همدلی بررسی کرد؛ اصول‌گرایان هم همنوا با اصلاح‌طلبان از گفت‌وگوی ملی و ضعف احزاب در ایران می‌گویند

گفتمان یکدست بر تشکل‌ها و احزاب حاکم نیست
همدلی| سیروس عباس‌زاده- وفاق ملی، گفت‌وگوی ملی، آشتی ملی و عبارت‌های مشابه، اولین بار توسط اصلاح‎طلبان مطرح شد. گوهر این فراخوان تاکید بر اشتراکات و تلاش برای حل ‌و فصل اختلافات در سایه این مشترکات بوده است. اصول‌گرایان نیز از این ایده استقبال کردند، گرچه عملیاتی شدن چنین ایده‌ای فعلا در مراحل جنینی و آنگونه که از شواهد بر می‌آید، راه درازی در پیش دارد.اصلاح‌طلبان به عنوان پیشنهاد‌کننده چنین ایده‌ای، البته در این‌باره اظهارنظرها و مصاحبه‌های فراوانی داشته‌اند. از همین‌رو بهتر است که رسانه‌ها بیشتر بر نظرات اصول‌گرایان متمرکز شده و بدانند که در منظر این طیف سیاسی، وفاق ملی(یا گفت‌وگوی ملی) چه لوازم و کارکردهایی دارد و چگونه قابل اجرا است. «همدلی» در همین خصوص و همین‌طور وضعیت احزاب در ایران گفت‌‌وگویی با حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی و معاون بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی  و امیررضا واعظی‌آشتیانی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران دارد که در ادامه می‌خوانید. ترقی معتقد است: «این جامعه هنوز در مسیر انقلاب است و برای دست‌یابی به آرمان‌های انقلاب در جهت عبور از موانع، چالش‌ها و دشمنی‌های متعدد نیازمند وفاق ملی است». واعظی‌آشتیانی نیز بر این باور است که «به موضوع گفت‌وگوی ملی نیازمند هستیم و نمی‌توانیم به‌گونه‌ای عمل کنیم که همدلی و وفاق ملی خدشه‌دار شود» و «وفاق ملی نباید مورد دست‌آویز و سوء استفاده ابزاری شخصی، گروهی و حزبی قرار گیرد.»
حمیدرضا ترقی: هنوز در مسیر انقلاب هستیم
ترقی در پاسخ به این سوال که آیا نیازی به وفاق ملی در جامعه ایران وجود دارد گفت: این جامعه هنوز در مسیر انقلاب است. برای دست‌یابی به آرمان‌های انقلاب، در جهت عبور از موانع، چالش‌ها و دشمنی‌های متعدد نیازمند وفاق ملی و این امری واجب است. وفاق ملی مولفه‌هایی دارد که باید حفظ شوند آن‌هم بخاطر اینکه ما برای رسیدن به آن اهداف نیازمندشان هستیم. ترقی این مولفه‌ها را اینگونه برشمرد: مولفه‌های متعددی برای وفاق ملی وجود دارند از جمله ایدئولوژی و اعتقاد که در واقع دین و مذهب جامعه ماست. همچنین آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی که از ابتدا روی آن‌ها به عنوان اصول تکیه شده است. همچنین تبعیت از رهبری و رضایت در جامعه، پایبندی به قانون اساسی و صیانت از آن، حفظ انقلاب و دشمنی با دشمنان آن.


معاون بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی در رابطه با مولفه‌های مطرح شده گفت: دینداری نیروهای سیاسی امر مهمی است زیرا وجود دین تبیین و تشریح‌کننده مولفه‌ها در جامعه است. این موضوع(دین) نسل به نسل در افکار عموم جامعه مطرح بوده و باید حفظ شود و اجازه ندهیم که در افکار، اندیشه‌ها و باورهای جامعه تضعیف شود. طبیعتا حفظ، انسجام و اقتدار ملی در راستای تحقق و پایداری مولفه‌هایی است که مطرح کردم.
