شاخص‌ها مثبت است؛ واقعيات نه

همایش سالانه حزب اعتدال و توسعه استان تهران برگزار شد؛ حزبی که برخی آن را قوی‌ترین حامی دکتر حسن‌روحانی رئیس‌جمهور می‌دانند و دولتمردانی از این حزب به پاستور رفتند. حزب اعتدال و توسعه در راستای تجدید پیمان با دولت تدبیر و امید به برگزاری همایش سالانه حزب اعتدال و توسعه استان تهران و کانون فرهنگیان حزب اعتدال و توسعه اقدام کرد. دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در این مراسم با بیان اینکه امروز بودجه سال آتی در مجلس به تصویب رسید و راهی شورای نگهبان شد، اظهار کرد: ان‌شاءا... بدرقه راه آن دعای خیر شما باشد که از شورای نگهبان هم به نحو مطلوب عبور کند و برگردد و در صورت وجود اشکالاتی، مجلس ظرف حداکثر ۱۰ روز دیگر این بودجه را به صورت قانون به ما خواهد داد. در شهریور سال ۹۲ که ما دولت را تحویل گرفتیم منابع عمومی بودجه دولت ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بود. در سال ۹۶ ما بودجه را براساس ۳۰۹ هزار میلیارد تومان منابع تقدیم مجلس کردیم و مجلس در نهایت بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان دیگر به آن افزود و امروز بودجه ۳۴۶ هزار میلیارد تومان شد. ضمن اینکه منابعی که مجلس محترم برای امسال در نظر گرفته است، همانطور که تاکنون به صورت کامل عملکرد نداشته، باز هم تردیدی نیست که صددرصد تحقق پیدا نخواهد کرد. بودجه در طی این سال‌ها کمتر از ۶۵ درصد افزایش پیدا کرده‌ است. به گزارش ایسنا؛ محمدباقر نوبخت افزود: در کنار این طی چهار سال گذشته منابع نفتی که داشتیم ۱۵۷ میلیارد دلار بود و این به نسبت چهار سال قبل از دولت ما که ۲۵۱ میلیارد دلار بود تقریبا نصف شده است. وی افزود: تنها کارمان این بود که در سال ۹۴، ۱۳۵۰ میلیارد تومان و در سال ۹۵، ۲۶۰۰ میلیارد تومان که امسال هم تکرار شد مضاف بر اعتبارات جاری و معمول آموزش و پرورش برای اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان افزودیم. دبیر کل حزب اعتدال و توسعه خاطر نشان کرد: همه مراجع جهانی اذعان کردند ما رشد منفی ۷ درصدی اقتصاد را به ۶ درصد رساندیم اما کجا رفاه برای جامعه تامین کرده‌ایم؟ اینکه یک تورم بالای ۴۰ درصد را هرچند به زیر ۱۰ درصد رساندیم کجا ما رفاه ایجاد کردیم؟ درست است همه روندهای ما چه در ارتباط با رشد اقتصادی و چه در ارتباط با نرخ بیکاری نسبت به ۹ ماهه گذشته تقلیل پیدا کرده اما هنوز بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار در کشور داریم. درست است که روندهای منفی را تغییر دادیم اما به نسبت انتظارات و مطالبات فاصله بسیار زیادی داریم. چه باید بکنیم؟
حق دارید گله‌مند باشید
وی عنوان کرد: حق دارید گله‌مند باشید. نسبت به آنچه مسئولیت دبیر کل حزب است متأسفانه نتوانسته‌ام برای اعضای حزب وقت بگذارم زیرا زیر آوار کارها و مشکلات مانده‌ام؛ لذا از شما عزیزان می‌خواهم به من کمک فکری دهید. از عزیزان فرهنگی و کانون فرهنگیان انتظار دارم کارگروه‌هایی را تشکیل دهید و من کل منابع دولت برای سال آینده را در اختیار شما قرار می‌دهم و شما به من بگویید این منابعی که برای سال آینده داریم در حالی که تصمیم گرفتیم سیاست کاهش فقر مطلق را دنبال کنیم و یک گام رو به جلو داشتیم، چه اقداماتی انجام دهیم و به من کمک کنید. برای مثال پرداختی تمامی کسانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی بودند را بیش از سه و چند دهم برابر افزایش دادیم. البته دلمان می‌خواست ۳۰ برابر افزایش دهیم اما با توجه به بودجه توانستیم ۳۴۰ درصد بخش افراد تحت پوشش که از منظر عدالت اجتماعی باید مورد توجه باشد افزایش دهیم. از نظر ما ناکافی است. نوبخت تاکید کرد: این دولت با تفکر اعتدالی و اصلاحات به وجود آمد، خوشبختانه در مجلس یک کانون اعتدالی داریم که آنها هم می‌توانند به ما کمک کنند. همچنین احزاب باید به ما کمک کنند؛ حتی احزاب منتقد به ما کمک کنند و نظرشان را بگویند و حتی به خوبی‌های ما به چشم بدی نگاه کنند. ما باید انتقاد احزاب منتقد را به رسمیت بشناسیم و سعه صدر و ظرفیت داشته باشیم. کار احزاب مطالبه‌گری است و اینکه انتظارات روشنفکری را مطرح کنند. فرق دوستان که در تشکیل دولت نقش سازنده داشتند این است که کمک کنند. وی گفت: به هیچ وجه اعتقاد ندارم که باید با پول وافر فرهنگیان را راضی کنیم. اتفاقا هنر ما باید این باشد که در قلت منابع و محدودیت این اقدامات را انجام دهیم. تصمیم داریم سال آینده سیاستی که ریاست محترم جمهور برای کاهش فقر مطلق اعلام کردند را اجرایی کنیم. قصد داریم و ۱۲ برنامه داریم که در سال ۹۷، بیش از یک میلیون و ۳۳۳ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم که پاسخی به انتظارات جوانان ما باشد. پیش‌بینی ما این است که ۸۳۸ هزار نفر در سال ۹۷ وارد بازار کار شوند. از این تعداد بیش از ۷۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند. همچنین قصد داریم ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را در شهرها به عنوان واحد فرسوده و ۵۰ هزار واحد را برای مسکن حمایتی و ۵۰ هزار مسکن روستایی را سال آینده نوسازی کنیم. یعنی در کنار اشتغال نسبت به ایمن سازی واحدها در برابر لرزه خیزی تهران و بعضی شهرها گام جلو بگذاریم. برای کاهش آلودگی هوا ضمن ایجاد ۲۵ هزار فرصت شغلی ناوگان شهری را نوسازی کنیم. باید تیم‌های نظارتی تعیین کنیم تا بر این برنامه‌ها نظارت کنند. توقع من از این جلسه به عنوان جلسه حزبی و تشکیلاتی این است که به من کمک کنند.
سرمایه‌گذاری ملی


رئیس کانون فرهنگیان توسعه و اعتدال گفت: احزاب مهم‌ترین سازمان سیاسی در نظام مردمسالاری معاصر هستند و آموزش احزاب و آگاهی بخشی به مردم برای ایجاد انگیزه در فعالیت‌های سیاسی از مهم‌ترین اهداف احزاب است. مجتبی زینی وند که مشاور عالی و مدیرکل حوزه وزارت وزیر آموزش و پرورش است، ادامه داد: احزاب مهم‌ترین سازمان سیاسی در نظام مردمسالاری معاصر هستند و آموزش احزاب و آگاهی بخشی به مردم برای ایجاد انگیزه در فعالیت‌های سیاسی از مهم‌ترین اهداف احزاب است. آموزش نوعی سرمایه‌گذاری ملی است.