ابتکار: برخوردهایی مانند گشت ارشاد را قبول نداریم

دانش پور- معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با تاکید بر ایجاد گفت وگوی ملی و شنیده شدن مطالبات نسل جوان درباره حجاب، گفت: باید زمینه برای شنیده شدن دیدگاه های مختلف فراهم شود و شیوه‌هایی را در پیش بگیریم که قانونمند و با حداقل برخوردهای انتظامی باشد.به گزارش خراسان و ایسنا، معصومه ابتکار در نشست خبری معاونت زنان به مناسبت هفته زن در ادامه با تاکید بر این که در گذشته اعمال فشار و اجبار درباره حجاب در قالب گشت ارشاد صورت می‌گرفت، تصریح کرد: هم اکنون با نگاه خوب مقامات اجرایی و نیروی انتظامی این مسئله سامان دهی شده و ما این گونه برخوردها را قبول نداریم.معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: باید زمینه برای شنیده شدن دیدگاه های مختلف فراهم شود و شیوه‌هایی را در پیش بگیریم که قانونمند و با حداقل برخوردهای انتظامی باشد.وی با بیان این که تلاش ما این است که فضا برای نسل جوان و متولدان دهه ٧٠ طوری باشد که بتوانند نظرات شان را مطرح کنند، افزود: امیدواریم دیدگاه‌ها به سمت گفت وگوی ملی و مفاهمه از سوی دیدگاه های مختلف حرکت کند.
43هزار کودک همسری
وی درباره ازدواج کودکان که پیش از این گفته می شد آمار 43 هزار نفری دختران زیر 15 سال را شامل می شود اظهار کرد: درباره ازدواج کودکان آمار دقیقی ندارم ولی تعداد آن ها نسبت به کلان ازدواج ها رقم بالایی نیست . ابتکار خاطرنشان کرد: ازدواج دختر بچه ها برای ما موضوع مهمی است و به همین دلیل با علما مذاکراتی داشته ایم . وی با اشاره به این که ثبت ازدواج کودکان غیرقانونی است، گفت: این که برای ثبت این نوع ازدواج ها از چه روش هایی استفاده می شود اطلاعی ندارم اما ممکن است که ازدواج این کودکان در ابتدا به صورت غیررسمی انجام شود و بعد از رسیدن به سن قانونی ثبت رسمی می شوند.
شیوه نامه حضور زنان در ورزشگاه ها


وی همچنین در نشستی خبری  به مناسبت هفته زن درباره اقدامات انجام شده برای حضور زنان در ورزشگاه ها اظهار کرد: دولت شیوه نامه ای را در چارچوب شرع مقدس و قوانین تدوین کرده است تا با ایجاد یکسری تدابیر بتوان شرایط حضور بانوان را فراهم کرد. ایجاد فضای لازم برای مجزا شدن ورودی ها و خروجی ها ، محل نشستن ، سرویس های بهداشتی و تمام امکاناتی که برای حضور بانوان لازم است از جمله این تدابیر است. وی با بیان این که دراین باره مذاکراتی نیز با برخی ازمراجع داشتیم افزود: در یکی از این خبرها آمده بود که من مذاکراتی داشته ام که این خبر دقیق نبود، بلکه گروهی از طرف شورای فقهی حقوقی که شامل برخی از بزرگان است با پیگیری های معاونت زنان این مذاکرات را انجام دادند و خوشبختانه با پیگیری های دولت سرانجام حضور بانوان در مسابقات بسکتبال فراهم شد و امیدوارم با برنامه ریزی درست و توجه به چارچوب ها و شئون قانونی مشکلی برای این مسئله نباشد.  وی درباره وضعیت صدور شناسنامه برای فرزندان زنانی که همسر اتباع هستند نیز گفت: بخشی از این مشکل مربوط به موضوعات حقوقی است اما هم اکنون اصلاحاتی صورت گرفته است تا فرزندان بالای 17 سال این زنان با استفاده از تدابیری شناسنامه دریافت کنند. همچنین شورای صنفی و حقوقی معاونت زنان به دنبال یافتن راه حلی برای موثر واقع شدن و حل کامل این مشکل است. در دیداری که با نمایندگان مجلس انجام شده است به دنبال پیگیری این موضوع هستیم.
زنان برده؟!
ابتکار درباره 800 زن ایرانی که همسران افغان دارند و به شکل برده مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند نیز توضیح داد: در این باره اطلاعات متقنی وجود دارد و نشان می‌دهد که باید این زنان به ویژه زنانی که در مناطق مرزی سکونت دارند مورد توجه ویژه قرار بگیرند.