در انتظار تصمیم اینفانتینو برای حل مناقشه ایران و عربستان


پنج‌شنبه 10 اسفند که روز برگزاری داربی سرخابی بود مسئولان فدراسیون فوتبال برنامه‌ای مفصل برای دیدار و گفت‌وگو با جیانی اینفانتینو، رئیس سوئیسی ایتالیایی فیفا داشتند؛ برنامه‌ای که البته به خاطر تاخیر در ورود رئیس فیفا دچار تغییر شد و برنامه میهمانی با سفرا در برج میلاد حذف شد. قرار بود اینفانتینو با حضور در هتل المپیک و سپس آکادمی فوتبال و بازی نمادین فوتسال ایران با ستاره‌های فوتبال به ورزشگاه آزادی برود و دیدار پرسپولیس و استقلال را از نزدیک ببیند. فهرست برنامه‌ها از حضور رئیس فیفا در جشن خانواده فوتبال ایران که برترین فدراسیون فوتبال آسیا و تنها فدراسیون 5 ستاره فیفا در سال 2017 بود خبر می‌داد اما به گزارش سایت یورو‌اسپورت سفر رئیس فیفا به ایران برای حل تنش‌ها و مشکلات موجود در مسئله رویارویی نمایندگان ایران و عربستان سعودی بوده است. برنامه فشرده اینفانتینو در ایران کار را برای مسئولان فدراسیون سخت کرده بود و شاهد بی‌نظمی در برنامه‌های متعدد بودیم و این سختی روی کار تهیه خبر و گزارش اصحاب رسانه‌ها تاثیر منفی گذاشته بود. در حالی که طبق اعلام قبلی قرار بود اینفانتینو ساعت 10 در سالن آفی‌تئاتر هتل المپیک حاضر شود این برنامه راس ساعت 10:30 آغاز شد. اینفانتینو پیش از حضور در هتل المپیک به دیدار سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان رفت و محوریت این دیدار و گفت‌وگوی کوتاه درباره تضییع حق فوتبال ایران در مناقشه با عربستان بود که رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال در دیدار با وزیر ورزش با اشاره به مشکلی که بین ایران و عربستان برای میزبانی وجود دارد، گفت: «فکر نمی‌کنم مشکلی باشد که حل نشود.» البته رئیس ایتالیایی فیفا این صحبت‌ها را در جشن خانواده فوتبال هم بیان کرد ضمن این‌که از حق پخش و فوتبال بانوان هم به تفصیل گفت و حتی با ابراز ناراحتی از پرداخت نشدن حق پخش فوتبال در ایران تاکید کرد اگر حق پخش ندهید شاید دیگر به ایران نیامدم!
 
جشن خانواده فوتبال از ساعت ۱۰:۳۰ با ورود اینفانتینو به سالن مراسم شروع شد. در این مراسم بسیاری از چهره‌های فوتبال، فوتسال، فوتبال ساحلی و داوران این رشته‌ها در 2 بخش بانوان و مردان از جمله عابدزاده، گرشاسبی، علی دایی، حمید استیلی، خداداد عزیزی، مارکار آقاجانیان، دن گاسپار، بزیک، حسن کامرانی‌فر، عباس چمنیان، خانواده مرحوم حجازی و پورحیدری، تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال بانوان و تعدادی از مشوقان فوتبال ملی و اعضای وزارت ورزش حضور داشتند. تلاوت قرآن و پخش سرود ملی ایران و پخش کلیپی از موفقیت‌های تیم‌های مختلف فوتبال و فوتسال و فوتبال ساحلی آغازگر برنامه بود و سپس مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال با عرض خوش آمدگویی به رئیس فیفا و حاضران در سالن گفت: «بسیار خرسندم که بهترین فدراسیون در بزرگترین قاره میزبان جیانی اینفانتینوست. توقع ما این است که سیاست از فوتبال جدا باشد. فوتبال با دخالت سیاست آزاردهنده می‌شود. از شما می‌خواهیم خاطره سفرتان به امن‌ترین کشور منطقه را به دنیای فوتبال مخابره کنید. آقای رئیس به ایران امن ما خوش آمدید.» در ادامه برنامه اینفانتینو خطاب به میهمانان گفت: «خوشحالم در کشوری هستم که فوتبال را زندگی می‌کند. برای همین احساس می‌کنم که در خانه هستم.» برنامه بعدی مراسم سخنرانی مارکو فن باستن، ستاره سابق تیم ملی هلند و باشگاه میلان ایتالیا بود که مسئولیت کمیته فنی فیفا را برعهده دارد. فن باستن نیز گفت: «بسیارم مفتخرم که در کنار شما بودم. آرزوی جام جهانی خیلی خوبی را در تابستان برای شما دارم. مطمئن باشید من یکی از حامیان و مشوقان تیم ملی ایران خواهم بود.»
 


