آهنگساز ایرانی در اعتراض به رفتار توهین‌آمیز ایالات متحده از حضور در مراسم اسکار انصراف داد

اعتراض کنجانی به نژادپرستی
همدلی| مهدی فیضی صفت - یک ایرانی دیگر، معتبرترین مراسم سینمایی جهان را تحریم کرد. این بار هم پای دونالد ترامپ وسط است. رئیس جمهور آمریکا و فرمان مهاجرتی خبرسازش که سفر از 6 کشور با اکثریت مسلمان از جمله ایران به ایالات متحده را منع می کرد با واکنش های زیادی از سوی چهره های سیاسی و حتی هنری روبرو شد. اصغر فرهادی، کارگردان شناخته شده سینمای ایران سال گذشته و در روزی که شانس کسب دومین جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را داشت، در اعتراض به فرمان ترامپ از حضور در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار انصراف داد و انوشه انصاری، اولین زن فضانورد ایرانی و فیروز نادری مدیرکل پیشین اکتشافات منظومه خورشیدی ناسا را به نمایندگی از خود به دالبی تئاتر لس آنجلس فرستاد. دلیل تصمیم فرهادی از زبان نادری جالب توجه و قابل اعتنا بود: «اگر از جو زمین خارج شوید و به زمین نگاه کنید، اثری از مرزها نمی بینید و آنچه پیش روی شماست، یک زمین زیباست. فرهادی، ما دو تن را انتخاب کرد تا این پیام را منتقل کند.»
وقتی بازیگر «فروشنده» به اسکار نرفت
پیش از کارگردان فیلم «فروشنده»، ترانه علیدوستی، بازیگر اثر اسکاری فرهادی در صفحه توئیتر خود اعلام کرد در مراسم اسکار شرکت نخواهد کرد: «طرح ممنوعیت ویزای ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای ایرانیان نژادپرستانه است. اگرچه مشخص نیست که چنین طرحی در خصوص مراسم فرهنگی اجرایی است یا خیر، من در اعتراض به چنین اقدامی برای اسکار به آمریکا نخواهم رفت. مطمئنم آمریکا چندین برابر از حضور ایرانیان مهاجر و خدمات آنها در آن کشور سود برده، بنابراین برای من قابل قبول نیست به دولتی احترام بگذارم که برای مردم کشور من احترامی قائل نیست.» او نیز مانند اصغر فرهادی به خاک آمریکا پای نگذاشت و بازتاب تصمیمش در نشریات معتبری مانند آسوشیتدپرس، گاردین و نیویورک تایمز، دایره اعتراضات به فرمان ترامپ را گسترده تر کرد.


65 چهره بین المللی همصدا با فرهادی
اعتراض ها به تصمیم جنجالی ترامپ تنها به هنرمندان ایرانی خلاصه نمی شد. 65 نویسنده و هنرمند بین المللی در نامه ای ضمن انتقاد از فرمان ضد مهاجرتی دونالد ترامپ و غیبت اصغر فرهادی از حضور در مراسم اهدای جوایز اسکار، از رئیس جمهوری آمریکا خواستند در مورد فرمان جنجالی ممانعت از ورود اتباع 6 کشور مسلمان به خاک آمریکا تجدید نظر کند: «ممانعت از حضور هنرمندان بین المللی برای کمک به فعالیت‌های فرهنگی در آمریکا باعث امن شدنش نمی شود و برعکس به جایگاه و نفوذ این کشور آسیب می‌رساند.» چیماماندا آدیچی، مارتین آمیس، جی.ام کوتزی، جاناتان فرانزن، آنیش کاپور، روسانا کاش و سالی مان از جمله امضا کنندگان این نامه بودند.
آهنگساز اسکاری ایران، اسکار را تحریم کرد
در جدیدترین اتفاق، امیر صادقی کنجانی، جدیدترین چهره اسکاری ایران در تصمیمی مشابه از حضور در مراسم اعطای جوایز سالانه آمریکا انصراف داده تا کشورمان در نودمین دوره مراسم اسکار هیچ نماینده ای نداشته باشد. امیر صادقی کنجانی، آهنگساز فیلم «کودک خاموش» که موسیقی این فیلم را بر اساس خطوط بریل نوشته، جزو مدعوین مراسم اسکار بوده اما اتفاقات رخ داده در سفارت آمریکا و برخوردهای زننده ای که صورت گرفته، او را از حضور در معتبرترین مراسم سینمایی جهان منصرف کرده است.
متن امیر کنجانی بعد از تحریم اسکار
زورتان به هنر نمی‌رسد اما...
امیر صادقی کنجانی، متنی را در اختیار همدلی قرار داده و اتفاقاتی که ناراحت و از حضور در اسکار منصرفش کرده را شرح داده:
«بنا به تعهدم با کمپانی انگلیسی، دعوت اسکار را پذیرفتم و درخواست ویزا را انجام دادم و روز مصاحبه به سفارت آمریکا رفتم. در آنجا شاهد برخوردهای بسیار بسیار تحقیرآمیز و زننده ای با هم وطنانم بودم که عمیقا من را غمگین کرد. صف‌های بی مورد و طولانی، بی نظمی و انتظار و ...
برخوردی که با من انجام شد برخورد متفاوتی بود البته.
بعد از مصاحبه، ایمیلی از سفارت دریافت کردم که بسیار برای من توهین آمیز بود.
پرسیدن نام و مشخصات و جزئیات خانواده و اطرافیان نزدیکم. «یوزرنیم» های تمام صفحات اجتماعی خودم (سوشال مدیا)، مشخصات ریز به ریزِ تمام سفرهای من در ١۵ سال اخیر و غیره.
دریافت این ایمیل، راه را برای من روشن کرد. من به قیمت سرک کشیدن در خصوصی ترین مسائل زندگی ام، برخورد زننده و غیر انسانى با هم وطن هایم و توهین های مستقیم و غیر مستقیم حاضر به ادامه راه نشدم.
امروز من با وجود داشتن ویزای ورود به کشور آمریکا برای حضور در مراسم اسکار به عنوان آهنگساز فیلم «کودک خاموش» نامزد جایزه اسکار، از رفتن به این مراسم خودداری کردم.
بی شک من معتقد هستم رفتارهای اجتماعی مردم کشورِ ما مثلِ حمل نوزادی در شکم و وضع حمل در کشوری مثل آمریکا رفتار مناسبی نیست. اما با دیدن رفتار بسیار نامناسب با هم وطنانم در سفارت این کشور و به حمایت از مردم سرزمینم از حضور در این مراسم صرف نظر می کنم.
در ویزای من نوشته شده که حکم رئیس جمهور آمریکا برای من لغو گردیده که نشانه محکمی است که هنر از هرگونه سدی می گذرد و حتی رئیس جمهور آمریکا هم ناتوان از مقابله با آن است.»