ادامه روند نزولی قیمت دلار

پس از عملیات روز چهارشنبه گذشته نیروی انتظامی در بازار ارز تهران برای مقابله با دلالان ارز، نرخ ارز روز پنج شنبه  با کاهش مواجه شد . در همین حال بانک مرکزی از راه اندازی یک سامانه جدید برای معاملات ارزی از امروز خبر داد.
 به گزارش سامانه سنا، دلار در کل کشور در روز پنج شنبه با 120 تومان کاهش به چهار هزار و 719 تومان رسید. به گزارش شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز تهران نیز نرخ دلار در بازار آزاد تهران با افت 79 تومانی، به چهار هزار و 738 تومان کاهش یافت.پس از آن که چهارشنبه هفته گذشته، بساط دلالی های بازار ارز تهران جمع شد، نرخ ارز روند نزولی در پیش گرفت.
این ها در شرایطی است که بانک مرکزی در زمینه مدیریت بازار ارز قرار است از امروز، از سامانه جدید ارزی رونمایی کند.
به گزارش تسنیم، رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: با استفاده از این سامانه خریداران و فروشندگان ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می کنند. همچنین به تدریج صرافی ها و دیگر بازیگران بازار ارز به این سامانه متصل خواهند شد. این سامانه امکان کنترل و مدیریت بازار ارز برای سیاست گذار و امکان فعالیت شفاف برای متقاضیان ارز را فراهم می کند.


در همین حال مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس از عرضه گسترده ارز مربوط به صادرات محصولات پتروشیمی در هفته های پایانی سال خبر داد. «عادل نژاد سلیم» افزود: ما 50 درصد از درآمد ارزی خود را در بازار ارز عرضه می کنیم که امسال به 2.5 تا سه میلیارد دلار می رسد.
عرضه اوراق گواهی سپرده 20 درصد از امروز در 14 بانک
در همین حال بانک ‌های سپه، تجارت، سینا، ایران زمین، شهر، سامان، سرمایه، آینده، صادرات، دی، ملی، ملت و موسسه ملل و کوثر تاکنون آمادگی خود را برای انتشار اوراق گواهی سپرده ریالی ۲۰ درصدی از امروز اعلام کرده اند. به گزارش ایبنا، براساس تصمیم جدید بانک مرکزی، به شبکه بانکی کشور اجازه داده شده است از تاریخ ۲۸ بهمن امسال به مدت دو هفته گواهی سپرده ریالی با نرخ ۲۰ درصد منتشر شود. اوراق مزبور با سررسید یک سال منتشر خواهند شد و نرخ بازخرید قبل از موعد آن ۱۴ درصد خواهد بود.
کشف 4 میلیارد تومان ارز از دلالان
در همین حال معاون حقوقی و ارجاع تعزیرات استان تهران با اشاره به دستگیری ۱۰۰ نفر دلال ارز گفت: دلالان و صرافی‌های متخلف دو برابر ارزش دلارهای مکشوفه جریمه می‌شوند. بهمن حسن بیگی معاون حقوقی و ارجاع تعزیرات استان تهران اظهار کرد: با توجه به افزایش غیرقانونی قیمت دلار در روز‌های گذشته و گزارش های رسیده به تعزیرات مبنی بر اقدامات غیر قانونی افراد سودجو، گشت تعزیرات برای برخورد با این متخلفان اقتصادی گشت‌زنی در بازار صرافان تهران را در دستور کار خود قرار داده است.
وی افزود: ارزش دلار‌های مکشوفه از دلالان، حدود چهار میلیارد تومان است. حسن بیگی با اشاره به دستگیری یکی از سرشاخه‌های بازار غیرقانونی ارز گفت: در عملیات پلیس آگاهی بالاترین مقدار ارزی که از یک نفر کشف شد متعلق به فردی بود که 205 هزار یورو به همراه داشت  و ارزش آن بیش از یک میلیارد و 200 میلیون تومان برآورد شد.