همنشینی صمیمانه روحانی با زلزله زدگان


رييس‌جمهور که به استان کرمان سفر کرده بود، پس از سخنراني در جمع مردم سيرجان، چندين پروژه را افتتاح کرد و به ديدار مردم در مناطق زلزله زده گورک رفت، در جلسه اداري استان شرکت کرد و در پايان نيز در نشست خبري به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. 
حجت الاسلام حسن روحاني در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد مقابله با رقابت ناعادلانه بخش خصوصي با خصولتي‌ها گفت: بايد به بخش خصوصي و غير دولتي ياري کرد و از آنچه در اختيار بخش دولتي و خصولتي‌ها قرار دارد، بکاهيم و تأکيد زيادي دارم تا دولتي‌ها، بنگاه‌هاي اقتصادي خود را به بخش غيردولتي واگذار کنند، ضمن اينکه در بخش نيروهاي مسلح نيز در ملاقات اخير با مقام معظم رهبري، ايشان هم تأکيد داشتند که اين نيروها هم بايد بنگاه‌هاي اقتصادي خود را واگذار کنند، بنابراين، امروز اتفاق نظري در اين زمينه بين مسئولين وجود دارد و اميدوارم اين حرکت شامل رسانه‌ها و بخش خصوصي هم بشود.
وي مشارکت مردم در عرصه‌هاي مختلف را مورد تأکيد قرار داد و گفت: حضور و مشارکت مردم در انتخابات به اين معنا نيست که مردم پاي صندوق‌ها آمده و گزينه‌اي را انتخاب کنند و پس از آن تا 4 سال بعد همه امور را رها کنند، مردم حتماً بايستي نظرات و انتقادات خود را بيان کنند و در اداره امور کشور همکاري و مشارکت داشته باشند.
 رييس جمهور در اجتماع مردم سيرجان گفت: اين روزها براي ما يادآور دلاوري مردم شجاع سرزمين مان است. مردم ايران در چنين روزهايي به صحنه آمده و با ايثار و فداکاري، حکومت مورد نظر خودشان را بر مبناي شرع مقدس اسلام و راي و نظر مردم و حاکميت راي خودشان به نام جمهوري اسلامي‌ايران بنا نهادند.
رييس جمهور ادامه داد: اين شما مردم هستيد که در کنار دولت، پيشرفت ايران بزرگ را مقدور مي‌کنيد. بدون حضور، راي و نظر و حتي بدون انتقاد مردم، نمي‌توانيم مسير پيشرفت و سعادت را بپيماييم. امروز به منطقه و اطراف نگاه کنيم، کجا از ايران امن تر است. اين امنيت را شما مردم و با اتحاد و ايستادگي خود در کنار نيروهاي مسلح، امنيتي و انتظامي، ايجاد کرده ايد.
روحاني گفت: هر گروهکي مي‌خواهد از هر طرف کشور به داخل نفوذ کرده و ناامني ايجاد کند، مردم بيدار و هوشيار در مرزها و اقصي نقاط ايران با همکاري نيروهاي فداکار امنيتي ، نظامي‌و انتظامي‌از کشور حفاظت و حراست مي‌کنند.
رييس جمهور با تاکيد بر اينکه "در واشنگتن کسي فکر نکند مي‌تواند براي ملت بزرگ ايران تصميم بگيرد" گفت: شما امروز در واشنگتن به فکر مردم ايران افتاده و براي مردم ايران دلسوزي مي‌کنيد؟ اگر راست مي‌گوييد اموال مردم را که غارت کرده ايد، پس دهيد. شما سالها مردم ايران را در تحريم نگاه داشتيد، تحريم شما به نفع مردم بود يا به ضرر مردم؟ شما حتي دارو را هم بر روي مردم ايران تحريم و اموال مردم را هم چپاول کرديد، آيا شما مي‌توانيد بگوييد دلسوز مردم ايران هستيد؟!
