توقف عملیات جست‌و‌جوی اجساد

آرمان: پنج روز بعد از سقوط هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج که به جان باختن 66 سرنشین و خدمه پرواز منجر شد، در حالی که عملیات جست‌و‌جوی جانباختگان این حادثه ادامه یافت، انتشار اطلاعیه از سوی شرکت هواپیمایی‌آسمان ابعاد تازه‌ای از این حادثه تلخ را آشکار کرد. از طرف دیگر، سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که به‌طور موقت و تا اطلاع ثانوی پروازهای ‌ای . تی . آر مدل ۲۰۰ و ۵۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان متوقف شد.به‌گفته مدیرکل بحران کهگیلویه‌و‌بویراحمد از توقف عملیات جستجو در روز پنجم متوقف شده است. سیدعلی وفایی‌مقدم اظهار کرد: امروز شرایط آب‌و‌هوایی منطقه سقوط هواپیمای «تهران - یاسوج» به مراتب نامناسب‌تر از دیروز است. سیدعلی وفایی‌مقدم گفت: برف کاملا محل سقوط هواپیما را پوشانده است و پایین قله برف‌گیر و دسترسی به اجساد امکانپذیر نیست. او یادآور شد: شرایط انتقال‌اجساد را کامل متوقف کرده است و امکان انجام عملیات به‌علت وضعیت شرایط جوی و بارش برف متوقف شد.
توضیحات شرکت آسمان
ادعای عجیبی از سوی مدیرعامل آسمان در ارتباط با پیدا شدن لاشه هواپیما مطرح شده است. به‌گفته علایی، او پس از ناامیدی ازگشت‌زنی هلی کوپترهای سپاه و هلال‌احمر، از اطلاعات چوپانی که سقوط هواپیما را مشاهده کرده بود و نیزکمک خلبانی که پروازهای متعدد با مرحوم فولادی به یاسوج داشت، مسیردقیق پرواز را برای خلبان هلی کوپتر سپاه مشخص کرد و او نیز با تبحر، به محل عزیمت و لاشه هواپیما را یافت. اما از همه مهم‌تر توضیحاتی است که درباره دلایل احتمالی سقوط از سوی آسمان ارائه شده است. این هواپیمایی اعلام کرده که دلایل احتمالی سقوط که البته گمانه‌زنی‌ای بیش نیست و در روزهای آتی مشخص خواهد شد، «وضعیت آب‌و‌هوایی ناپایدار ارتفاعات دنا»، «شرایط فرودگاه» و «عقب ماندن صنعت‌هوایی کشور از امکانات روز هوانوردی دنیا است» که دو مورد آخر یعنی شرایط فرودگاه و عقب ماندن صنعت‌هوایی کشور از امکانات روز دنیا در تعارض با صحبت‌های مدیران شرکت فرودگاه‌ها و سازمان هواپیمایی کشور است که جای پیگیری بیشتری در گزارش‌های آتی دارد. در اطلاعیه‌ای که این سازمان منتشر کرده همچنین اعلام شده است: صبح روزحادثه، ستادی درسازمان هواپیمایی کشوری تشکیل و از همه، از جمله مدیرعامل آسمان خواسته شد از هرگونه اظهارنظرخودداری نمایند و تنها از یک کانال اطلاع‌رسانی شود. دلیل سکوت و عدم اظهارنظر، همین است.
توقف پرواز هواپیماهای ATR۷۲ آسمان


سازمان هواپیمایی‌کشوری به‌طور موقت و تا اطلاع ثانوی پروازهای ATR مدل ۲۰۰ و ۵۰۰ شرکت هواپیمایی‌آسمان را متوقف کرد. این سازمان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با عنایت به بررسی همه‌جانبه علل وقوع سانحه‌هوایی اخیر و به منظور اطمینان از ارتقای ایمنی پروازهای این نوع هواپیما لازم است به‌طور موقت و تا اطلاع ثانوی پرواز‌های ATR مدل ۲۰۰ و ۵۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان متوقف شود، تا سازمان‌هواپیمایی در فرصت مناسب بررسی‌های لازم را انجام دهد و پس از حصول اطمینان از ابعاد ایمنی از سرگیری پروازهای مذکور اعلام گردد.
