بازهم وعده رفع حصر تا عید!

غلامرضا حیدری با اشاره به مذاکره با سران قوا مطرح کرد
بازهم وعده رفع حصر تا عید!
اعلام وصول سوال مطهری از وزیر دادگستری
آرمان- حمید شجاعی: تاکنون افراد بسیاری درباره موضوع حصر سخن گفته‌اند و بسیاری از چهره‌های موثر در عرصه سیاست‌ورزی تلاش کرده‌اند تا بتوانند موضوع را به آرام‌ترین شکل ممکن حل‌و‌فصل کنند. پس از آنکه چندی پیش علی مطهری نایب‌رئیس مجلس از وعده‌های مسئولان برای رفع این موضوع تا پایان سال خبر داد، غلامرضا حیدری عضو کمیته پیگیری رفع حصر مجلس با اشاره به مذاکراتش با سران قوا و علی شمخانی دبیر شورای ‌عالی‌ امنیت ملی، از گشایش ملاقات‌ها و حل موضوع تا عید خبر داده‌است. اما نماینده دیگر این ادعا را تکذیب کرد.


سابقه‌ تلاش‌ها
در بازگشت به دو انتخابات 92 و 96 دیده می‌شود که حل این موضوع یکی از وعده‌های رئیس‌جمهور بوده است. وی در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری اظهار داشت که این مساله را با تمام توان پیگیری می‌کند. از سوی دیگر با روی کار آمدن مجلس دهم و تشکیل فراکسیون امید کمیته‌ای در این فراکسیون برای دنبال کردن موضوع تشکیل شد. البته با تلاش مجموعه‌ای از افراد مختلف، در چند ماه گذشته گشایش‌هایی برای ملاقات‌ها پدید آمده و انتظار می‌رود این روند هرچه بیشتر و بهتر پیگیری شود.
تکذیب رفع حصر تا عید
پس از اظهارات غلامرضا حیدری بود که علیرضا رحیمی دیگر نماینده عضو فراکسیون امید در یادداشتی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده رفع مشکل تا عید را تکذیب کرد و نوشت: این موضوع مطالبه‌ای فراگیر و قابل توجه است که علاوه بر شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی و رسانه‌ها از مجلس دهم نیز این مطالبه به دفعات بیان و شنیده شده است. به‌دنبال تشکیل کمیته پیگیری در فراکسیون امید و جلسات مختلفی که این گروه در چند‌ماهه گذشته با بعضی مسئولان ذیربط برگزار کرده، انتظار و امید عمومی هم برای تحول و خبر جدید افزایش یافته است. اینکه چقدر برگزاری جلسات کمیته پیگیری موثر بوده و چه میزان به وعده‌های بی‌پشتوانه می‌توان امید بست، موضوعی است که دوستان مذاکره‌کننده باید ارزیابی واقعی از آن داشته باشند. اخیرا برخی نمایندگان پرتلاش و باانگیزه و دلسوز مجلس از حل موضوع در نوروز سخن گفته‌اند. استناد سخن این عزیزان، استنباط و برداشت شخصی‌شان از مجموعه قرائن و مذاکرات انجام شده و بعضا نیز وعده‌های کلی و اجمالی که در بیان خصوصی برخی مسئولان امنیتی وجود داشته بوده است. تاکنون هیچ ‌مسئول امنیتی یا قضایی تصمیم یا وعده‌ای درخصوص آن بیان نکرده است و اگر عزم و اراده جدی در این خصوص وجود داشته باشد، اعلام آن به‌طور مستقیم از مسئولان ذیربط انتظار است. روشن است که نمی‌توان به حواله کرد وعده‌های تکراری و بی‌عمل برخی مسئولان در مذاکرات خصوصی وعده قطعی موضوع در نوروز را به مردم منتقل کرد. تعلل بلاوجه به اندازه کافی خسارت‌های سیاسی و اجتماعی در جامعه