حبیب دهقان نسب: مشهد به معنای واقعی کلمه، هنرمندپرور است

حبیب دهقان نسب بازیگر پیش کسوت و شیرازی و خوش اخلاق تلویزیون، سینما و تئاتر است. او فعالیت هنری خود را از سال 46 با بازی در نمایشنامه‌های رادیویی آغاز کرد. شاید برای اولین‌بار در مجموعه تلویزیونی «درپناه تو» فرصت پیدا کرد که توجه مخاطبان را به خود و بازی‌اش جلب کند. او در این سال‌ها در انبوهی از سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی ایفای نقش کرده که خیلی از آن‌ها در ژانر دفاع مقدس یا تاریخی بوده است.
او در جشنواره فجر امسال فیلم «امپراطور جهنم» را روی پرده داشت و این روزهایش نیز میان فضای تئاتر و تلویزیون می گذرد. این بازیگر پیش کسوت که رابطه خوبی با نسل جوان بازیگر دارد، تاکید می کند که ماندگاری در این وادی عشق می خواهد و همت.
دهقان نسب از استعداد هنرمندان خراسانی و سهم آن‌ها در وادی هنر هفتم نیز تمجید می کند.
آن چه در ادامه می‌خوانید، محصول گفت وگوی ما با این بازیگر توانمند است:


 
 