وي افزود: آيا شمايي که در برابر مردم مسلمان ما ايستاده و آنها را تروريست مي‌دانيد مي‌توانيد حامي‌ملت ايران باشيد؟
رئيس جمهور اظهار داشت: آن روزي که متجاوزان بعثي به کشورمان حمله کرده و از سلاح شيميايي استفاده کردند و مردم بي‌دفاع ايران را مورد تاخت و تاز وحشيانه قرار دادند، هيچ کدام از شما به فکر ملت ايران نبوديد و اين خود ملت ايران بود که با ايثارگري، متجاوزان را از سرزمين ايران بيرون کرد.
روحاني تصريح کرد: امروز هم ملت ايران، براي استقلال، حاکميت ملي، امنيت، پيشرفت و استقامت در برابر دشمنان خود از هر روز ديگري آماده‌تر است.
رئيس جمهور همچنين گفت: به کرمان و سيرجان آمده‌ام تا بيش از 10 هزار ميليارد تومان طرح و پروژه را در اين استان افتتاح کنيم و اين در تاريخ استان‌هاي کشور، اقدامي‌کم‌نظير است که در يک روز 10 هزار ميليارد تومان در يک استان طرح و پروژه به بهره‌برداري برسد و در کنار اين افتتاح‌ها ، عمليات اجرايي طرحهايي با اعتبار بيش از 10 هزار ميليارد تومان آغاز خواهد شد.
وي گفت: از آغاز دولت يازدهم تا امروز در سطح استان کرمان 55 هزار هکتار زمين کشاورزي و باغي تحت سامانه نوين آبياري قرار گرفته و براي سال آينده 28 هزار هکتار ديگر تحت سامانه آبياري نوين قرار خواهد گرفت.
روحاني افزود: در زمينه کشت گلخانه‌اي در سطح استان کرمان نيز بايد با استفاده از آب کم و تلاش فراوان صادرات محصولات را افزايش داد و در اين استان سطح صادرات 10 ماهه امسال نسبت به 10 ماهه سال گذشته 10 درصد افزايش يافته است. رئيس جمهور به آغاز اختصاص بودجه اشتغال روستايي اشاره کرد و گفت: براي استان کرمان، 383 ميليارد تومان بودجه مقرر شده و 6 طرح اشتغال روستايي آغاز خواهد شد.
روحاني با اشاره به دو طرح مهم گفت: نخستين طرح اتصال راه‌آهن سيرجان به کرمان است. اين طرح براي پيشرفت استان و در زمينه حمل و نقل مواد معدني و ايجاد تحول در سيرجان و سطح استان مي‌تواند بسيار مؤثر باشد که با مشارکت بخش خصوصي و دولتي به انجام خواهد رسيد.
وي انتقال آب از درياي عمان به سيرجان را طرح ديگر دولت براي اين منطقه دانست و گفت: طراحي براي اجراي اين طرح انجام و سرمايه‌گذاري و فاينانس آن توسط بخش خصوصي و دولتي آغاز شده و دولت متعهد مي‌شود تا مشکلات بانکي اين طرح بسيار مهم را برطرف کند و اجرايي شدن آن مي‌تواند ضمن تأمين نياز مردم، در حوزه صنعت استان کرمان و شهرستان سيرجان تحول ايجاد کند.
رئيس جمهور تصريح کرد: تلاش دولت اين است که در طول دولت دوازدهم هم پروژه راه‌آهن به افتتاح برسد و هم آب از درياي عمان به سيرجان منتقل گردد و در اين راستا دولت تمام تلاش خود را در کنار مسئولين استاني و مردم منطقه انجام خواهد داد.
روحاني يکي از اهداف مهم سفر به استان کرمان را بازديد از مناطق زلزله زده استان دانست و افزود: به مردم وعده خواهم داد که در چه تاريخي خانه‌هاي ساخته شده به آنها تحويل خواهد شد و اميدواريم اوايل سال آينده مشکل اسکان دائمي‌اين مردم برطرف شود.
روحاني مسئولين استاني را به گسترش فضاي مجازي و توسعه بيش از پيش مناطق تحت پوشش اپراتورهاي تلفن همراه توصيه کرد و گفت: در يک سال گذشته 110 ميليارد تومان در زمينه فضاي مجازي سرمايه‌گذاري شده و در ماه‌هاي آينده نيز 90 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري خواهد شد.