در حالی که یک نقاش ایرانی در حال ترسیم چهره اینفانتینو و فن باستن بود و آن‌ها زیر بوم را امضا کردند مراسم با رونمایی از قالی منقش به طرح جام جهانی روسیه پیگیری شد و سپس با تقدیر و تجلیل از چند چهره ورزشی و رسانه‌ای دنبال شد. در ادامه جشن فوتبال، پیراهنی منقش به عکس مرحوم ناصر حجازی به بهناز شفیعی همسر آن مرحوم اعطا شد که احمدرضا عابدزاده، حسن روشن، مهدی تاج و اینفانتینو روی سن حضور داشتند. همچنین علی دایی و حمید استیلی پیراهن شماره ۱۰ تیم ملی را به خانواده مرحوم همایون بهزادی تقدیم کردند. علاوه بر این‌ها به علی دایی به عنوان برترین گلزن فوتبال ملی و حمید استیلی، زننده گل قرن نیز تندیس‌هایی اعطا شد. همچنین از خانواده میلاد اسلامی و حسین جوادی، 2 خبرنگار فقیدی که جانشان را در سانحه هوایی جرمن وینگز در سال ۹۴ از دست دادند، تقدیر شد. از محمد فنایی به عنوان کمک‌داور فینال جام جهانی ۱۹۹۴ و حسن کامرانی‌فر، کمک داور ایرانی جام جهانی ۲۰۱۰ نیز تقدیر شد. محمد فنایی پیراهن خود در فینال جام جهانی را به اینفانتینو تقدیم کرد که به موزه فیفا بدهد.
 
با پایان یافتن جشن فوتبال در آمفی‌تئاتر حاضرین و خبرنگاران راهی آکادمی فوتبال شدند تا ضمن انجام مراسم کلنگ‌زنی ساختمان جدید فدراسیون فوتبال، مراسم جشن فوتبال دختران در روز جهانی فوتبال بانوان با حضور مقامات آغاز شود. در این مراسم اینفانتینو درباره اهمیت ورزش و فوتبال بانوان سخنرانی کرد و با لحن همراه با شوخی گفت: «باید بگویم 4 دختر دارم که اگر باعث پیشرفت فوتبال بانوان نشوم باعث می‌شود دیگر من را به خانه راه ندهند!»
 
پایان‌بخش مراسم پیش از حضور اینفانتینو و همراهان در داربی، برگزاری مسابقه فوتسال نمادین با حضور رئیس فیفا، فن باستن، یاران علی دایی، شمسایی و خداداد عزیزی بود؛ دیداری که مارکو و خداداد با شمسایی و حیدریان در تیم قرمزپوش بودند و اینفانتینو، علی دایی و ناظم‌الشریعه در تیم سفید و شماره همه بازیکنان 10 بود. این دیدار نمادین در 2 تایم 15 دقیقه‌ای برگزار شد که تیم سفیدپوش با نتیجه 7-3 تیم قرمزپوش را شکست داد.
 
جیانی اینفانتینو با شالی قرمز و آبی وارد ورزشگاه آزادی شد و به تماشای داربی نشست و البته پیش از پایان بازی ورزشگاه را ترک کرد. او هنگام خروج از جایگاه ویژه در مواجهه با خبرنگاران گفت: «این یک داربی واقعی بود.»
 
پایان‌بخش سفر رئیس فیفا به ایران دیدار و گفت‌وگوی او با حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان بود که این دیدار در پاویون فرودگاه مهرآباد صورت گرفت. رئیس‌جمهور در دیدار با اینفانتینو گفت: «فیفا باید مراقبت کند تا مسائل غیرورزشی در عرصه ورزش تاثیرگذار نبوده و ملت‌ها از تماشای مسابقات مورد علاقه در کشورشان محروم نشوند.» رئیس فیفا در این دیدار ضمن تاکید به پیشرفت فوتبال در ایران پیراهنی را به روحانی تقدیم کرد و از او برای حضور در اختتامیه مسابقات جام جهانی دعوت کرد.