واعظی آشتیانی: وفاق ملی نباید دست‌آویز گروهی شود
امیررضا واعظی‌آشتیانی نیز پیرامون وفاق ملی گفت: وفاق ملی ماهیت و موضوع خوبی است. ما به این موضوع نیازمند هستیم و نمی‌توانیم به‌گونه‌ای عمل کنیم که همدلی و وفاق ملی خدشه‌دار شود. نباید کسی به وفاق ملی خدشه وارد کند. وفاق ملی نباید مورد دست‌آویز و سوء استفاده ابزاری شخصی، گروهی و حزبی باشد. همه باید در مورد اصول و ارزش‌های انقلاب وفاق داشته باشند. افرادی هستند که سابقه چنگ زدن به انقلاب، عناد و دشمنی با آن را داشتند، زمانی که از وفاق ملی حرف به میان می‌آید آنان دنبال استفاده ابزاری هستند. باید توجه داشت که وفاق ملی و صحبت از آن در جامعه ما باعث استحکام ارزش‌های انقلاب و همدلی در جامعه باشد.
آشتیانی ادامه داد: این موضوع حتی مورد تاکید رهبری بوده و ایشان سال گذشته در رابطه با وفاق ملی و همدلی تاکیدات فراوانی کردند. در رابطه با وفاق ملی نمی‌توان گروه‌بندی انجام داد، زیرا این مسئله شامل حال همه افراد جامعه، گروه‌ها، احزاب و مسئولان است پس باید در این مسیر گام برداشت ولی نباید غافل بود که عده‌ای با نام وفاق ملی و همدلی دنبال سیاسی کاری هستند؛ این نکته‌ای است که بیشتر مورد توجه من است.
عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوالی پیرامون کارویژه‌های نیروهای سیاسی گفت: تنوع نگاه سیاسی در کشور ما قابل تامل است ولی به آن معنا که فکر می‌کنید تشکل اثرگذار نداریم، زیرا تحزب در جامعه ایران جدی نیست. ما احزاب منسجم، برنامه‌دار و با هدفی نداریم. گروه‌ها، تشکل‌ها و احزاب با طیف خاص و محدودی در انتخابات موج‌سواری و موضوع‌سازی می‌کنند تا از آن به نفع خود بهره‌برداری کنند و این مسئله یک نقص اساسی برای احزاب است. واعظ آشتیانی ادامه داد: در کشور ما جایگاه احزاب، گروه‌ها و تشکل‌های با برنامه و با هدف خالی است و امیدوارم روزی برسد که احزاب نقش پررنگی را ایفا کنند و از یارگیری و موج‌سواری بپرهیزند.
این فعال سیاسی در مورد فضای سیاسی ایران گفت: دو جریان در کشور وجود دارد، یک جریان اصول‌گرا و دیگری اصلاح‌طلب است. هر دو اینها زیر مجموعه‌های مختلفی دارند. ما اعتدال را در شعار داریم و تعریف‌هایی که از آن وجود دارد غیرمنطقی است. این دو جریان و مستقلان، کارآمدی جدی در انتخابات ندارند و از یک قشر برای موفقیت در انتخابات بهره‌برداری می‌کنند. گروه، احزاب و تشکل جدی برای پیروزی در انتخابات وجود ندارد و دلیل آن هم عدم توجه به کار تشکیلاتی و بی‌برنامه بودن آنهاست. تا زمانی که ما احزاب منسجم و تشکیلاتی نداشته باشیم نمی‌توانیم تاثیرات آنها را در جامعه ببینیم، پس این طبیعی است که وقتی رسانه‌ها را نگاه می‌کنیم یا ورق می‌زنیم اظهار نظرهای متفاوت از افراد یک حزب می‌بینیم و این نشان از نبود احزاب مقتدر و منسجم است که سبب شده تا تنوع نگاه به وجود آید و گفتمان یکدستی بر آن تشکل حاکم نشود.