روحاني با بيان اينکه در اين سفر طرح‌ها و پروژه‌هايي مورد تصويب قرار گرفته که در سال‌هاي پيش‌رو اجرايي و عملياتي خواهد شد، اظهار داشت: براي اين منظور 1188 ميليارد تومان به منظور اجراي 29 طرح و پروژه در نظر گرفته شده که در 3 سال آينده در سطح استان اجرايي خواهد شد.
در ادامه با حضور رييس جمهور در شرکت معدني صنعتي گل گهر به صورت ويدئو کنفرانس پروژه‌هاي مجتمع معدني و صنعتي گل گهر و طرح‌هاي اقتصادي و زيربنايي استان کرمان با اعتباري بيش از 10 هزار ميليارد تومان به بهره‌برداري رسيده و عمليات اجرايي بخشي از اين پروژه‌ها آغاز شد.
همچنين رئيس‌جمهور با حضور در روستاي زلزله زده گورک از توابع شهرستان راور، ضمن بازديد از بخش‌هاي مختلف اين روستا و گفت‌وگويي صميمي‌با مردم اين منطقه ، از نزديک در جريان روند خدمات رساني به مردم زلزله زده استان کرمان قرار گرفت. روحاني با حضور در تعدادي از چادر و کانکس‌هايي که براي اسکان موقت اهالي زلزله زده استقرار يافته بود ، از نزديک با ايشان به گفت‌وگو پرداخت و در جريان مشکلات و مطالبات آنان قرار گرفت.رئيس‌جمهور سپس با حضور در اجتماع اهالي روستا گفت: شما مردم اين روستا مثل همه مردم ايران بسيار خوب و صبور هستيد و اگر چه دچار مصيبت شده‌ايد، اما از صفا و صميميت شما چيزي کم نشده است.
وي اظهار داشت: در اين فاصله‌اي که از خانه‌هاي تخريب شده و چادرها و کانکس‌هايي که براي اسکان موقت ايجاد شده، بازديد مي‌کردم، مردم صبورانه و در فضايي بسيار صميمي، مشکلات خود را در ميان گذاشتند. خواست اصلي مردم ساخت مسکن دائمي‌است.
همچنين رييس جمهور در نشست خبري پايان سفر درباره مشکل ريزگردها و آلودگي هوا گفت: راه‌حل مواجهه با ريزگردها تثبيت شن‌هاي روان است و به استاندار تأکيد کردم که در اين زمينه به اقدامات خود سرعت دهد، ضمن اينکه در بودجه سال آينده براي مقابله با آلودگي هوا و ريزگردها شرايط بودجه‌اي بهتري خواهيم داشت.
رئيس جمهور در خصوص اقدامات دولت براي کاهش بروکراسي اداري و افزايش اختيارات استانداران گفت: در دولت يازدهم، 400 موردي که مجوز مي‌خواست در راستاي کاهش بروکراسي حذف شد ولي هنوز بروکراسي‌هاي پرپيچ و خمي‌وجود دارد و لازم است مقابله با آن را با جديت ادامه دهيم.
رئيس جمهور درباره لزوم شفافيت در مسايل اقتصادي، گفت: شفاف‌سازي از اهميت بسيار زيادي برخوردار است و به وزارت اقتصادي و دارايي دستور دادم که از خزانه و هرکجا بودجه‌اي تخصيص مي‌دهد، آن را اعلام کند تا مردم از آن خبردار شوند و جنب و جوشي که در فضاي مجازي بعد از تقديم لايحه مجلس ايجاد شد، برايم بسيار خوشحال‌کننده بود.
روحاني افزود: اين حق اوليه مردم است که بدانند مبالغ موجود در خزانه چگونه هزينه مي‌شود، چرا که خزانه متعلق به مردم است و بايد بدانند که پولشان به کدام دستگاه و استاني اختصاص مي‌يابد. رئيس جمهور تصريح کرد: وجود شفافيت و موضوعات اقتصادي ضمن افزايش آگاهي مردم در جلوگيري از فساد و رانت، بسيار مؤثر است.