد: حضور اين عزيزان موضوعات اقتصادي و سياسي را مي‌تواند در خود جاي داده و کمک حال ما باشد. براي رسيدن به اين هدف با دبيرکل کنفرانس احزاب آسيايي مذاکراتي داشتيم و تصميم گيري‌هاي اوليه شده است. مرحوم‌هاشمي‌رفسنجاني از اين نشست‌ها استقبال مي‌کرد و همچنين صحبت‌هايي با علي لاريجاني رئيس مجلس شد و او نيز حمايت خود را از اينگونه برنامه‌ها اعلام کرد.
جاده ابريشم، جاده صلح باشد
و اما دبيرکل حزب موتلفه گفت: منطقه غرب آسيا امروز نيازمند تلاش جمعي براي رسيدن به صلح پايدار است. محمدنبي حبيبي اظهار کرد: جمهوري اسلامي‌ايران پس از انقلاب اسلامي‌در سخت‌ترين شرايط مسير صلح و دوستي و همگرايي جمعي را به سمت رشد و توسعه در زمينه‌هاي مختلف پيموده است. ما بيشترين انتخابات را با بالاترين ميزان مشارکت در منطقه برخوردار هستيم و در اين محيط سياسي احزاب در جمهوري اسلامي‌نقش ارزنده‌اي را در پيشبرد اهداف کشور داشته‌اند.وي گفت: حزب موتلفه اسلامي‌همانطور که 54 سال پيش با حضور امام خميني (ره) تشکيل شد، امروز هم با همان اهداف در مسير خود ادامه داده و خواهد داد. اعتقاد راسخ داريم در سطح داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي نيازمند گفت‌وگوي بيشتر و تبادل تجربه و همکاري سازنده با احزاب سياسي کشورهاي مختلف از جمله آسيا هستيم تا الگوهاي روزآمد را براي تحقق زندگي بهتر فراهم کنيم.دبيرکل حزب موتلفه اسلامي‌ادامه داد: منطقه غرب آسيا امروز نيازمند تلاش جمعي براي رسيدن به صلح پايدار است.وي با اشاره به مساله فلسطين نيز تصريح کرد: مردم فلسطين همچنان با اقدامات نژادپرستانه رژيم جعلي صهيونيستي مواجهند و ما معتقديم کشورهاي منطقه مي‌توانند براي احقاق حق اين مردم اقدامات قابل توجهي را داشته باشند.حبيبي در ادامه به اهميت جاده ابريشم در جهت همگرايي و همکاري بيشتر کشورها در اين منطقه تاکيد کرد و گفت: جاده ابريشم مي‌تواند جاده صلح، ثبات و امنيت باشد.
مقابله با تلاش ترامپ 
معاون وزير خارجه نيز دراين نشست گفت: با وجود اجراي برجام از سوي ايران، دولت آمريکا از ابتدا بناي دشمني با توافق هسته‌اي را گذاشت و بخش‌هايي از آن را نقض کرد.
 سيدعباس عراقچي افزود: دولت ترامپ در بيانيه‌اي که اخيرا منتشر کرد، با لحني غيرديپلماتيک خواستار همراهي اروپايي‌ها براي نابودي توافق هسته‌اي شد. از اين رو لازم است احزاب آسيايي و شرکت‌کنندگان در اين کنفرانس به اين امر مهم توجه داشته باشند.وي از دبيرکل کميته دائمي‌کنفرانس بين‌المللي احزاب آسيايي براي حمايت قاطع وي از برجام و اعلام حمايت اين کميته از اين توافق قدرداني کرد.معاون ظريف تاکيد کرد: دولت ايران با هدف ايجاد اعتماد وارد مذاکرات براي رفع بحران ساختگي هسته‌اي شد و در جهت کاستن از بي‌اعتمادي توافقي برد ـ برد را پيش برد، توافقي که در چارچوب روابط ديپلماتيک در يک دهه اخير بي‌سابقه بوده است و شايد بتوان گفت تنها نکته مثبت در دهه‌هاي گذشته در غرب آسيا اين توافق بود.
وي گفت: مهمترين نقش کميته دائمي‌کنفرانس بين‌المللي احزاب سياسي آسيايي امکاني است که اين نهاد مي‌تواند براي انجام گفت‌وگو و شناخت متقابل بين ملت‌ها و رهبران سياسي کشورهاي آسيايي از طريق تشويق گفت‌وگو و همکاري‌هاي سازنده بين احزاب آسيايي فراهم کند.وي ادامه داد: همکاري احزاب آسيايي و تلاش آن‌ها براي گفت‌وگو و درک بهتر جوامع يکديگر بي‌ترديد مي‌تواند نقش مهمي‌در ايجاد تفاهم بين جوامع آسيايي داشته باشد و از اين طريق به جامعه بشري براي کنار زدن پارادايم سنتي که معطوف به قدرت و ائتلاف‌سازي‌هاي مخرب براي دشمن‌انگاري و حذف ديگران است، کمک کند.