به بار آورده است و به‌رغم امیدهای فراوان به بهبود شرایط هیچ‌ نشانی از تغییر نگرش در تصمیم سازان مشهود نیست. بنابراین افزایش انتظار مردم در موعد زمانی مشخص در صورت عدم تحقق، کدورت بیشتر را در پی خواهد داشت. به‌لحاظ سیاست داخلی در وضعیتی هستیم که رویکرد متصلب و بدبینانه نسبت به موضوع همچنان وجود دارد. با این وضعیت اینکه برخی عزیزان چگونه این وعده را باور کرده و بازتاب داده‌اند، جای سوال دارد. همان دیدگاهی که خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ را برای رفاه و امنیت جانی مردم برنمی‌تابد و آن را هدر دادن بودجه کشور می‌داند، حل این موضوع را نیز عاملی ضد امنیت ملی و خلاف مصلحت کشور تلقی می‌کند و حال آنکه هر دو دیدگاه با واقعیات عینی جامعه فاصله مریخی دارند. شرایط اقتصادی کشور خصوصا در سال‌های آینده نیازمند حضور و مشارکت بازیگران بزرگ از اقتصادهای قدرتمند و نوظهور جهان است و سرمایه‌گذاری بادوام خارجی در اقتصاد ایران فقط در شرایط آرامش سیاسی در داخل امکانپذیر است. حل مشکل و نزدیک شدن رویکرد جریان‌های مختلف فکری و تقویت مشترکات در سایه به رسمیت شناختن اختلافات و سلائق گوناگون گام‌هایی در جهت تقویت و پایدار کردن آرامش در فضای داخلی به‌شمار می‌آیند. بدون تردید حل مشکل گامی مهم در تقویت اعتبار سیاسی کشور است و همگی امید به تحول و تقویت نشاط و مشارکت مردم در عرصه‌های مهم اقتصادی و سیاسی و اجتماعی در کشور داریم.
سوال از وزیر دادگستری
شاید بسیاری فکر می‌کردند که اگر شخصی بخواهد در جایگاهی مثل مجلس از این مساله سخن بگوید و در پیگیری آن مجد و مصر باشد احتمالا از اصلاح‌طلبان خواهد بود، اما علی مطهری نشان داد که می‌توان اعتدالگرا و اصولگرا بود و دغدغه این موضوع را نیز داشت. وی چندی پیش در قامت نایب‌رئیس مجلس به این مساله ورود کرد و با اشاره به حل مشکل تا پایان سال اظهار داشت: به ما قول‌هایی داده و گفته‌اند زیاد در رسانه‌ها اظهارنظر نکنیم و در مقابل به‌دنبال این هستند که تا پایان سال به این موضوع خاتمه بدهند. مطهری که سابقه سوال از وزیر اطلاعات درباره موضوع را داشته، اکنون به‌دنبال سوال از وزیر دادگستری است. ایسنا نوشت: یک عضو هیات رئیسه مجلس سوال علی مطهری نماینده مردم تهران درباره علت تداوم موضوع را اعلام وصول کرد. محمدعلی وکیلی در جریان رسیدگی مجلس به جزئیات لایحه بودجه ۹۷، سوال علی مطهری نماینده مردم تهران از وزیر دادگستری در خصوص علت تداوم مساله را اعلام وصول کرد.
حل مشکل تا عید
یک عضو کمیته پیگیری موضوع در مجلس اعلام کرد که استنباط‌ او از مذاکرات صورت گرفته این است که ان‌شاءا... تا عید رفع صورت می‌گیرد. به گزارش ایلنا، غلامرضا حیدری نماینده تهران و عضو کمیته پیگیری رفع حصر فراکسیون امید، در توئیتر خود نوشت: طبق آخرین جلسات و مذاکراتی که با سران محترم قوا و آقای شمخانی داشته‌ایم، استنباط ما این بوده است که گشایش برای ملاقات‌های محصورین ایجاد و ان‌شاءا... تا عید رفع حصر صورت می‌گیرد.