«همدلی» پرونده خادم کشتی ایران بعد از یک استعفای تاریخی را بررسی کرد دیپلماسیِ رسول

«از اعضاء محترم مجمع عمومی فدراسیون کشتی، برای این رفتن زودهنگام، پوزش می‌خواهم….. چاره ای نیست... » جمله‌ای که خواندید بخشی از متن استعفاء‌نامه رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی است. پس از بحث و جدل‌های زیاد پیرامون احتمال محرومیت کشتی ایران در صورت حضور نیافتن کشتی‌گیران ایران مقابل رقبای رژیم صهیونیستی و فشارهایی که از این بابت به فدراسیون کشتی و شخص رسول خادم وارد شد، او روز چهارشنبه با اعلام اینکه «حتما ناتوان‌تر از آن هستم که باری از دوش کشتی بردارم، ولی نمی‌توانم به کشتی دروغ بگویم....» از سمتِ خود استعفا کرد. گزارش ها حاکی است که روسای هیات‌های استانی کشتی نیز، روز پنجشنبه ۱۰ اسفند در حمایت از رسول خادم به‌طور دسته جمعی استعفای خود را اعلام کردند. ادامه گزارش را در زیر می‌خوانیم.
خادم خواهان حلِ مسئله رویارویی با اسرائیل است
مسئله تمکین نکردن علیرضا کریمی با رقیب اسرائیلی مسئله‌ای ورزشی نیست بلکه مسئله در سطحی کاملا سیاسی و به سطحی کلان مرتبط است. در این سطح مسئله علیرضا کریمی یا فلان شخص نیست. رسول خادم نیز به همین دلیل در بیانیه خود خواهان حل کردن این مسئله در سطح دیپلماسی توسط نهادهای مربوطه است. خادم در پی محرومیت علیرضا کریمی و مربی‌اش از سوی اتحادیه جهانی کشتی به خاطر فرار از رویارویی با نماینده اسرائیل، در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها انتقادهایی را مطرح کرد. او به‌دنبال وضع این محرومیت، ضمن اشاره به تلاش‌های فدراسیون کشتی برای جلوگیری از تعلیق کشتی ایران از نبود عزم جدی جهت اتخاذ راهکاری مشخص در زمینه مقابله ورزشکاران ایرانی با حریفان اسرائیلی گلایه کرده و خواستار مسئولیت پذیری بیشتر سیاستگذاران ورزشی و سیاسی در کشور شده بود. آقای خادم در این باره گفته بود: «اگر سیاست کشور بر عدم به رسمیت شناختن ورزشکاران رژیم اشغالگر قدس [اسرائیل] و عدم رویارویی با ورزشکاران تیم‌های منتخب این رژیم است، پس پنهانی به حریف پیشین باختن و برای تهیه گواهی بیماری یا ضرب خوردگی، به درمانگاه ها و پزشکان در خارج از کشور مراجعه کردن چه معنایی دارد؟»
وی در ادامه با تاکید بر اینکه دیگر نمی‌توانیم به حریف پیشین ببازیم تا با ورزشکار اسرائیلی روبه‌رو نشویم تصریح کرده بود: «باید با رفتاری صادقانه، در مواجهه با حریف رژیم اشغالگر قدس [اسرائیل]، براساس سیاست‌های ابلاغی کشورمان، رسماً از رویارویی با آنها خودداری ورزیم و صادقانه تبعات ناشی از آن را بپذیریم.» لازم به ذکر است که استعفای ریاست فدراسیون کشتی از سمتِ خود، در حالی صورت می‎گیرد که وی پس از مطرح شدن خطر تعلیق کشتی ایران، از نبود عزم و راهبردی مشخص میان مسئولان ورزشی و سیاسی کشور برای حل معضل رویارویی با حریفان اسرائیلی به شدت انتقاد کرده بود.


روسای هیات‌های استانی کشتی از خادم حمایت کردند
یک روز پس از استعفای رسول خادم، فضای کشتی ایران ملتهب شده و بسیاری از خانواده کشتی مستقر در این فدراسیون با استعفای خودشان ثابت کردند که خواهان رسول و خادم کشتی ایران هستند. اعضای کمیته فنی و تمامی روسای هیات های کشتی سراسر کشور و … همه و همه استعفا دادند تا بگویند با رسول خادم هم صدا هستند. حسین مرعشیان، رئیس هیات کشتی استان خوزستان نوشته روسای هیات‌های کشتی طی درخواستی کتبی به رضا لایق، دبیر فدراسیون کشتی و دبیر مجمع این فدراسیون، از وزیر ورزش کشور که همزمان ریاست مجمع فدراسیون کشتی را هم بر عهده دارد، بخواهد که برای رسیدگی به رویدادهای اخیر جلسه فوق‌العاده‌ای ترتیب دهد. بحران در مدیریت کشتی که ورزش اول ایران محسوب می‌شود منجر به درخواست برگزاری مجمع اضطراری فدراسیون کشتی این کشور شده است.
