خطر تعلیق کشتی ایران موقتا رفع شد

بررسی پرونده کشتی علیرضا کریمی در رقابت‌های‌ زیر ۲۳‌ سال جهان در کمیته حقوقی و انضباطی اتحادیه جهانی مراحل پایانی خود را پشت سر می‌گذارد و رای آن در‌حال نهایی شدن است. این در حالی است که اصرار کمیته بین‌المللی المپیک بر اتحادیه جهانی کشتی برای طرح بحث تعلیق کشتی ایران وارد فاز بسیار جدی شده. طبق شنیده‌ها موضوع به قدری حاد شده که احتمالا کشتی ایران به مدت حدود یک سال از تمام رقابت‌های‌ بین‌المللی محروم خواهد شد. گفته می‌شود کمیته بین‌المللی المپیک که به شدت تحت نفوذ صهیونیست‌ها قرار دارد، انتظار دارد موضوع تعلیق ورزش ایران به دلیل عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم اشغالگر قدس، با اعلام رای محرومیت کشتی‌گیران ایران از حضور در میادین بین‌المللی، ابعادی جهانی علیه ورزش ایران به خود بگیرد. همچنین موضوع محروم شدن علیرضا کریمی و مربی‌اش نیز حدودا قطعی است و به احتمال فراوان این 2 نفر نیز برای مدتی از حضور در میادین کشتی محروم خواهند شد. این درحالی است در محافل غیررسمی بحث محرومیت مادام‌العمر کریمی هم مطرح شده. طرفداری دیروز با انتشار خبری در این خصوص نوشت: «به نظر می‌رسد با حکم صادر شده از سوی اتحادیه جهانی کشتی، کریمی را دیگر در میادین کشتی نخواهیم دید. شنیده‌ها حاکی از آن است که با حکم فیلا، علیرضا کریمی به خاطر باخت مصلحتی برای عدم رویارویی با کشتی‌گیر رژیم صهیونیستی، مادام‌العمر از حضور در مسابقات کشتی محروم شده. در‌حال حاضر هنوز مشخص نیست که آیا برای کشتی ایران نیز محرومیتی جداگانه در نظر گرفته شده یا نه.‌» این درحالی است که حمید بنی‌تمیم نایب‌رئیس فدراسیون کشتی در مصاحبه با خراسان خبر محرومیت مادام‌العمر کریمی را رد کرد تا بگوید: «خبر محرومیت مادام‌العمر علیرضا کریمی صحت ندارد. با توجه به ارتباطاتی که داریم، متوجه شدیم قرار است مربی، کشتی‌گیر و فدراسیون کشتی ایران را محروم کنند. به همین دلیل رسول خادم درحال انجام مذاکره است تا جریمه را به حداقل ممکن برساند.‌» او در پاسخ به این‌که چه زمان رای نهایی درخصوص فدراسیون کشتی ایران اعلام می‌شود هم گفت: «گویا قرار است طی این هفته رای نهایی اعلام شود.‌» او ادامه می‌دهد: «امیدوارم بتوانیم از طریق رایزنی شرایطی ایجاد کنیم که نه محرومیتی برای ورزشکار و مربی در نظر گرفته شود و نه محرومیتی برای فدراسیون. اما حتی اگر یک روز هم محروم شویم و بعد از آن در مسابقات آتی مجددا اتفاقی مشابه(مشابه با پرونده علیرضا کریمی) رخ دهد، کار ما چند برابر سخت‌تر خواهد شد.‌» گفتنی است رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی برای بررسی موضوع کشتی ایران تاکنون 2 بار راهی سوئیس مقر اتحادیه جهانی کشتی شده و مذاکراتی با مسئولان بلندپایه کشتی جهان داشته. به همین دلیل هم تصمیم‌گیری در این خصوص حدود 2 ماه به تعویق افتاد. حال باید دید عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه جهانی و تیم دیپلماسی کشتی ایران در روزهای پایانی بررسی این پرونده، چه برنامه‌ای برای رفع یا کاهش این معضل بزرگ خواهند داشت. در واقع این آخرین تلاش‌های خادم برای جلوگیری از تعلیق کشتی ایران است.
 بنی‌تمیم: خطر تعلیق کشتی ایران قابل پیش‌بینی است
علیرضا کریمی در رقابت‌های‌ امیدهای جهان که آذرماه امسال در لهستان برگزار شد، به دلیل رویارو نشدن با حریف رژیم اشغالگر قدس، مقابل کشتی‌گیر روس در‌حالی که پیش بود، به عمد و با دستور مربیان تیم ملی شکست خورد تا این اتفاق واکنش اتحادیه جهانی کشتی و کمیته بین‌المللی المپیک را به دنبال داشته باشد. حمید بنی‌تمیم نایب‌رئیس فدراسیون کشتی در واکنش به صدور حکم عدم رویارویی کریمی با نماینده رژیم صهیونیستی و حساسیت‌های ایجاد شده به فارس گفت: «موضوع کریمی فراتر از بحث کمیته بین‌المللی المپیک است؛ اظهار‌نظراتی که در خارج از کشور توسط مقامات و مسئولان سیاسی مطرح شد بحث را بسیار جدی‌تر کرد. ما در 2 مرحله مذاکره فشرده توانستیم با استفاده از دیپلماسی و تعاملاتی که در این سال‌ها با اتحادیه جهانی کشتی برقرار کرده بودیم، زمان بگیریم و پیگیری موضوع تعلیق را توسط IOC در اتحادیه به تعویق بیندازیم. منتظر اعلام رای توسط اتحادیه جهانی هستیم. تلاش‌های خوبی صورت گرفته و تمام بلیت‌ها و اندوخته‌های ذخیره خود را در عرصه دیپلماسی در این سا‌ل‌ها هزینه کردیم تا کشتی دچار تعلیق نشود، اما به‌هرحال متاسفانه موضوع تعلیق کشتی ایران همچنان به قوت خود باقی است. به‌هر حال خطر تعلیق کشتی ایران، محرومیت مربی و کشتی‌گیر قابل پیش‌بینی است. اما امیدوارم در پایان دور سوم مذاکرات کمترین هزینه ممکن را برای کشتی ایران به همراه داشته باشد.‌»
 شهنازی: نامه کتبی در خصوص تعلیق کشتی دریافت نکرده‌ایم
شاهرخ شهنازی، دبیرکل کمیته ملی المپیک درباره خبرهایی که در خصوص تهدید جدی برای تعلیق کشتی ایران منتشر شده به فارس گفت: «کمیته ملی المپیک تا امروز هیچ نامه کتبی در خصوص تعلیق کشتی ایران دریافت نکرده و من هم نمی‌توانم تا چیزی را ندیده‌ام، درباره آن اظهارنظر کنم.‌» بنی‌تمیم هم در واکنش به اطلاع نداشتن کمیته ملی المپیک از موضوع حکم کریمی گفت: «این یک موضوع داخلی در اتحادیه جهانی کشتی است و با توجه به پیگیری‌های انجام‌ شده، رای صادره به‌زودی از سوی اتحادیه به ما اعلام می‌شود و قطعا پس از اعلام رسمی، کمیته ملی المپیک در جریان آن قرار می‌گیرد.‌»