مشخص شدن نقطه استقرار جعبه سیاه
نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس گفت: هم‌اکنون نقطه استقرار جعبه سیاه این هواپیما مشخص است و امید می‌رود با بهتر شدن وضعیت هوا دسترسی به جعبه سیاه فراهم و به پایین ارتفاعات انتقال داده شود. غلام محمد زارعی افزود: هم‌اکنون تیم‌های مستقر و متولیان امر در حال برنامه‌ریزی برای رسیدن به جعبه سیاه و انتقال آن هستند که پس از مساعد شدن وضعیت‌جوی انتقال انجام می‌شود. او در مجلس خاطرنشان کرد: به موازات کارهای امدادرسانی و انتقال اجساد، بررسی‌های فنی برای مشخص شدن علت سانحه هوایی در حال انجام است.
نمونه DNA از خانواده‌ جانباختگان
مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد گفت: نمونه DNA از تمامی خانواده‌های جانباختگان هواپیمای تهران- یاسوج گرفته شد. کامروز امینی ضمن رد خبر تحویل هفت پیکر جانباختگان سانحه هواپیمایی به پزشکی‌قانونی استان افزود: نمونه DNA از تمامی خانواده‌های جانباختگان گرفته شد. او اظهارکرد: تنها قطعاتی از اجساد قربانیان این حادثه در اختیار پزشکی‌قانونی قرار گرفته و اینکه مربوط به چه کسانی باشد هنوز در هاله‌ای از ابهام است.
انتقال اجساد با بالگرد با مساعد شدن هوا
فرمانده هوانیروز ارتش گفت: درصورت مساعد شدن هوا به‌وسیله بالگردهای‌ارتش با تمام توان برای انتقال اجساد اقدام خواهد شد. امیر سرتیپ‌دوم یوسف قربانی افزود: از همان لحظاتی که این سانحه اتفاق افتاد بنا به دستور فرمانده‌کل ارتش جمهوری‌اسلامی ایران و فرمانده نیروی‌زمینی ارتش با سه فروند بالگرد در منطقه مستقر شدیم. او اظهار کرد: در روز اول تیم‌های جستجوی ما از طریق هوایی برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام دادند، نشست‌های عملیاتی انجام شد. قربانی خاطرنشان کرد: در روز دوم به منطقه اعزام شدیم و با هواپیمای توربو کمان که می‌تواند با سرعت‌کم در ارتفاع بالا پرواز کند چندین مورد منطقه را شناسایی کرده ایم و در همان شناسایی اولیه چند نقطه مبهم ایجاد شده و قرار شد با بالگرد به منطقه برویم.
پیدا نشدن جعبه سیاه هواپیمای‌ای تی آر
مدیرکل دفتر نظارت برعملیات هوانوردی سازمان‌هواپیمایی کشوری گفت:حدود مکان جعبه سیاه‌ای تی آر 72 مشخص شده اما به‌دلیل شرایط نامساعد‌جوی هنوز جعبه سیاه پیدا نشده است. محمد سعید شرفی افزود: به‌دلیل شرایط نامساعد جوی امکان حضور تیم‌ها وجود ندارد و به محض اینکه شرایط آب‌و‌هوایی مساعد شود تیم‌ها به محل اعزام می‌شوند. او با اشاره به حضور تیم سازمان‌هواپیمایی فرانسه در منطقه اظهارکرد: به محض اینکه شرایط جوی مناسب باشد این تیم با بالگرد به منطقه اعزامی می‌شود تا از نزدیک شرایط را بررسی کند. شرفی گفت: تیم‌فرانسوی در نشست با کارشناسان و به کمک عکس‌های اولیه که از منطقه گرفته شده حدود مکانی جعبه‌سیاه را تعیین کرده و این مشخصات هم‌اکنون دراختیار تیم‌های حرفه‌ای قرار دارد. وی گفت: به محض اینکه شرایط فراهم شود فقط چهار تا پنج ساعت نیاز است تا تیم‌ها بتوانند به جعبه سیاه برسند.
ساخت فرودگاه یاسوج کارشناسی شده نبود
امام جمعه موقت یاسوج در خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان افزود: این روزها مردم استان کهگیلویه و بویراحمد عزادار و داغدار هستند و سقوط هواپیمای «تهران - یاسوج» مصیبتی بزرگ و دلخراش بود که سه روز عزای عمومی در این استان اعلام شد. حجت‌الاسلام «سیدعلی صالح موسوی اعظم» اظهار کرد: ساخت فرودگاه یاسوج از ابتدا کارشناسی شده نبود و هنگام ساخت فرودگاه‌یاسوج کار کارشناسی و برنامه‌ریزی دقیق نشده بود. موسوی‌اعظم تصریح کرد: اینکه یک طرف فرودگاه‌یاسوج زندان، یک طرف شهرک صنعتی و سایر موانع وجود دارد همچنین احداث‌گلخانه در محوطه فرودگاه نشان می‌دهد که ساخت آن کارشناسی شده نبود.