تلاش می کنم تکرار نشوم
همان ابتدای گفت وگو، حرف را می‌کشانیم به نقش‌هایی که در این سال ها ایفا کرده است.
او تاکید دارد که بازی در سریال های تاریخی و دفاع مقدسی از نقش آفرینی در دیگر ژانرها دشوارتر است.
وی بیان می کند: شاید ژانرها گاهی یکسان بوده اند اما من هر بار تلاش کردم بازی متفاوت و حرفی نو برای گفتن داشته باشم. هر بازیگری برای نزدیک شدن به نقش خود، شگرد و شیوه ای دارد که حاصل تجربیات شخصی و مشاهدات او در زندگی روزمره است. حتی ممکن است این شیوه منحصر به فرد باشد.
وی ادامه می‌دهد: برای نزدیک شدن به نقش‌هایم هم به تجربیاتم اتکا می‌کنم و هم به متن و تجربه گروه کارگردانی. البته مطالعه تالیفات و تماشای تولیدات مرتبط هم ذهن بازیگر را روشن می‌کند. خلاصه راه‌های مختلفی برای نزدیک شدن به یک نقش پیش روی بازیگر است و تلاش من پرهیز از تکرار شدن است.
از میان نقش‌هایش، آن‌هایی را بیشتر دوست دارد که مخاطب پسندیده است؛« سریال «امام علی (ع)» و «مختارنامه» به کارگردانی داوود میرباقری، «ولایت عشق» و «خواب و بیدار» به کارگردانی مهدی فخیم زاده، «در پناه تو» به کارگردانی حمید لبخنده و فیلم «سفر به چزابه» به کارگردانی رسول ملاقلی پور از جمله کارهایی است که دوستشان دارم چون مخاطب با نقشم رابطه برقرار کرد و کار را پسندید و این نگاه آن ها برای من قابل احترام است.»
ضعف تئاتر ما در مدیریت است
دهقان نسب که امسال حضور پررنگی در عرصه تئاتر داشته است، بیان می‌کند:یکی از آن‌ها اثری با عنوان «سهروردی» به کارگردانی شکر خدا گودرزی بود که در تالار وحدت به روی صحنه رفت و دیگری تئاتر «عروسی» نوشته نیکولای گوگول با ترجمه آبتین گلکار و به کارگردانی وحید اخوان بود که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد. در کنار این ها، بازی در سریالی با نام «از یادها رفته» اثر بهرام بهرامیان را نیز امسال به پایان رساندم و  همچنین یک تله فیلم به نام «فصل شکار» داشتم که از شبکه یک سیما پخش شد.
این بازیگر در خصوص فضای حاکم بر عرصه تئاتر کشورمان نیز می گوید: طی سال های اخیر کارهای خوبی به این عرصه وارد شده و به همان نسبت هم تعداد گروه ها افزایش پیدا کرده‌ و تعداد سالن های تئاتر هم رو به فزونی گذاشته است، اما نمی توان از ضعف مدیریت در این حوزه چشم پوشی کرد. چرا که مسئولان آن طور که باید و شاید از این عرصه پشتیبانی و حمایت مالی نمی کنند. به طور مثال سالن های خصوصی عمدتا اجاره ای است و باید هزینه شان تامین شود، صاحبان این سالن ها 60 تا 70 درصد از عایدی یک تئاتر را بابت اجاره دریافت می کنند، سالن های دولتی هم چندان کمکی به گروه ها نمی کنند یا کمکشان آن قدر ناچیز است که به حساب نمی آید. در واقع چشم تئاتری ها تنها به گیشه است، گیشه هم اگر درآمدی داشته باشد؛ پس از کسر هزینه ها، باقی عایدی میان عوامل نمایش تقسیم می شود که رقم قابل توجهی نیست. بنابراین ضعف تئاتر ما نه در بازیگری و نه در کارگردانی، بلکه در مدیریت است.
این هنرمند ادامه می دهد:در این سال ها تعداد زیادی از جوانان ما جذب تئاتر شدند. این اتفاق خوبی است اما به نظر می رسد که ورود به این عرصه یک مقدار بی در و پیکر شده است و دغدغه آن وجود دارد که این روند به افت تولیدات این بخش بینجامد. معتقدم، باید برای ورود بازیگران به حوزه تئاتر، نظر به جایگاه تخصصی آن، توجه بیشتری صورت گیرد تا افرادی روی صحنه بروند که تماشاگر را به خود جذب کنند، نه آن که مخاطب را از سالن فراری دهند. تجربه و تحصیلات، قطعا به کمک این حوزه خواهد آمد.
دهقان نسب خاطرنشان می کند: در کل وضعیت تئاتر در شرایط فعلی به لحاظ سالن و مخاطب نسبتا خوب ارزیابی می شود، بسیاری از نمایش ها برای مخاطبان جذاب است و استقبال خوبی از آن‌ها به عمل می‌آورند. حالا اگر مدیریت هم در این عرصه سر و سامانی بگیرد و ضوابط محکم تری بر این عرصه حاکم شود، در آتیه شاهد شکوفایی این هنر خواهیم بود.
با عشق بیایند تا ماندگار شوند
او از ورود جوان‌ترها به وادی بازیگری استقبال می‌کند اما برای حضور موفق آن‌ها در این عرصه شرط و شروطی دارد و می گوید: با نسل جوان بازیگر، ارتباط زیادی دارم و بارها پای صحبتشان نشسته‌ام، نسل جوانِ مشتاق بازیگری ما شامل دو گروه می شود؛ یک نسلی که از تئاتر آمدند و تحصیلکرده این رشته هستند و از این طریق به سینما و تلویزیون وارد شدند و میانشان بازیگران بسیار خوبی وجود دارد. از جمله آن ها می توان به نوید محمدزاده، سیامک صفری، حسن معجونی و ... اشاره کرد که اغلب تحصیل کرده تئاتر هستند و از این طریق وارد سینما و تلویزیون شدند.
این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه می دهد: در کنار این ها، بازیگرانی هستند که متاسفانه زیاد اهل مطالعه نیستند و دل به کار نمی دهند و بیشتر ظواهر  و رنگ و لعاب این حرفه، آنان را به سمت بازیگری کشانده است پس طبیعتا در این عرصه ماندگار نخواهند بود. چون استعداد و همت لازم را برای این عرصه ندارند پس بعد از مدتی این هدف را می بوسند و کنار می‌گذارند.
دهقان نسب ادامه می دهد:کسانی در این حوزه ماندگار خواهند بود که با عشق پا پیش بگذارند. آشنا و پارتی، چند صباحی کار عده ای را برای ورود به این عرصه راه می اندازد اما ضامن ماندگاری نیست.
این هنرمند، مشتاق دیگر هنرها نیز هست و بخشی از اوقات فراغتش را به سیر و سیاحت در وادی ادبیات و موسیقی اختصاص داده است. در عرصه موسیقی، خاصه طرفدار صدای محمدرضا و همایون شجریان، شهرام و حافظ ناظری، علیرضا قربانی و سالار عقیلی است و از میان جوان‌پسندها هم علی زندوکیلی و حامد همایون گوش می کند.
مشهد به معنای واقعی کلمه هنرمندپرور است
این بازیگر سینما و تلویزیون، مشهد را از جمله شهرهای هنرمندپرور ایران می داند و یادی می کند از هنرمندانی که از این شهر و خطه خراسان به بدنه سینمای ایران پیوستند و می گوید: بسیاری از همکاران ما در عرصه های مختلف بازیگری، کارگردانی و نویسندگی؛ از این شهر و خطه وارد عالم هنر شدند و به واقع نیز تاثیر خود را به خوبی باقی گذاشتند. این خاک استعداد خوبی برای پرورش هنر دارد که باید غنیمت بدانید.