ابراهیم جوادی عضو شورای فنی کشتی آزاد نیز در همین رابطه در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: «من و دیگر اعضای شورای فنی کشتی آزاد نیز از سمت خود استعفا می‌دهیم و با این شرایط حاضر به کار نیستیم. خادم چند روز است که این موضوع را بارها گوشزد کرده که مسئولان درباره حضور نیافتن کشتی‌گیران و ورزشکاران ایران مقابل حریفان اسرائیلی تصمیم‌گیری کنند و هر تصمیمی را که دارند علنا به نهادهای بین‌المللی ورزش اعلام کنند اما متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفت و همین امر باعث شد خادم از سمت خود استعفا بدهد.»
جوادی یادآورشد: «مسئولان هیچ واکنشی نسبت به این اتفاق مهم نداشتند و هیچ اقدامی صورت ندادند. آن‌ها هر تصمیمی که می‌گیرند را باید به نهادهای بین‌المللی ورزش اعلام کنند تا تکلیف یکسره شود و همه ما مجبور به دروغ گفتن نباشیم.» نکته جالب‌تر اینکه وزارت ورزش ایران در واکنش به استعفای رسول خادم اعلام کرده که این خبر را از رسانه‌ها دریافت کرده و با آن مخالف است.
مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان که به نظر می‌رسید یکی از حامیان رسول خادم در این موضوع باشد در واکنش به بیانیه اول رسول خادم گفته بود که «من هیچ موضعی ندارم. قرار نیست که هر فردی در هر جایی موضعگیری کرد من به‌عنوان وزیر ورزش بخواهم رد یا تایید کنم.» بدون اینکه بخواهد در این زمینه یعنی انتقادات رسول خادم به مسئولین و اولیای امور، اظهار نظر کند به خبرنگاران گفته: « فکر می‌کنم باید از خود آقای رسول خادم بپرسید.»
واکنش از نوع جدیدی
عباس جدیدی در واکنش به اظهارات چند وقت اخیر رسول خادم بیانیه تندی منتشر کرده است. همه می‌دانند که او تنها رقیب رسول خادم در مجمع انتخاباتی فدراسیون کشتی بود و جالب است که در این رقابت حتی یک رای هم کسب نکرد. جدیدی که چندی است در عرصه سیاست نیز اظهار نظر می‌کند و در برخی زمینه‌های دیگر و به ظاهر! دستی بر آتش دارد، برداشت خود را از مسائل اخیر این طور مطرح کرده بود: « این آقای خادم و رضا لایق دبیر فدراسیون دارند ذهن مردم را منحرف می کنند به یک جای دیگر. این سیاه‌نمایی ها برای گمراه کردن مردم است از عملکرد فدراسیون! مگر فدراسیون های قبلی وقتی به رژیم صهیونیستی می‌خوردیم، چطور عمل می کردند؟ آنها با درایت و مدیریت، این مساله را حل می‌کردند.» جالب اینکه فردای آن روز رسول خادم متن استعفای خود را منتشر کرد که برخی رسانه‌ها و خبرگزاری ها براین باور هستند که این حرکت رسول خادم «قطعا به دلیل صحبت‌های عباس جدیدی نبوده است.»
مصاحبه‌ها و درد دل‌های روزهای اخیر خادم مبنی بر به‌کارگیری دیپلماسی بین‌المللی و تشکیل کارگروهی برای روبرو شدن با چالش تعلیق وقتی برایش دردسرساز شد که از صحبت‌های او این طور برداشت می‌شد که چرا ما نباید با ورزشکاران رژیم اشغالگر روبه‌رو شویم؟. رئیس فدراسیون کشتی تنها یک در خواست داشت، اینکه شورای عالی امنیت ملی برای مسئله رقبای رژیم اشغالگر دستگاه‌های متولی همچون وزارت خارجه؛ وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک را مامور کند تا با مذاکره با کمیته بین‌المللی المپیک و همراهی برخی کشورها این مشکل را حل کنند.
این نکته را نیز نباید از یاد برد که برخورد اخیر با کشتی ایران تنها مربوط به این رشته ورزشی نیست و جامعه جهانی ورزش ممکن است در آینده چنین محرومیت‌هایی را در مورد سایر رشته‌های ورزشی نیز به‌کار برد. تصمیم با متولیان امر و تصمیم‌گیرندگان در این حوزه است تا تشخیص دهند صید مدال‌های رنگارنگ توسط ورزشکاران و به‌خصوص کشتی‌گیران ایران از میدان‌های مهمی مانند المپیک و مسابقات جهانی و به اهتزاز در آمدن پرچم جمهوری اسلامی ایران مهم‌تر است یا حذف در مقابل حریفی اسراییلی و صید مدال توسط آنها!